Olethros Skrevet fredag kl 21:15 Skrevet fredag kl 21:15 Jeg fikk for en stund siden en ladekabel fra en ID4 med brukket type-2 støpsel som jeg har byttet ut. Alt fungerer som det skal, men jeg stusser litt over at det står 10A på laderen, men ifølge både CarScanner og EVNotify får jeg bare ca 5A inn på batteriet når jeg tester (på en Hyundai Ionic 28kWh). Er det noen VW/Skoda eiere her som er nerdete nok til å ha målt effekten de faktisk får fra disse? Syntes det var litt lavt for en såpass dyr "Original VW" lader (delenr. 000054412).
freedomseeker Skrevet fredag kl 21:32 Skrevet fredag kl 21:32 Byttet du til et nytt originalt støpsel? Det sitter sensorer i originalen, så uten disse snakker den ikke riktig med bilen og laderen. Sjekk også at ladehastigheten i Ioniqen står på maksimum.
Markiii Skrevet fredag kl 21:57 Skrevet fredag kl 21:57 Dette er jo en nødlader? Du bør ikke lade med særlig høy effekt. Med 10A risikerer du vel varmgang og brann.
toralfb Skrevet fredag kl 22:50 Skrevet fredag kl 22:50 Olethros skrev (1 time siden): Jeg fikk for en stund siden en ladekabel fra en ID4 med brukket type-2 støpsel som jeg har byttet ut. Alt fungerer som det skal, men jeg stusser litt over at det står 10A på laderen, men ifølge både CarScanner og EVNotify får jeg bare ca 5A inn på batteriet når jeg tester (på en Hyundai Ionic 28kWh). Er det noen VW/Skoda eiere her som er nerdete nok til å ha målt effekten de faktisk får fra disse? Syntes det var litt lavt for en såpass dyr "Original VW" lader (delenr. 000054412). Spesifikasjonene til Volkswagen 000054412 Mode 2 Electric Charging Cable Emergency Charging Cable Infrastructure Charging Cable Domestic Plug for Electric Car or Hybrid Vehicle (PHEV) er 230 V/10 A/50 Hz, 1 AC, maximum 2.3 kW Om ladekabel gir 10A signal trekker bil normalt sett noe mindre, mulig ca 9A. Med noe tap i likeretter og noe forbruk til bilens styresystem vil det inn på batteri gå noe mindre effekt. Spenningen på batteri er også høyere, eksempelvis blir 5A x 350 V = 1750 Watt. Dvs, det kan være korrekt med ca 5A inn på batteri. For å teste, koble ladekabel til en ampere / watt måler, så ser du effekten som trekkes fra strømnettet. Det kan også være som nevnt over en temperatursensor i kontakten. Er kontakt byttet kan det være ladekabel går over i redusert "modus". Noen ladekabler har også ulike valg, 6A, 8A, 10A som kan velges med en knapp på kontroll boksen.
freedomseeker Skrevet fredag kl 23:53 Skrevet fredag kl 23:53 Det sitter en temperatursensor i originalstøpselet. Om denne mangler, vil selve ladeboksen strupe strømmen. I tillegg er det en kodemotstand i støpselet som forteller bilen hvor mye strøm den har lov til å trekke. Om også denne mangler, vil bilen automatisk begrense ladehastigheten. 1
Olethros Skrevet i går, 00:05 Forfatter Skrevet i går, 00:05 Finnes ikke temperatursensor i type-2 støpselet på disse, kun en 1.5kOhm motstand mellom PP og PE for å indikere at selve kabelen er dimensjonert for 13A. Det finnes heller ingen mulighet for å velge 6/8/10A som på Hyundai/Kia ladekablene så da regnet jeg med at den trakk 10A/2.3kW som i spesifikasjonene, men den er tydeligvis skrudd ned enda et hakk. Hvis appene rapporterer strømmen etter at den er konvertert til 360VDC vil den vel trekke ca 7.8A fra veggen + evt. effekttap. Hadde vært morsomt å sett hva slags duty cycle den setter på PC, men en ladestasjonstester koster nok litt mer enn jeg gidder å bruke på dette.
mobile999 Skrevet i går, 00:31 Skrevet i går, 00:31 Står ikke ladeeffekten i instrumentet i din bil? 1
freedomseeker Skrevet i går, 01:02 Skrevet i går, 01:02 Hvis det er selve batteriet som mates med 5A, så er nok alt i orden. Der er det jo tross alt mye høyere spenning. Jeg gikk ut ifra at du mente den bare trakk 5A fra laderen/veggen.
sedsberg Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Min VW-lader ser omtrent lik ut. Den trekker ganske nøyaktig 10A fra veggen. Og nei, 10A vil ikke nødvendigvis føre til hiroshima-eksplosjon og utslettelse av hele menneskeheten slik mange påstår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå