Gå til innhold

E-Wheel kan tomt litum batteri reddes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fruen har en E-Wheel ES2 med tomt litium batteri.
Og siden det er tomt så har ikke kontrolleren strøm og den vil ikke lade.
Kan en koble til et 36 volt batteri og strømmen flyter over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sidan du spør slik så tenker eg at du har ikkje kompetansen som skal til for å gjere det på en trygg måte.

Anbefala deg å prøve å lære litt meir om lithiumbatteri. 

Og hugs at sparkesykkel på lading er årsak til mange brannar. Så ver forsiktig. 

Skrevet

Ja det kan vekkes til liv, men det høres ut som det kan eksplodere i annnsiktet ditt med din plan..

Så gi det i hendene til noen med litt peiling. 

Man må saktelade det innafor BMS'en med riktig spenning til BMS er fornøyd igjen og tillater lading på normalt vis.

Er dog noen BMS som permanent brickes av for lav spenning og da må den isåfall programeres om eller byttes.

Men slike celler er kinaputter så skummelt å tukle med uten å vite.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er lurt å gjøre sånne risikable ting med Li-ion batterier utendørs, på ikke brennbart underlag og gjerne med plexiglass mellom deg og batteriet. 

Skrevet (endret)

Om den ikke tar lading fra lader hadde jeg heller kjøpt nytt batteri.

(Å koble sammen to batteri ser jeg det gjøres på batteri til drill/verktøy, men det er mye mindre batterier enn dette)

Endret av Svein M
Skrevet

Hvis du har direkte tilgang til batterikontaktene og kan måle batterispenning på disse så kan det kanskje gjøres hvis man vet hva man gjør.

Det er ekstremt viktig at du begrenser strømmen til batteriet med f.eks. en passende motstand. Et utladet batteri vil fungere nesten som en kortslutning for hva enn strømforsyning eller batteri du kobler til. Og disse batteriene er kraftige nok til å kunne sende flytende kobber (smelta ledning) rett i øynene dine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...