Gå til innhold

Pensjon, unødvendig komplisert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om det er mange år til, er det smart å kartlegge hva man vil få i pensjon.
Jeg må si at jeg er overrasket og forferdet hvor komplisert, uoversiktlig og byråkratisk dette regelverket er.
https://www.nav.no/planlegger-pensjon

Her har samfunnsøkonomer virkelig fått leke seg med de store pengene og gjort seg selv både uerstattelige og overviktige.
Dette har blitt så komplisert at det er tilnærmet umulig å beregne pensjonen selv, og da er det ikke merkelig at offentlig sektor eser ut over alle grenser.
Folketrygd, AFP privat/offentlig, kapitalbevis, innskuddspensjon/ytelsespensjon, risikoprofil, IPS, fripoliser + fanden og hans oldemor gjør at man må ha mastergrad i pensjonsberegning for å henge med. 

På høy tid å forenkle og effektivisere.
Da vil det åpenbart frigjøres mye og kostbar arbeidskraft som kan erstatte den politisk skapte «helt nødvendige» arbeidsinnvandringen.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i det du sier.
Det er altfor mange "bullshit" stillinger som er skapt for å gjøre enkle ting vanskelige.

Vi hadde hatt det bedre om disse utdannet seg som håndverkere eller helsepersonell i stedet.

Skrevet

Ja det er komplisert, men grunnen er at alderspensjonen frå folketrygda skal gå i null. Derfor må alderspensjonen og den avtalefesta pensjonen stadig justerast utifrå kor mykje pengar som blir betalt inn, kor mange som skal ha pengar ut (alder for når ein får starte å ta ut pensjon), og ikkje minst kor lenge pensjonistane lever og dermed kor lenge dei er pensjonsmottakarar.

Det er ikkje enkelt å gjere pensjonen lite byråkatisk, utanom å redusere den offentlege pensjonen så mykje at ein er heilt sikker på at pensjonskontoen ikkje blir tom. Dette kan ein til dømes gjere ved å berre betale ut pensjon tilsvarande beløpet ein får inn, utfordringa då er at dei som gjennom eit langt yrkesliv har betalt inn til pensjonsordninga får veldig lite tilbake ettersom problemet akkurat no er at vi har alt for få yrkesaktive som betalar inn mot talet på pensjonistar som skal ha pensjonen sin.

Pensjonsordningane som ikkje er frå folketrygda eller AFP er ikkje så veldig komplisert, for det er regelrett sparing og pengeplassering. Grunnen til at det finnes ulike ordningar for privat pensjonssparing er at vi (heldigvis) står fritt til å plassere pengane våre, herunder å avvege risiko opp mot avkastning.

Skrevet
The Avatar skrev (15 minutter siden):

Ja det er komplisert, men grunnen er at alderspensjonen frå folketrygda skal gå i null. Derfor må alderspensjonen og den avtalefesta pensjonen stadig justerast utifrå kor mykje pengar som blir betalt inn, kor mange som skal ha pengar ut (alder for når ein får starte å ta ut pensjon), og ikkje minst kor lenge pensjonistane lever og dermed kor lenge dei er pensjonsmottakarar.

Det er ikkje enkelt å gjere pensjonen lite byråkatisk, utanom å redusere den offentlege pensjonen så mykje at ein er heilt sikker på at pensjonskontoen ikkje blir tom. Dette kan ein til dømes gjere ved å berre betale ut pensjon tilsvarande beløpet ein får inn, utfordringa då er at dei som gjennom eit langt yrkesliv har betalt inn til pensjonsordninga får veldig lite tilbake ettersom problemet akkurat no er at vi har alt for få yrkesaktive som betalar inn mot talet på pensjonistar som skal ha pensjonen sin.

Pensjonsordningane som ikkje er frå folketrygda eller AFP er ikkje så veldig komplisert, for det er regelrett sparing og pengeplassering. Grunnen til at det finnes ulike ordningar for privat pensjonssparing er at vi (heldigvis) står fritt til å plassere pengane våre, herunder å avvege risiko opp mot avkastning.

Her må det være muligheter for forenklinger og ikke bare trekke på skulderen og si at «sånn er det bare».

Fikk akkurat også info om at enkelte pensjonsordninger/fripoliser ikke er synlige i de forskjellige pensjonskalkulatorene.
Har man havnet der, må man ta kontakt direkte med det selskapet man var ansatt i. Er man ekstra uheldig har dette selskapet byttet pensjonsforvalter noen ganger i tillegg og ikke husker historien.

Dagens overkompliserte og uoversiktlige ordning har tydeligvis som mål å holde samfunnsøkonomer i aktivitet.
Man må også spørre om at det spekuleres i at vanlige folk ikke får deler av den pensjonen de har krav på.
Når det er store penger i spill, er det for gjort at individet blir glemt og at penger blir «borte».

