Gjest 443ba...02c Skrevet 23. mars Skrevet 23. mars Jeg startet opp et en liten nettside hvor jeg kan tilby enkel rådgivning utenfor vanlig arbeidstid til en "behagelig" pris Det er rettet mot grundere og små bedrifter. Det er ikke ment for å tjene enorme summer, mer som en ekstra greie på siden av jobb. Og det jeg ber i merke at det er urovekkende mange som ikke betaler regningene sine. Jeg har hatt 600 timer fakturerbart arbeid hittil. Jeg tilbyr 10% avslag for de som tar seg tid til å legge igjen en review på både hjemmeside og google. Har 5 stjerner og utelukkende gode tilbakemeldinger så jeg er ikke redd for at jeg gjør en dårlig jobb. Nesten alle gjør dette, utenom de som nekter å betale da. De sier de ikke er fornøyd med tjenesten, slenger inn noen paragrafer fra lovdata, og at jeg bare kan sende saken til inkasso, de vil uansett ikke betale. jeg har alt på det rene fra min side, møtene vi har tas opptak av, alt som gjøres fra min side dokumenteres også, slik at jeg kan vise til den faktiske arbeidstiden. Det har vært 2 ganger hvor jeg oppriktig ikke hadde en god løsning for vedkommende, og da fakturerte jeg heller ikke for tiden min, som jeg vil gjøre med alle jeg ikke kan hjelpe. Men for de 47 andre som nekter å betale for sine timer..De overrasker meg altså. Som da blir 23% av kundene. jeg ser de bruker AI til å skrive mailene sine også, så de bruker jo uhorvelig mye tid på å slippe unna noe de enkelt kunne tjent inn bare de hadde gjort det de burde gjøre.. Jeg kan telle på én hånd av antall kunder jeg har hatt som jeg forstod ikke ville få stort ut av rådgivningen min, men resten, ja de har jeg fint klart å spare inn både kosten min og tilsvarende kostnad i fremtiden.. Så de har fått valuta for pengene kan jeg med god samvittighet si. Er det liksom der vi har havnet? At så altfor mange av oss gjør mye for å skape vanskeligheter for de små bedriftene. Kunne ikke tenkt meg hvordan det ville vært å hanskes med dette hvis jeg faktisk var avhengig av dette. Skal sies at kanskje halvparten har betalt etter en runde via inkasso, men er det liksom slik i tjeneste-bransjen? jeg har gått over til å ta forskudsbetalt ákonto som jeg igjen trekker i fra basert på det jeg antar kommer ved endelig fakturering, og det koster både kunder og ekstra tid da det ikke er så altfor populært, men føler fortsatt at jeg "tjener" mer på det gitt tid og kost det tar bare for å hanskes med 1 kunde som nekter å betale. Evt har andre her gode tips til alternative løsninger? Anonymous poster hash: 443ba...02c
ilpostino Skrevet 23. mars Skrevet 23. mars De vil jo ha mest mulig til lavest mulig pris, og dette er kanskje en måte de tror de kan slippe billig unna på. Synes du skal sette hardt mot hardt og kreve inn pengene dine.
