Gå til innhold

For treg hardisk :(


EDB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp fått et liknende problem som ikke løste seg ved å bruke regedit metoden som er beskrevet over. Jeg har 3 hardisker som alltid har fungert problemfritt i UDMA-5, men nå er plutselig den hardisken som står som slave på primary blitt PIO. Hvordan det har skjedd aner jeg ikke :no: Jeg har oppdatert driveren til chipsettet på hovedkortet uten at det hjalp. HK er forresten av typen Asus P4S533 med SiS 645DX chipset.

I egenskapene for IDE kontrolleren står det som alltid at den skal bruke DMA hvis tilgjengelig, men nå vil den bare bruke PIO av en eller annen grunn. Det fører til at jeg ikke lenger får brent dvd-filmer fra den hardisken.

 

Setter stor pris på gode forslag som kan løse problemet

Lenke til kommentar
Dersom diskene "feiler" et visst antall ganger i DMA mode, setter XP de automatisk ned til PIO mode igjen ("feiler" må du ta med en klype salt). Eneste måten å få de opp i DMA mode igjen, er rett og slett å slette kontrolleren fra Device manageren, for deretter å restarte Windows. Kontrolleren blir installert igjen automatisk, og diskene vil enten dukke opp som DMA automatisk, eller så kan du stille de til DMA og restarte.

Denne metoden funket for meg nå :thumbs:

Lenke til kommentar

Etter en kjapp tur innom regedit ble skrive og lesehastigheten 10 doblet !!!!

Hei,

 

Takk til froggyler!

 

Edit: Dette trikset virker også under Win2k - prøvde netop - hardisken fik nytt liv!

 

 

Sikkert mange der sliter med det problem.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...