Gå til innhold

Tilkoblet kaffemaskin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For lenge siden hadde jeg en enkel kaffemaskin som tok bønner og kvernet de via app stying. Kostet slikk og ingenting.

Er på jakt etter ny maskin og søkte etter lignende, men noe som har litt WAF faktor også. Til min fortvilelse ser det ut til at det er lite til ingenting tilgjengelig? Og det som er virker å koste en godt fungerende nyre?

Noen som har tips til maskin som er lett tilgjengelig for kjøp? Helst som kverner bønner slik at en slipper å 'lade' den hver gang.  

Og den må gjerne se fin ut i tillegg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde vi enda levd på 90-tallet, kunne du bare kjørt opp på Bogstad og hentet hjem en polakk som kunne kvernet bønner og gjort tusen andre ting for deg, bare for småkroner.

Skrevet
Satan666 skrev (7 timer siden):

Hadde vi enda levd på 90-tallet, kunne du bare kjørt opp på Bogstad og hentet hjem en polakk som kunne kvernet bønner og gjort tusen andre ting for deg, bare for småkroner.

Glad vi ikke kan dette😅

Skrevet (endret)
Jalla21 skrev (9 timer siden):

Du får se om du finner noen som passer under Home Connect.

Ser ut som jeg muligens går for denne https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kaffe-og-te/kaffemaskin-og-espressomaskin/siemens-eq500-integral-connect-automatisk-kaffemaskin-tq518rx3/777988

Bare kjipt den ikke er i butikk nær meg:/

EDIT: Ble denne, få gi en tilbakemelding når den leveres og jeg får testet :)

Endret av Salvesen.
Skrevet
8 hours ago, Satan666 said:

Eller hatt en au pair til gjøre det i tillegg til å passe ungene dine, vaske klærne dine og shine huset mot at hun lærer litt Norsk 😝

• Liker 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Ser ut som jeg muligens går for denne https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kaffe-og-te/kaffemaskin-og-espressomaskin/siemens-eq500-integral-connect-automatisk-kaffemaskin-tq518rx3/777988

Bare kjipt den ikke er i butikk nær meg:/

EDIT: Ble denne, få gi en tilbakemelding når den leveres og jeg får testet :)

Jeg hadde en av forgjengerne for mange år siden. Helt grei maskin. Bærer litt preg av tysk ideologi: Et teknisk vidunder med alt for mye funksjonalitet, som også er litt komplisert eller dyrt å vedlikeholde når ting først skjærer seg. Litt som en BMW-motor med automatgir. Mye skjold og teknikk som ikke er meningen man skal kunne skru på selv når det hoper seg opp kaffestøv eller melkepulver eller noe sånt.

Jeg har gått tilbake fra den tyske filosofien og har nå en helmanuell italiensk espressomaskin i industriell kvalitet. Rancilio Silva. Syrefast stål, grove dimmensjoner, høy vekt og den kan sikkert vare i 100 år. Litt som en Volvo fra 70-tallet, bare mer driftsikker og rustfri. Den tåler sikkert både jordskjelv og EMP. Men man må være litt kjenner av mekanikken for å få perfeksjonert kaffen.

Ellers så har jeg en kaffetrakter i beredskap for selskap. Da kan jeg produsere en kanne av gangen.

For høyest mulig WAF er det nok best å sende henne ut for å kjøpe en kapselmaskin. De kan være veldig pene og samtidig uhyre enkle i bruk.

Og når man er i farta i hytta, camping etc er det selvsagt pulverkaffe som gjelder.

Den italienske espressomaskina står alltid framme, resten bor stort sett i boden.

Endret av Simen1
Skrevet

@Salvesen.,  gratulerer med ny og flott kaffemaskin! Den er dessverre ikke noe for meg. Dersom man sliter med for høye LDL (“dårlig”) kolesterolverdier, er vanlig filterkaffe veien å gå for meg.
Papirfilteret fanger opp mye av den dårlige kaffeoljen og dermed også cafestol/kahweol. Espresso-, koke- og presskaffe regner jeg som kose- og festkaffe -- drikker det en gang i blant for smakens skyld -- ja, de smaker bedre enn filterkaffe :grin:

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Godt poeng! Helse er viktig, man har bare én av den, så ta godt vare på den.

Jeg vil bare tilføye at de usunne kaffeoljene kan unngås med papirfilter også på espressomaskiner med portafilter. På min Rancilio bruker jeg 58mm papirfilter som innlegg oppi portafilteret. Noen kaffeautomater med bønner har faktisk papirfilter på rull. Det er verdt å undersøke sånt før man kjøper noe.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Godt poeng! Helse er viktig, man har bare én av den, så ta godt vare på den.

Jeg vil bare tilføye at de usunne kaffeoljene kan unngås med papirfilter også på espressomaskiner med portafilter. På min Rancilio bruker jeg 58mm papirfilter som innlegg oppi portafilteret. Noen kaffeautomater med bønner har faktisk papirfilter på rull. Det er verdt å undersøke sånt før man kjøper noe.

Takk for info, dette var jeg ikke klar over. Da blir det kanskje en kaffemaskin m/papirfiler på meg også -- må bare gjøre litt "reseach" først.

Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg hadde en av forgjengerne for mange år siden. Helt grei maskin. Bærer litt preg av tysk ideologi: Et teknisk vidunder med alt for mye funksjonalitet, som også er litt komplisert eller dyrt å vedlikeholde når ting først skjærer seg. Litt som en BMW-motor med automatgir. Mye skjold og teknikk som ikke er meningen man skal kunne skru på selv når det hoper seg opp kaffestøv eller melkepulver eller noe sånt.

Jeg har gått tilbake fra den tyske filosofien og har nå en helmanuell italiensk espressomaskin i industriell kvalitet. Rancilio Silva. Syrefast stål, grove dimmensjoner, høy vekt og den kan sikkert vare i 100 år. Litt som en Volvo fra 70-tallet, bare mer driftsikker og rustfri. Den tåler sikkert både jordskjelv og EMP. Men man må være litt kjenner av mekanikken for å få perfeksjonert kaffen.

Ellers så har jeg en kaffetrakter i beredskap for selskap. Da kan jeg produsere en kanne av gangen.

For høyest mulig WAF er det nok best å sende henne ut for å kjøpe en kapselmaskin. De kan være veldig pene og samtidig uhyre enkle i bruk.

Og når man er i farta i hytta, camping etc er det selvsagt pulverkaffe som gjelder.

Den italienske espressomaskina står alltid framme, resten bor stort sett i boden.

Enig i alt sånn sett, men nå er jeg ingen kaffi mann. Så det er ikke så viktig for meg med kvaliteten. Det viktigste for meg er at jeg kan lage kaffe "remote" samt at den ser grei ut på disk. Tenker den jeg gikk for dekker begge, selv om den er som du sier alt for avansert for mitt behov. Men det virker som det er "disse" maskinene som gir meg det jeg ønsker, altså lage kaffe "remote". 

Den er nok for avansert og kommer til å kreve overdrevent med vedlikehold, det får jeg bare ta stilling til når vi kommer der til 😛

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...