joandreas Skrevet 23. mars Skrevet 23. mars (endret) Sørg for ha skriflig avtale før man begynner. far har gartnerfirma der det alltid er noen sånne kunder som betaler sent. om nok tror det er mer vanlig med rørlegger / elektriker. Endret 23. mars av joandreas
Gjest 443ba...02c Skrevet 24. mars Skrevet 24. mars ilpostino skrev (18 timer siden): De vil jo ha mest mulig til lavest mulig pris, og dette er kanskje en måte de tror de kan slippe billig unna på. Synes du skal sette hardt mot hardt og kreve inn pengene dine. Joda, er bare helt galimatias at folk tenker sånn og er komfortable med det. Setter hardt mot hardt ( så godt det går) Ettersom dette bare er noe jeg gjør på kveldstid av og til da jeg ikke kan la det gå utover alt annet i hverdagen så blir det smått begrenset.. men ja, noen mennesker er vel bare her for å lage kvalm i guess. Anonymous poster hash: 443ba...02c
Gjest 443ba...02c Skrevet 24. mars Skrevet 24. mars joandreas skrev (18 timer siden): Sørg for ha skriflig avtale før man begynner. far har gartnerfirma der det alltid er noen sånne kunder som betaler sent. om nok tror det er mer vanlig med rørlegger / elektriker. Har en standard avtale som man ellers har i den bransjen men folk klarer å komme seg unna det også. vente på purring/inkasso -> forbrukertilsynet -> vente -> ny runde inkasso. Vipps så har du kjøpt deg 3-4 mnd med utsatt betaling Anonymous poster hash: 443ba...02c
Nimrad Skrevet 24. mars Skrevet 24. mars Gjest 443ba...02c skrev (3 minutter siden): Har en standard avtale som man ellers har i den bransjen men folk klarer å komme seg unna det også. Ja, altså, du kan ikke fysisk tvinge noen til å gå inn i nettbanken. Det kan jo bare namsmannen/politiet gjøre. Gjest 443ba...02c skrev (19 timer siden): Evt har andre her gode tips til alternative løsninger? Du kan kjøpe deg ut av risikoen. Det finnes bedrifter som kjøper ubetalte fakturaer(for en rabatt). Mulig det finnes tjenester hvor du outsourcer all fakturering mot en kostnad. Oppsummert er det neppe verdt det for "hobbybasis", men det kommer an på hvor mye du synes tiden din er verdt.
Gjest 8b0af...0c9 Skrevet 24. mars Skrevet 24. mars Gjest 443ba...02c skrev (58 minutter siden): Joda, er bare helt galimatias at folk tenker sånn og er komfortable med det. Setter hardt mot hardt ( så godt det går) Ettersom dette bare er noe jeg gjør på kveldstid av og til da jeg ikke kan la det gå utover alt annet i hverdagen så blir det smått begrenset.. men ja, noen mennesker er vel bare her for å lage kvalm i guess. Anonymous poster hash: 443ba...02c Finnes det noen mulighet for at du kan kreve betaling på forskudd? Eller iallefall deler av beløpet på forskudd, som en garanti på at du får dekket noe av pengene dine? Som et depositum? Opplever at de gjør dette f.eks ved tatovering i utlandet, at du må legge fra deg 50 euro for at de skal være sikre å få dekket timen om man ikke skulle dukke opp... Anonymous poster hash: 8b0af...0c9
The Avatar Skrevet 24. mars Skrevet 24. mars Når du har dokumentasjon på at du har utført jobben som er bestilt så er det ein relativt kurrant sak å sende betalingskravet til inkasso. Det er litt meir styr når kunden tvister på inkassokravet, men ikkje meir enn at du må reise sak der kunden får forsøke å hevde at det ikkje føreligg eit gyldig betalingskrav. Om det er så mykje om 23% av kundane som ikkje berre er misfornøgde med dine tenester, men også meiner å ha paragrafar å vise til, så indikerer det at det enten er svakheiter med måten du markedsfører tenestene dine på. Eller at du retter dine tenester mot ei spesielt vanskeleg kundegruppe. Blir spekulasjon frå min side, men dei kundane som viser til paragrafar; meiner dei at dei ikkje skal betale for tenesta fordi dei hevdar at du leverer ein teneste du ikkje har lov til å tilby? For vanlegvis så skal ein gjere særdeles dårleg arbeid før det utgjer brot på lov eller forskrift. Sjølv om det ikkje er din feil, så er prosenttalet så høgt at du ikkje kan fortsette på denne måten. Det å kreve betaling på førehand er nemnt som eit tiltak.
Tenton Skrevet 26. april Skrevet 26. april Har merket når jeg kjøper større håndtverkertjenester at de nok har hatt erfaring med at folk ikke betaler ja. Folk generelt er svin og udugelige.
SpecialForce Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Forhåndsbetaling er jo også en mulighet. Hvorfor legger du ikke om faktureringsbiten den veien? Hvis Egon gjør det med flere så kan du også det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå