Gjest 09e68...0ed Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Det er nå mange år siden jeg ble syk. Det føles som en inflammatorisk tilstand som kan slå ut i alt fra endetarm til spiserør og sannsynligvis det som er i mellom. Jeg vet hvordan sure oppstøt kjennes, dette er noe annet. Jeg har opplevd å være svært øm på begge sidene i høyde med tarmene. Eneste som har slått ut på prøver er kalprotektin så vidt over grenseverdien (første gang). Kamera og biopsi av tarmen viste ingenting. Jeg husker at en lege som tok gastroskopi sa under undersøkelsen at det så ut som betennelse i spiserøret, men prøvene viste det ikke?!? Jeg får sterke smerter på høyre side av ryggraden dersom jeg spiser "normalt". Det meste jeg spiser gir store problemer også de matvarene på listen over lav fodmap. Er det slik at helsevesenet ikke klarer å diagnostisere noe annet relevant enn krohns, ulcerøs kolitt og irritabel tarmsyndrom? Hva kan jeg gjøre? Hverdagen er et helvete og legene klarer ikke å hjelpe. Anonymous poster hash: 09e68...0ed
Elefantmesteren Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Nei, det er mulig at ingen leger kan hjelpe. Nå spør jeg bare av litt nysgjerrighet, hvor gammel var du da dette begynte? Er det noe du kan spise som ikke skaper noen reaksjon i kroppen? Hvor lang tid går det fra du spiser noe du ikke tåler til du får en reaksjon? Hvor lenge varer en slik reaksjon? Er plagene eksklusivt smerter/ubehag, eller får du også andre forstyrrelser i fordøyelsen?
obygda Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Du sier gastroskopi er gjennomført..men hva med koloskopi? Du kan ha noe så enkelt som en betent tarm..eller betent divertikkel som kommer og går. Det kan være et helvete å leve med da tarmen blir betent og det føles i både rygg og mage. En enkel løsning på dette er å benytte et middel som heter vi-siblin https://www.farmasiet.no/catalog/mage-og-tarm/forstoppelse/vi-siblin-gran-i-dosep-610mgg-50x6,5000282?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Granulat 610mg%2Fg i - 859987&gad_source=1&gad_campaignid=23467774465&gclid=CjwKCAiA1obMBhAbEiwAsUBbIubTgsSkFYAnqssKF_rT_HOzIltNRe5VHVwXWEiux8G7yMUK0fPDqRoCc6gQAvD_BwE
obygda Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Maskinfører skrev (1 minutt siden): Cøliaki ? Cøliaki burde være enkelt å sjekke.. Viktig å ikke endre kosthold når dette skal undersøkes... 2
Maskinfører Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar obygda skrev (1 minutt siden): Cøliaki burde være enkelt å sjekke.. Viktig å ikke endre kosthold når dette skal undersøkes... Ja det burde det pappa hadde Cøliaki og slet også med sure oppstøt 1
Mag ne Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Ved en sånn inflammasjon eller irritasjon av mat ville jeg redusert antall måltider til to maks tre om dagen og ingenting imellom bortsett fra ev vann. Tarmen trenger tid til å "hvile", den brytes litt ned av stadig mat. les: Hva og når skal vi spise? av Marit Kolby (Innbundet) - Norli Bokhandel 1
Gjest 09e68...0ed Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar Takk for alle svar. Nei, det er ikke cøliaki (i følge testen). Koloskopi er tatt, ingen av prøvene og kameraet viste ikke noe galt. Ja, det hjelper å la tarmen hvile, men den må hvile i flere dager for at jeg skal merke bedring. Elefantmesteren skrev (14 timer siden): Er det noe du kan spise som ikke skaper noen reaksjon i kroppen? Hvor lang tid går det fra du spiser noe du ikke tåler til du får en reaksjon? Hvor lenge varer en slik reaksjon? Er plagene eksklusivt smerter/ubehag, eller får du også andre forstyrrelser i fordøyelsen? Jeg kan få kraftig reaksjon fra 30 minutter etter at jeg har spist, da er det bare å legge seg i senga der jeg er utslått og sover i drøyt 4 timer (selv om jeg har sovet en hel natt). Så er det den kontinuerlige følelsen av inflammasjon, f.eks. nå kjenner jeg det i det jeg tror er magesekk/nedre spiserør. Det er ingenting jeg kan spise som gjør dette bedre, kun at det ikke blir verre eller kanskje veldig sakte verre. Til slutt blir det et så stort problem at jeg må la systemet hvile i flere dager. Jeg har ofte såkalt mild diare. Jeg tror jeg var 37 år gammel da jeg fikk store problemer med denne inflammatoriske tilstanden. Anonymous poster hash: 09e68...0ed
obygda Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar Gjest 09e68...0ed skrev (2 timer siden): Takk for alle svar. Nei, det er ikke cøliaki (i følge testen). Koloskopi er tatt, ingen av prøvene og kameraet viste ikke noe galt. Ja, det hjelper å la tarmen hvile, men den må hvile i flere dager for at jeg skal merke bedring. Jeg kan få kraftig reaksjon fra 30 minutter etter at jeg har spist, da er det bare å legge seg i senga der jeg er utslått og sover i drøyt 4 timer (selv om jeg har sovet en hel natt). Så er det den kontinuerlige følelsen av inflammasjon, f.eks. nå kjenner jeg det i det jeg tror er magesekk/nedre spiserør. Det er ingenting jeg kan spise som gjør dette bedre, kun at det ikke blir verre eller kanskje veldig sakte verre. Til slutt blir det et så stort problem at jeg må la systemet hvile i flere dager. Jeg har ofte såkalt mild diare. Jeg tror jeg var 37 år gammel da jeg fikk store problemer med denne inflammatoriske tilstanden. Anonymous poster hash: 09e68...0ed Høres komplisert ut. Jeg slet i flere år med noe lignende og måtte gjennom 2 koloskopi undersøkelser med flere års mellomrom før de fant problemet. Det var divertikulitt her..som kom og gikk. Fikk først diagnosen IBS etter mye undersøkelser..ultra,gastro,koloskopi..prøver her og der..ja til og med røntgen og CT og så til slutt bare sa legen på sykehuset IBS..men jeg kunne ikke slå meg til ro med det..for problemene ble jo ikke borte tross fodmap. Så betalte for en privat koloskopi og ultra som begge med en gang sa divertikulitt. Koloskopi legen ga meg en gul lapp der det stod vi-siblin granulat. Et kosholdsprodukt,pulver, som smører tarmen. Blandes med vann og drikkes en gang om dagen. Problemene forsvant relativt raskt. Hele prosessen tok 4 år av mitt liv med masse plager i perioder..nå merker jeg knapt noe om jeg da ikke kjører på med masse sterk mat. Uansett...dette pulveret kan testes ut uten bivirkninger da det bare smører tarmen og blokkerer for infeksjoner der. Hadde jeg kjent til dette så hadde jeg begynt med dette som forebyggende for mange år siden. For meg en øye åpner mhp hvor ødeleggende mageproblemer kan være..og hvor komplisert det er å finne ut noe så enkelt som betennelse i tarmen... Jeg aner ikke hva TS har...men ikke gi opp...prøv gjerne pulveret som reddet meg da det ikke er noe legemiddel i den forstand og bør være helt ufarlig å prøve. Men ta gjerne CT..for å sjekke mot mer alvorlige tilstander..det er de farlige sykdommene du må få sjekket ut først. 2
Gjest c0952...eb5 Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar Jeg vil aldri gå god for råd rundt helse fra nett og forum. Men det du sier kjenner jeg flere tilfeller av: Det som er blitt prøvd og hatt resultater som tilfredstiller er 1. Carnivore diett - Vedkommende prøvde mye, dette ser ut til å funke selv etter 1.5 år 2. Vegansk diett - Vedkommende prøvde blant annet carnivore som er nevnt over, og andre dietter, Vegansk funker selv etter flere år. 3. Regelmessig ordentlig trening og rent kosthold 4. Kostholdsendring Det eneste de alle har til felles er riktignok vann.. Filtrert vann i gode mengder hver dag..ALLE har sluttet med brus, kaffe og alt annet, Saft er eneste "møkk" som slipper inn når de skal kose seg. De har alle installert et slik setup som koster fra 10-20k enten under vasken, eller på hovedlinja inn i leiligheten. Ikke osmose varianten, men altså med filter som må byttes. Partikkelfilter - kullfilter - UV er det de har som filtrering. Om selve filteret har noe effekt? Tja..hvem vet. Det hjelper de i hvert fall med å drikke mye vann, som de selv sier..Bare "følelsen" av å tro/vite at vannet er bedre hjelper også. Så det er nok mange faktorer som spiller inn og spiller oss et psykologisk puss også når man er i slike situasjoner. Aldri undervurder placebo effekter heller. Anonymous poster hash: c0952...eb5
mins8 Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar Trist å lese at du lever med slike plager uten å vite hva som forutsaker det. Vet ikke hvor lenge siden det er du tok gastroskopi/koloskopi, men det er kanskje lurt å be om nye undersøkelser dersom det har gått litt tid? Evt få henvisning til ultralyd for tarm. Jeg er ingen lege, og har dessverre ingen svar på hva årsaken kan være. Men jeg har noen forslag til ting som kan være verdt å prøve ut, basert på mangårige samtaler og behandling med leger og ernæringsfysiolog, som pårørende til noen med IBS og Crohns. Det finnes flere ufarlige respetfrie ting du kan få kjøpt på apoteket. Lett å prøve ut, og slutte med, dersom det ikke har effekt. Som noen allerede har nevt finnes det pulver som skal hjelpe smørre tarmen. De kan også være på resept, så forhør deg med legen/apoteket. Idoform/melkesyrebakterier. Må prøves en stund før det har effekt. Modulen. Et pulver du kan blande i drikke/mat. Hvor mye du bør bruke bør du diskutere med lege eller ernæringsfysiolog, men du kan fint bruke en skje om dagen som start. Det finnes også diverse dietter som kan være verdt å teste ut, men de krever stor vilje til å gjennomføre, ettersom de er ganske strenge. Ellers ville jeg vert forsiktig med å ta dette rådet. Mag ne skrev (16 timer siden): Ved en sånn inflammasjon eller irritasjon av mat ville jeg redusert antall måltider til to maks tre om dagen og ingenting imellom bortsett fra ev vann. Tarmen trenger tid til å "hvile", den brytes litt ned av stadig mat. les: Hva og når skal vi spise? av Marit Kolby (Innbundet) - Norli Bokhandel Jeg har ikke lest boken, men vil tro den ikke spesifisert for de med tarmproblemer. De ernæringsfysiologene jeg har pratet med har anbefalt det motsatte. Flere måltider om dagen, men til faste tider og i noen lunde samme størrelse. Håper noe av det kan hjelpe, og at du etterhvert også får vite hva problemet er med sikkerhet.
Mag ne Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar sweet_nothing skrev (2 timer siden): Ellers ville jeg vert forsiktig med å ta dette rådet. Jeg har ikke lest boken, men vil tro den ikke spesifisert for de med tarmproblemer. De ernæringsfysiologene jeg har pratet med har anbefalt det motsatte. Flere måltider om dagen, men til faste tider og i noen lunde samme størrelse. Håper noe av det kan hjelpe, og at du etterhvert også får vite hva problemet er med sikkerhet. Forfatteren er ernæringsbiolog, høyskolelektor og forsker. Hennes egen IBS var mye av drivkraften. Takk for at du tok deg tid til å kommentere en bok du ikke kjenner til. 1
mins8 Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar Hyggelig... Jeg tok meg tid til å svare trådstarter. Jeg kritiserte ikke boken, men oppfordret til varsomhet/nærmere undersøkelse av rådet ditt om å redusere antall måltider, ettersom de ernæringsfysiologene jeg har pratet med hadde motstridende råd. Jeg påstår ikke at du eller den kjære boken din tar feil. Heller ikke at jeg har rett. Men ba trådstarter være obs på at det fantes motstridende råd. Vil uansett anbefale trådstarter å oppsøke ernæringsfysiolog for å få oppfølging or råd rettet spesifikt til han/henne.
Gjest bb871...34e Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar Kan være psykisk årsak. Min samboer var diagnosert med hveteallergi og mulig cølliaki som i barneskolealder og levde med det til hun ble voksen. Fikk ny fastlege etter en flytting til ny kommune, som heldigvis stilte de ubehagelige spørsmålene rundt det. Hun gikk "all inn" på full hvete og gluten-tung diett uten å få noen symptomer. Siste konklusjon var stress og angst-utløste smerter ifbm stressfull periode i barndommen som ble feildiagnosert. Anonymous poster hash: bb871...34e
AnnonymG Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar Medisinen er ingen fasit. Vi har MYE igjen å lære, vi har mye igjen hva gjelder diagnostikk og behandling. Vi er bare i den spede begynnelse - dessverre. Det er en del ting vi vet, og en del ting vi ikke vet. Alvorlig sykdom finnes det god diagnostikk til - f eks ulike former for betennelse, kreft, infeksjoner og malformasjoner. Det er fortsatt mye vi ikke vet, og ikke man kan finne svar på med dagens diagnostiske muligheter. Man kommer veldig langt med det som finnes, men avdekker dessverre ikke ALLE plager. Således er det fortsatt en del sykdommer som sikkert vil bli beskrevet etterhvert som det kommer ny teknologi og nye diagnostiske muligheter. Dette gjelder ikke bare mage- og tarm. Det gjelder alt innenfor kropp. 1
Gjest 09e68...0ed Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Tusen takk for alle bidrag, det kommer til å bli grundig vurdert om jeg skal forsøke diverse. Vi-siblin har jeg faktisk forsøkt tidligere. Jeg husker ikke når, men kanskje da jeg var rundt 33 år gammel. Da var det ikke til hjelp. Jeg har vært inne på tanken å forsøke det igjen og gjorde det nå og hadde sannsynligvis gjort det selv om det ikke hadde blitt skrevet om det her. Kjøpte en pakke i dag og tok en dose ca kl.16.30. Våknet sittenede i lenestolen ca.kl.21.30, fant ut at jeg hadde sovet i drøyt 3 timer. Dette er ikke pga. søvnmangel, men lignende det jeg mener kan oppleve når jeg spiser "normalt". Eneste variabelen jeg kan tenke meg i forhold til de foregående dagene som jeg ikke har opplevd dette er nettopp dosen med vi-siblin. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor det er så vanskelig å forklare det som skjer. Forslag mottas med takk. Problemer med veggen i magesekken? Evt. grunn? Anonymous poster hash: 09e68...0ed
Trulss Skrevet 8. februar Skrevet 8. februar Ofte så blir man ikke tatt på alvor før man blir sykemeldt. De som ikke har et ansettelsesforhold vil slite, og "ofte overlatt til seg selv" når standard undersøkelser er gjennomført og man ikke finner åpenbare feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå