Delvis Skrevet mandag kl 16:29 Forfatter Skrevet mandag kl 16:29 arne22 skrev (På 23.3.2026 den 16.34): Microsoft kunne faktisk levert en ganske ganske god utgave av "modernisert Windows XP" hvis de nå bare ønsket det. Er der noe i veien for at andre kan gjøre det? Vi ser jo at andre kan bruke plattformene til chrome og firefox sine nettlesere, og lage egne varianter. Er det noen lov eller noe som tilsier at ikke noen kan gjøre tilsvarende med windows?
Chris93 Skrevet mandag kl 18:17 Skrevet mandag kl 18:17 Firefox og Chome(ium) er fri programvare, det er ikke Windows. 1
Radon Måling Skrevet mandag kl 19:11 Skrevet mandag kl 19:11 2 hours ago, Delvis said: Er der noe i veien for at andre kan gjøre det? Vi ser jo at andre kan bruke plattformene til chrome og firefox sine nettlesere, og lage egne varianter. Er det noen lov eller noe som tilsier at ikke noen kan gjøre tilsvarende med windows? Lisens, copyright og så videre
Radon Måling Skrevet mandag kl 19:18 Skrevet mandag kl 19:18 On 3/23/2026 at 4:45 PM, Delvis said: Har ikke brukt Linux på sikkert 10 år eller lenger siden. Opplevde det som trøytig og spesielt sånt som musepila var tregt. Og så var der diverse programmer som ikke kunne brukes der. Du vet at farten på musen er en innstilling? Også på Windows og Mac? Har lite med at OS er treigt å gjøre. Nå som Linux har førsteklasses drivere også fra selveste NVIDIA så er en av de største bøygene borte
arne22 Skrevet tirsdag kl 01:59 Skrevet tirsdag kl 01:59 (endret) 10 hours ago, Delvis said: Er der noe i veien for at andre kan gjøre det? Vi ser jo at andre kan bruke plattformene til chrome og firefox sine nettlesere, og lage egne varianter. Er det noen lov eller noe som tilsier at ikke noen kan gjøre tilsvarende med windows? Windows er såkalt "proprietær programvare" eller "produsenteid programvare" der programkoden er hemmelig og eid av produsenten. (I motsetning til Linux som er open source, dvs alle har tilgang til programkoden.) I utgangspunktet så levers Windows som "kompillert programvare" som ikke er lesbar eller mulig å endre for menensker. Det er nå også et krav om at man skal logge seg inn via en Microsoft konto (for vanlige hjemmebrukere), slik at Microsoft egentlig potensielt har full kontroll over maskinen din pluss at de kan overvåke og registrere all bruk av maskinen. Slik som tingene fungerer nå, så er det lagt inn praktiske forhindringer slik at brukeren skal være nødt til å bruke en Microsoft-konto, pluss at brukeren skal være forhindret i å gjennomføre større endringer av systemet. I praksis aå er ikke disse forhindringene større enn at det foreløpig er mulig å komme forbi dem. Man har ikke tilgang til kildekode, men man kan i praksis fortsatt klare å opprette en lokal admin konto, som man har kontroll over selv, man kan også få til å stenge ned prosesser som man ikke ønsker, og man kan også klare å modifisere konfigurasjonsfiler. Slik som Windows Home leveres som default og med nye maskiner, nå i dag, så synes jeg personig at dette er en programvare som gjør en vanlig ordinær PC mer eller mindre ubrukelig, på grunn av bloatware og uønskede funksjoner, som virker veldig forstyrrende og distraherende i forbindelse med bruken av maskinen. Så lenge det rent praktisk er mulig å komme forbi de forhindringene som er lagt inn for å ta i bruk en lokal brukerkonto og å stenge ned all uønsket bloatware, så er det jo fortsatt mulig å få til et brukbart operativsystem ut av Windows 11 Home, men man vet jo ikke når Microsoft legger inn enda flere forhindringer, slik at dette ikke lengre er mulig. Jeg ser ellers at Apple Mac nå kommer med en ny serie med "PC'er" i en lavere prisklasse enn tidligere, så det spørs om ikke Microsoft nå blir nødt til å begynne å levere en utgave av Windows igjen som er egnet til oppgaven, men det kan jo bare framtiden vise. Ser at denne serien også er "skrudd" og ikke "limt", slik at den har forholdvis enkelt vedlikehold. Sitter nå og jobber på en Installasjon av Linux Mint. Har testet Linux distroer over en periode på snart 30 år, tenker jeg, men har alltid endt opp med å gå tilbake til Windows pga at Windows har vært mest behagelig å jobbe på. Denne gangen så oppleves situasjonen omsider som motsatt. Nå er det Linux MInt Cinnamon Edition som oppleves som det mest behagelige og mest funsjonelle operativsystemet å jobbe med, og når man går tilbake for å teste Windows 11, så oppleves nok det som en nedtur. Kjørte også gjennom en forhodvis kjapp test av 10 av de mest populære Linux distroene og fant ut at "Linux MInt Cinnamon Edition" gir det beste alternativet for den som er vant til "klassisk windows arbeidsmiljø". En endring som man gjerne kan gjøre der, det er å installere Google Chrome nettleser, for da fungerer hele økosystemet til Google identisk likt som på Windows. Microsoft kan selvfølgelig levere aller høyst brukbart "klassisk windows brukermiljø" den dagen de ønsker det, men foreløpig så ser det ut som at beslutningen er "Nei, det vil vi ikke". Endret tirsdag kl 02:35 av arne22 1 1
Delvis Skrevet tirsdag kl 08:45 Forfatter Skrevet tirsdag kl 08:45 arne22 skrev (6 timer siden): Sitter nå og jobber på en Installasjon av Linux Mint. Har testet Linux distroer over en periode på snart 30 år, tenker jeg, men har alltid endt opp med å gå tilbake til Windows pga at Windows har vært mest behagelig å jobbe på. Denne gangen så oppleves situasjonen omsider som motsatt. Nå er det Linux MInt Cinnamon Edition som oppleves som det mest behagelige og mest funsjonelle operativsystemet å jobbe med, og når man går tilbake for å teste Windows 11, så oppleves nok det som en nedtur. Kjørte også gjennom en forhodvis kjapp test av 10 av de mest populære Linux distroene og fant ut at "Linux MInt Cinnamon Edition" gir det beste alternativet for den som er vant til "klassisk windows arbeidsmiljø". En endring som man gjerne kan gjøre der, det er å installere Google Chrome nettleser, for da fungerer hele økosystemet til Google identisk likt som på Windows. Det var egentlig det jeg ville fram til, behagelig er det mer rette ordet enn "tregt" når det gjaldt windows kontra Linux. Det var opplevelsen dengang jeg brukte Linux noen perioder. Var Zorin og Ubuntu jeg var borti da. Men har vurdert en del de siste dagene, og kommet til at jeg vil gjøre nytt forsøk med Linux. Har en bortstuet Acer laptop som ikke brukes til noenting lenger. Kan bruke den til å teste det ut på først. For når utsiktene ser ut som det gjør for windows, er det kanskje på tide å gå for noe annet. ja.
tingo Skrevet tirsdag kl 09:41 Skrevet tirsdag kl 09:41 53 minutes ago, Delvis said: Det var egentlig det jeg ville fram til, behagelig er det mer rette ordet enn "tregt" når det gjaldt windows kontra Linux. Det var opplevelsen dengang jeg brukte Linux noen perioder. Var Zorin og Ubuntu jeg var borti da. Men har vurdert en del de siste dagene, og kommet til at jeg vil gjøre nytt forsøk med Linux. Har en bortstuet Acer laptop som ikke brukes til noenting lenger. Kan bruke den til å teste det ut på først. For når utsiktene ser ut som det gjør for windows, er det kanskje på tide å gå for noe annet. ja. Tips: Ikke test på en maskin som er for gammel. Du vil ikke får den rette opplevelsen. Uansett hvor bra Linux (eller annet) er, så kan det ikke få en 20 år gammel maskin (for å ta et tall) som kanskje ikke var den raskeste da den var ny til "å fly" igjen. 1
Delvis Skrevet tirsdag kl 10:05 Forfatter Skrevet tirsdag kl 10:05 tingo skrev (17 minutter siden): Tips: Ikke test på en maskin som er for gammel. Du vil ikke får den rette opplevelsen. Uansett hvor bra Linux (eller annet) er, så kan det ikke få en 20 år gammel maskin (for å ta et tall) som kanskje ikke var den raskeste da den var ny til "å fly" igjen. Ser den laptopen var kjøpt 31.08.2019. Og den er treg. Men den testen som blir der, er bare for å få litt kjenning med funksjonene og hvilke programmer som kan brukes og sånt.
Svein M Skrevet tirsdag kl 10:20 Skrevet tirsdag kl 10:20 Delvis skrev (5 minutter siden): Ser den laptopen var kjøpt 31.08.2019. Og den er treg. Men den testen som blir der, er bare for å få litt kjenning med funksjonene og hvilke programmer som kan brukes og sånt. Om laptop har intel i3 eller bedre, og minst 4-8 GB RAM så vil alle Linux varianter virke fint. Om den har bare 4GB RAM eller svak CPU så kan det være lurt å velge en Linux variant som er litt lettere enn de mest krevende (noe annet enn Ubuntu med Gnome). 1
Chris93 Skrevet tirsdag kl 10:49 Skrevet tirsdag kl 10:49 Også verdt å nevne at det kan være greit å slå av secureboot hvis du ikke trenger det for dualboot o.l. Nvidia driverne mine var ikke så glad i det, og tok en liten stund før jeg fant ut av hva jeg måtte gjøre for å fikse det. Ikke så mye å gjøre til en evnetuelt neste gang, men greit å være klar over det Og skal man brukere påp svare hardware er det vel greit å bruke en distro som kommer med xfce eller LXQt ferdig? Dom f.eks Xubuntu eller Lubuntu om jeg husker riktig 1
arne22 Skrevet tirsdag kl 12:11 Skrevet tirsdag kl 12:11 1 hour ago, Delvis said: Ser den laptopen var kjøpt 31.08.2019. Og den er treg. Men den testen som blir der, er bare for å få litt kjenning med funksjonene og hvilke programmer som kan brukes og sånt. Har også en Lenovo W530 fra 2012 og den kjører som et "olja lyn" med Linux. (i7-3xx + 32 GB Ram) Kjørte nylig gjennom test med de ca 8 mest populære distroene på distrowatch, og for min del så er jeg ikke i tvil. Linux MInt Cinnamon er den eneste dostroen som jeg for min del synes er virkelig behagelig å jobbe på. (Som gammel og tradisjonell Windows bruker.) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå