Gå til innhold

Skattefradrag barnehageplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk et brev, men vi forstår ikke hva som står i brevet. Vi betalte alle fakturaene til barnehagen i fjor. Dette burde være noe vi ikke forstår.

Jeg tror dette kanskje er beløpet jeg kan skrive i skattemeldingen som skattefradrag i fjor. Ta gjerne en titt og kommenter. Takk.

Skjermbilde 2026-02-20 060154.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet
peterjohn skrev (4 minutter siden):

Jeg tror dette kanskje er beløpet jeg kan skrive i skattemeldingen som skattefradrag i fjor. Ta gjerne en titt og kommenter. Takk.

Skjermbilde 2026-02-20 060154.png

Helt riktig. Dette er bare dokumentasjon på at dere har betalt 18 000 for barnehageplass i 2025. Du fører samme beløp inn på skattemeldingen. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde samme beløp rapportert, i mens har jeg betalt nærmere 50k. Så måtte inn å høre hva ståa var.
Har enda ikke fått svar fra kommunen.

Skrevet
LD93 skrev (6 timer siden):

Hadde samme beløp rapportert, i mens har jeg betalt nærmere 50k. Så måtte inn å høre hva ståa var.
Har enda ikke fått svar fra kommunen.

50 000 på eit år for barnehage for ein unge? Frådraget er fast, men om du har betalt 50k på eitt år så er det alt for mykje. Kva trekk er det per månad?

Satsen for frådrag vart for øvrig endra fom. 2026: https://www.skatteetaten.no/satser/foreldrefradrag-kostnader-til-pass-og-stell-av-barn/?year=2026#rateShowYear

Skrevet (endret)
LD93 skrev (3 timer siden):

Er snakk om flere barn 👍

Då får du meir.

2025:

Ett barn: 25 000 kroner

Tillegg per barn utover det første: 15 000 kroner

I 2026 er det 15 k for eitt og 10 k per ekstra born.

Med 50 k utgifter er det gjerne snakk om tre born, og då kan de føre opp maks 25+15+15 = 55 k på skattemeldinga for 2025.

Det blir då trukket frå 55 k på alminneleg inntekt. Du får ikkje 55 k tilbake, men ein prosent av det, avhengig av din skattesats.

Endret av Zeph
Skrevet
Zeph skrev (På 26.2.2026 den 15.45):

Då får du meir.

2025:

Ett barn: 25 000 kroner

Tillegg per barn utover det første: 15 000 kroner

I 2026 er det 15 k for eitt og 10 k per ekstra born.

Med 50 k utgifter er det gjerne snakk om tre born, og då kan de føre opp maks 25+15+15 = 55 k på skattemeldinga for 2025.

Det blir då trukket frå 55 k på alminneleg inntekt. Du får ikkje 55 k tilbake, men ein prosent av det, avhengig av din skattesats.

Yes jeg vet det, har fått det jeg skal ha også.

Det jeg kommenterte på her i posten var at jeg også har fått 18000kr oppført som kostnad til barn og pass av kommunen som OP har, når den egentlige summen er over dobbelt.

Noe som tyder på at det kanskje er noe feil kommunene gjør som de bør se på, det vil ha en effekt for de som ikke helt skjønner eller går gjennom skattemeldingen sin.

Skrevet
LD93 skrev (På 2.3.2026 den 14.31):

Noe som tyder på at det kanskje er noe feil kommunene gjør som de bør se på, det vil ha en effekt for de som ikke helt skjønner eller går gjennom skattemeldingen sin.

Enhver har plikt til å gå gjennom sin skattemelding. Det blir helt feil å legge "skyld" over på kommunen hvis man ikke forstår eller ikke gidder å sjekke. Har kommunen gjort feil, altså ført feil beløp så må selvsagt dette rettes opp i, men det er uansett ditt eget ansvar å sikre at riktig beløp rapporteres til skatteetaten. 

Skrevet
LD93 skrev (På 2.3.2026 den 14.31):

Yes jeg vet det, har fått det jeg skal ha også.

Det jeg kommenterte på her i posten var at jeg også har fått 18000kr oppført som kostnad til barn og pass av kommunen som OP har, når den egentlige summen er over dobbelt.

Det finnes ikkje ein partner/mor som fekk halvparten? 

Skrevet
leticia skrev (På 3.3.2026 den 14.45):

Enhver har plikt til å gå gjennom sin skattemelding. Det blir helt feil å legge "skyld" over på kommunen hvis man ikke forstår eller ikke gidder å sjekke. Har kommunen gjort feil, altså ført feil beløp så må selvsagt dette rettes opp i, men det er uansett ditt eget ansvar å sikre at riktig beløp rapporteres til skatteetaten. 

Ingen som legger noe skyld.
men kommunen bør og skal ta kritikk dersom de har så grove feil på generell basis i noe som annonseres som automatikk.

Det er faktisk ikke sånn at man lærer å ta for seg skattemeldingen noe sted uten å gjøre egeninnsats, og hvis du mener at dette er noe vi da som samfunn bare bør "lempe" over på hver enkelt så er vi nok i hver vår ende av en skala av hva vi forventer at de som skal "passe" på oss når det er systemer som blir laget for oss.

At hver enkelt plikter å gå gjennom sin skattemelding er jeg helt enig i uansett, er jo litt derfor jeg også kan kommentere her.

Du har nok din oppfatning av hvordan og hva som kan forventes også, jeg derimot har daglig jobbet med mennesker som ikke vet hvordan skattemeldinger funker, og det er ikke rart sånn egentlig. ( Og det er mange, jeg vil si majoriteten av mine venner og kjente ikke helt skjønner hvordan skattemeldingen funker, dette bevises da årlig når jeg får et sted mellom 15-20 henvendelser om hjelp fra da venner og kjente om ditt og datt) 

Selv jeg som jobber med det syntes til tider er vanskelig å vite hvilke "skjønn" skatteetaten tillater ved sine fradragsposter, som igjen blir avklart med en veileder som igjen bruker sitt eget "skjønn" på saken.

Når det ikke er svart/hvitt så vil det alltid være rom for feil dessverre ( ikke at det som nevnes her i posten har noe med det, men mer på generell basis )

Skrevet
LD93 skrev (17 minutter siden):

Du har nok din oppfatning av hvordan og hva som kan forventes også, jeg derimot har daglig jobbet med mennesker som ikke vet hvordan skattemeldinger funker, og det er ikke rart sånn egentlig. ( Og det er mange, jeg vil si majoriteten av mine venner og kjente ikke helt skjønner hvordan skattemeldingen funker, dette bevises da årlig når jeg får et sted mellom 15-20 henvendelser om hjelp fra da venner og kjente om ditt og datt) 

Jeg forventer nok litt mer av den enkelte ja. Men jeg får som deg, henvendelser fordi folk ikke skjønner (eller gidder) å sette seg inn i det. Jeg vil likevel si at systemene har blitt veldig forbedret, slik at det er svært lite man trenger å gjøre selv. (mange leverer uten endringer). Men feilrapportering fra f.eks kommunen må likevel rettes opp i. Du er ikke veldig detaljert her, så da blir det vanskelig å ta stilling til om det er en tilfeldig feilrapportering i ditt tilfelle, eller en systemisk svikt fra kommunens systemer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...