Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kvitteringer for diett.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Capitan Fracassa skrev (54 minutter siden):

Takk for svar. Det jeg er ute etter er om bedriftens begrunnelse til meg stemmer, at de faktisk ikke får fradragsrett for mine utgifter. Merk at jeg har kvittering men kun den som skrives ut av kortterminalen når jeg betaler, mao. Navn på sted, dato, sum ol.

Om dette stemmer eller ikke er avgjørende for hvordan jeg eventuelt tar det opp med min leder (som jeg vet støtter meg).

De får skattefradrag når de betaler diett, men mulig de får momsfradrag bare om de får spesifisert kvittering.

edit: ikke sikker på om de får momsfradrag uansett. Men jeg er ganske sikker på at de ikke får det uten kvittering 

Endret av Herr Brun
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Herr Brun skrev (30 minutter siden):

De får skattefradrag når de betaler diett, men mulig de får momsfradrag bare om de får spesifisert kvittering.

edit: ikke sikker på om de får momsfradrag uansett. Men jeg er ganske sikker på at de ikke får det uten kvittering 

Jeg sliter fortsatt med å få ting klart. Gitt en jobb-reise til utlandet, hva konkret blir forskjellen for bedriften hvis de betaler meg for mat:

1. Som diett per statens satser (uten kvitteringer)
  2. Mot kvittering som spesifiserer hvilken mat jeg har kjøpt
  3. Mot kvittering som ikke spesifiserer hvilken mat jeg har kjøpt

Jeg er spesielt interessert i forskjellen på de to siste (naturlig nok). Jeg skjønner at dette er spissfindige detaljer og muligens komplisert, men setter pris på om du, @krikkert eller andre kan svare.

Skrevet
Capitan Fracassa skrev (5 timer siden):

Jeg sliter fortsatt med å få ting klart. Gitt en jobb-reise til utlandet, hva konkret blir forskjellen for bedriften hvis de betaler meg for mat:

1. Som diett per statens satser (uten kvitteringer)
  2. Mot kvittering som spesifiserer hvilken mat jeg har kjøpt
  3. Mot kvittering som ikke spesifiserer hvilken mat jeg har kjøpt

Jeg er spesielt interessert i forskjellen på de to siste (naturlig nok). Jeg skjønner at dette er spissfindige detaljer og muligens komplisert, men setter pris på om du, @krikkert eller andre kan svare.

Utbetaling av skattefri diett har krav til levering av "signerte" reiseregninger. 

Hvis du får dekket kostnader som diett og ikke etter dokumentert regning skal det også innrapporteres via lønnsrapporteringen (selv om det er skattefritt)

Så i praksis så må dere enten levere kvitteringer som i seg selv er gode nok, eller så må det leveres reiseregninger, + at lønnskontoret må rapportere dette over lønnsslipp.

Skrevet

Capitan Fracassa skrev (På 30.3.2026 den 21.37):

Jeg har levert en korrekt utfylt reiseregning i bedriftens system (Rydoo). Men bedriften ønsker ikke å utbetale diettgodtgjørelse uten kvittering, de vil bare betale ut mot kvittering.

Hvis jeg forstår deg rett: Hvis bedriften velger å kreve kvittering for å betale for utgifter til mat, så krever bokføringsloven at disse må detaljere hva som er kjøpt.

Hvis bedriften fører det i sitt regnskap mot kvittering (og ikke bruker diett i reiseregningen) så må kvitteringene oppfylle visse krav. Det er ikke snakk om mva-fradrag, så kravene er ikke de strengeste. Om hva du har spist skal være med vet jeg ikke, men det er med når man får kvittering på restaurant i Norge.
Hvis jeg ikke tar helt feil så er en av fordelene med å dekke mot kvittering at man ikke har et forhåndsdefinert maksbeløp arbeidsgiver kan dekke. Arbeidsgiver kan selvsagt bestemme et maksbeløp og det har de tydeligvis gjort her tilsvarende statens satser. Det betyr antagelig at du ikke må skatte av beløpet, selv om det går over de trekkfrie satsene. 

Capitan Fracassa skrev (På 30.3.2026 den 21.37):

Dette i motsetning til hvis bedriften velger å utbetale i henhold til statens satser uten kvitteringer - da er hele utgiften automatisk fradragsberettiget  - stemmer dette?

Nesten riktig, beløpet er fradragsberettiget for arbeidsgiver uansett. For den ansatte er det skattefritt opp til de trekkfrie satsene - statens satser er ikke like de trekkfrie satsene lenger.
Se forøvrig https://info.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/lonn/reise-og-diett/ og https://www.sticos.no/fagstoff/dekning-av-mat-paa-jobbreiser for litt mer info

Herr Brun skrev (8 timer siden):

Man får ikke mva fradrag på mat som ansatte spiser. Så vidt jeg vet så får man kun det når maten inngår i videresalg.

Skrevet
Capitan Fracassa skrev (På 2.4.2026 den 11.32):

Hvis de (som hos oss) kun utbetaler mat på reise mot kvittering, er det krav fra bokføringsregelverket (eller annet) om at disse kvitteringene må spesifisere hva som ble kjøpt?

Utgangspunktet er at når bedriften kjøper inn eller refunderer for varer så skal kvitteringen være spesifisert nok til at man vet hva som er kjøpt. Dette følger av bokføringsforskriften § 5-5-1. 

Så gjelder det noen unntak (i bokføringsforskriften §§ 5-9 og 5-10). For reise- og oppholdsutgifter holder det at reiseregningen med vedlegg oppfyller kravene til reiseregninger i skattebetalingsforskriften. For mat- og bevertningsutgifter skal enten kvitteringen eller reiseregningen angi formålet (hvorfor man spiser på arbeidsgivers regning) og hvem som spiser, og det må naturligvis også fremgå at det er en bevertningsutgift. 

Hvis det bare fremkommer at det er kjøpt "diverse" for 200,- kr i en krimskramsbutikk hadde ikke jeg godtatt det som en matkvittering. Men jeg hadde godtatt "diverse" for 200,- kr når det står food truck på kvitteringen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...