Gå til innhold

For treg hardisk :(


EDB

Anbefalte innlegg

Hallo :D

 

 

Jeg har 2 seagate 120 gb hardisker,begge de kjører på PIO mode.De skulle ha kjørt UDMA 5 (ATA 100). Både hovedkortet og hardiskene støtter ATA 100. Jeg har også en maxtor 200 gb, den kjører på UDMA 5.Så det jeg egentlig lurer på er som følger; Noen andre som har hatt eller har dette problemet med PIO mode?Hvordan kan jeg få fikset det? Har jeg noen garanti på at hardiskene skal kjøre på UDMA 5?

 

 

 

Mvh

 

 

Eirik

 

Takk til alle svar

:thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyreklikk min datamaskin>egenskaper>maskinvare>enhetsbehandling>

primary IDE kanal>egenskaper>avanserte instillinger>DMA hvis tilgjengelig og

bingo !

 

Vel og merke at de er satt på i bios..

 

Ps. sjekk secondary IDE med det samme når du ruter der likevel :p

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Høyreklikk min datamaskin>egenskaper>maskinvare>enhetsbehandling>

primary IDE kanal>egenskaper>avanserte instillinger>DMA hvis tilgjengelig og

bingo !

 

Vel og merke at de er satt på i bios..

 

Ps. sjekk secondary IDE med det samme når du ruter der likevel

 

Jeg har gjort det utallige ganger.I bios står det på "Auto"

 

 

 

Mvh

 

 

Eirik

Lenke til kommentar
Har du 80pins IDE kabel til diskene ? (den nye typen)

 

 

Jeg har denne kablen.Er vel "den nye typen" tror jeg.

 

 

Mvh

 

 

 

Eirik

 

 

Edit: så at det var 40 pins nå. :D, men hvordan skal jeg få brukt 80 pins? Er det ikke bare 40 pins på hardisken?

Endret av EDB
Lenke til kommentar

* hvilket OS kjører du?

* Har du innstallert driverene til hovedkortet?

 

 

Kjører Windows Xp pro.Har vel ikke lagt inn noen spessielle drivere til hovedkortet.Har bare lagt inn de audio driverene som lå på hovedkort cd'n.

 

 

Mvh

 

 

 

Eirik

 

Edit: :blush: jeg har lagt inn sånn 4in1 driver, den er ihvertfall for pci og agp

Endret av EDB
Lenke til kommentar
Da bør du nok hive inn HK drivere, Chipsett, IDE og AGP drivere er de

mest vanlige....

 

 

Jeg har jo en hardisk på samme IDE kabel som en av PIO mode hardiskene som kjører UDMA 5 da. Så det skal vel fungere med den andre selv om jeg ikke legger inn noen andre drivere?

Lenke til kommentar
Da bør du nok hive inn HK drivere, Chipsett, IDE og AGP drivere er de

mest vanlige....

 

 

Jeg har jo en hardisk på samme IDE kabel som en av PIO mode hardiskene som kjører UDMA 5 da. Så det skal vel fungere med den andre selv om jeg ikke legger inn noen andre drivere?

Installer 4-1 drivere en gang til og gå til enhetsbehandling>IDE kontrollører

etterpå og oppdater drivere derifra.

 

Ps. helst ikke editer posten din etter at andre har posta, det blir litt tullete..... :p

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Dersom diskene "feiler" et visst antall ganger i DMA mode, setter XP de automatisk ned til PIO mode igjen ("feiler" må du ta med en klype salt). Eneste måten å få de opp i DMA mode igjen, er rett og slett å slette kontrolleren fra Device manageren, for deretter å restarte Windows. Kontrolleren blir installert igjen automatisk, og diskene vil enten dukke opp som DMA automatisk, eller så kan du stille de til DMA og restarte.

Lenke til kommentar
Dersom diskene "feiler" et visst antall ganger i DMA mode, setter XP de automatisk ned til PIO mode igjen ("feiler" må du ta med en klype salt). Eneste måten å få de opp i DMA mode igjen, er rett og slett å slette kontrolleren fra Device manageren, for deretter å restarte Windows. Kontrolleren blir installert igjen automatisk, og diskene vil enten dukke opp som DMA automatisk, eller så kan du stille de til DMA og restarte.

 

Jeg har prøvd det en gang på primær og en gang på sekundær kontroller.Skal jeg bare avinstalere så starte på nytt så skal det være fixet?

 

 

Mvh

 

 

Eirik

Lenke til kommentar

Jeg har 2 ide kontrollere.3 hardisker, 2 i PIO mode og 1 i UDMA 5.Så har jeg en cd brenner på den siste plassen.Jeg har ingen floppy disk tilkoblet, men er en floppy disk port på hovedkortet.

 

Mvh

 

 

Eirik

 

Edit: Har ingen PCI kort, men et AGP :D

Endret av EDB
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fant endelig løsningen på at min XP maskin plutselig var blitt merkelig treg: XP hadde satt systemdisken i PIO modus ! (Ikke mulig å overstyre ved avinstallering eller kontroll panelet..)

 

Hadde prøvd alle forslag som nevnt over, men fant i dag løsningen:

 

***************

http://dvdxcopy.afterdawn.com/thread_view.cfm/20775

 

If you reboot and recheck and it is still stuck on PIO which mine were then go to run and type in regedit. Find the following key:

 

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\000X

 

000X "X" being the number of the controller such as 0001 for primary and 0002 for secondary. Under this location find the key "MasterIdDataCheckSum" or "SlaveIdDataCheckSum" depending on which one your drive is and delete the value for the key. this will force XP to redetect your drive after reboot. Please be careful when editing your registry.

 

******

 

Etter en kjapp tur innom regedit ble skrive og lesehastigheten 10 doblet !!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...