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke det er så veldig komplisert, både NAV og andre portaler har greie verktøy for å beregne fremtidig pensjon. "problemet" er at for meg selv iallefall er det så lenge til at det blir helt feil sum da pengene er verdt noe annet når jeg går av med pensjon. Regler har endret seg osv. 

Men å gjøre en kalkulering på hva en hadde fått i "dag" er det greie verktøy for. Også portaler som gir deg oversikt over fripoliser etc. 

Men jeg synes slik er gøy og har fulgt med siden jeg startet i arbeid og har fått litt oversikt og fulgt opp over årene ved skifte av jobb osv. Om en etter ett langt arbeidsliv setter seg ned og har hatt ørten jobber er det nok litt å ta tak i. 

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Synes ikke det er så veldig komplisert, både NAV og andre portaler har greie verktøy for å beregne fremtidig pensjon. "problemet" er at for meg selv iallefall er det så lenge til at det blir helt feil sum da pengene er verdt noe annet når jeg går av med pensjon. Regler har endret seg osv. 

Men å gjøre en kalkulering på hva en hadde fått i "dag" er det greie verktøy for. Også portaler som gir deg oversikt over fripoliser etc. 

Men jeg synes slik er gøy og har fulgt med siden jeg startet i arbeid og har fått litt oversikt og fulgt opp over årene ved skifte av jobb osv. Om en etter ett langt arbeidsliv setter seg ned og har hatt ørten jobber er det nok litt å ta tak i. 

Men når oversikten over fripoliser ikke er fullstendig og heller ikke inneholder info om arbeidsgivers navn og ansettelsesforholdets start/sluttdato, vil mange bli tvunget til å gi opp og gå glipp av ærlig opptjente rettigheter.

Jeg oppfatter dette overkompliserte systemet som useriøst.

Skrevet
Vokteren skrev (13 minutter siden):

Men når oversikten over fripoliser ikke er fullstendig og heller ikke inneholder info om arbeidsgivers navn og ansettelsesforholdets start/sluttdato, vil mange bli tvunget til å gi opp og gå glipp av ærlig opptjente rettigheter.

Jeg oppfatter dette overkompliserte systemet som useriøst.

Men er det ett reellt problem? Jeg har iallefall ikke opplevd det og har etter hver endring gått inn og flyttet mine fripoliser til samme selskap osv. En må jo liksom ta litt ansvar selv også... Men som sagt har mine dukket fint opp i portalene. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, The Avatar said:

Levealdresjustering er et prinsipp, men at alderspensjonen i fra Folketrygden skal gå i null, det er jo ikke noe prinsipp.

Hvor har du dette i fra?

Selvfølgelig kunne regelverket vært enklere, men det finnes jo kalkulatorer og slike ting for å regne ut pensjonen.

Skrevet (endret)

Det største problemet med pensjon er at det er et luftslott.  Hvis man gikk inn i arbeidslivet i 1990 og aksepterte samfunnskontrakten om at hvis jeg betaler andres pensjon i 50 år så vil man være sikret en trygg økonomi i egen pensjonsalder.

Så etter 30-40 år i arbeidslivet så utvides pensjonsalderen. Pensjonen senkes. Det skapes flere vilkår og fallgruver. Alt isenesatt for at du skal kunne loppes for mest mulig penger før du går i graven.

Dette er både et svik og et ran som gjør at borgere brenner ned bydeler i andre land. Men i Norge tenker vi bare "så lenge det ikke rammer meg".

Mange unge i dag tenker "men jeg har jo ræva pensjonsutsikter! Mye verre enn dere gamliser". Nei, du er heldig som har fått beskjed som ung at du ikke kan stole på politikerne og at du må spare selv fra dag 1. De som har vært i arbeidslivet i 30-40 år, gikk glipp av muligheten.

Såkalt "levealderjustering" er en vannspeiling ment å skjule at færre får barn og flere er uføre.

Det er for meg uforståelig at godt voksne nordmenn ikke er rasende.

Endret av Theo343
Skrevet (endret)
21 minutes ago, Theo343 said:

Så etter 30-40 år i arbeidslivet så utvides pensjonsalderen.

Det skyldes jo at helsen til folk flest blir bedre, slik at man kan ha flere yrkesative år. Er ikke ideen med "levealdersjustering" at pensjonsalder skal heves i takt med endingen i levealder, slik at den gjennomsnittlige totale utbetalingen av pensjon skal bli den same, også når statistisk levealder går opp?

Det er vel i seg selv ikke en ulempe at folk flest beholder en god helse gjennom flere år og at levealderen går opp?

Endret av arne22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...