Femtekolonne Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar (endret) Vet ikke helt hva som skjedde da planen var klar, men nå står det nå en eske med Oberon 5 i stua. Jeg mangler da en forsterker.. Prisklasse 5000-15000. For å være helt ærlig så vil dette bli brukt 80% til film på blueray, netflix, youtube og 20% streaming av musikk fra Spotify (Skal sjekke ut Tidal). Jeg har sett på alt fra Wiim amp til Marantz Stereo 70. Ikke hørt på noen av dem, kun sett tester på youtube. Tenker kjøre det samme oppsettet i 20år. Kom med forslag Endret 14. januar av Femtekolonne
vidor Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar (endret) I prisleiet der finner du helt kurante forsterkere. Velg noen med nok RMS så du verner diskanten om Oberon 5 mangler DC-beskyttelse. Du er bra uheldig om du bommer med en god Marantz. Endret 14. januar av vidor
Femtekolonne Skrevet 14. januar Forfatter Skrevet 14. januar 7 minutes ago, vidor said: I prisleiet der finner du helt kurante forsterkere. Velg noen med nok RMS så du verner diskanten og Oberon 5 mangler DC-beskyttelse. Du er bra uheldig om du bommer med en god Marantz. Takk, forsto fint lite av det, men Marantz er ett trygt valg? Har tittet litt på Marantz M1 da det ser ut til å være en lukket enhet og slipper problemer med støv. Men det er kanskje ikke noe problem uansett på forsterkere? PS4 er åpnet og blåst rent ett par ganger. Går helt tett etter noen år.
Woff Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Du vurderer ikke litt bedre kinolyd etter hvert da? Bruk de to du har som frontkanaler mens du sparer til en senterkanal og etter hvert 2 eller 4 side / bakkanaler? Hvis det kan være en tanke bør du finne deg en hjemmekinoforsterker med flere utganger... Med en fornuftig forsterker så kan du absolutt utvide etter hvert når du finner litt ekstra sedler.. 🙂 (Nei, ikke et par millioner, ikke alle har SÅ flaks!) Jeg begynte i sin tid med noe av det samme og har nå gått helt av hengslene med mitt 9.2.4 anlegg.. Men du verden så herlig det er! Anbefales!
Femtekolonne Skrevet 14. januar Forfatter Skrevet 14. januar Nææ, har egentlig ikke noen interesse utover 2.1.
vidor Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Drar du for mye watt fra forsterker at den klipper risikerer du likestrøm til høyttaler, og uten beskyttelse er det lett at diskanten blir skadet. Et smart design eller nok watt kan hindre dette.
Smule8o Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar 1 hour ago, Femtekolonne said: Takk, forsto fint lite av det, men Marantz er ett trygt valg? Har tittet litt på Marantz M1 da det ser ut til å være en lukket enhet og slipper problemer med støv. Men det er kanskje ikke noe problem uansett på forsterkere? PS4 er åpnet og blåst rent ett par ganger. Går helt tett etter noen år. Ville nok vurdert Wiim Amp Ultra over Marantz M1. Kraftigere, litt bedre ytelse, svært gode justeringsmuligheter og billigere. Hvilken av de som kommer best ut mtp levetid skal jeg dog ikke uttale meg bastant om
Femtekolonne Skrevet 14. januar Forfatter Skrevet 14. januar 12 minutes ago, Smule8o said: Ville nok vurdert Wiim Amp Ultra over Marantz M1. Kraftigere, litt bedre ytelse, svært gode justeringsmuligheter og billigere. Hvilken av de som kommer best ut mtp levetid skal jeg dog ikke uttale meg bastant om Marantz stereo 70s vs wiim amp ultra da?
Femtekolonne Skrevet 14. januar Forfatter Skrevet 14. januar 38 minutes ago, vidor said: Drar du for mye watt fra forsterker at den klipper risikerer du likestrøm til høyttaler, og uten beskyttelse er det lett at diskanten blir skadet. Et smart design eller nok watt kan hindre dette. Ser flere sier de er lettdrevne. Hvor mye watt er nok? Og hvor mye watt er kjekt å ha for fremtiden når man eventuelt bytter høytaler?
vidor Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Klarer du å styre deg går det bra i 99% av tilfellene. Det er den ene gangen en gasser litt ekstra på det skjærer seg.
Smule8o Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar 12 minutes ago, Femtekolonne said: Marantz stereo 70s vs wiim amp ultra da? synes også stereo 70s virker noe overpriset i forhold til wiim amp ultra
Femtekolonne Skrevet 14. januar Forfatter Skrevet 14. januar 4 minutes ago, vidor said: Klarer du å styre deg går det bra i 99% av tilfellene. Det er den ene gangen en gasser litt ekstra på det skjærer seg. Marantz har 2x75w og wiim 2x100. Må da være mer enn nok til å dra de oberon 5 høtalerne? Titta litt på min gamle NAD C320 og den har 2x40
Smule8o Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar 12 minutes ago, Femtekolonne said: Ser flere sier de er lettdrevne. Hvor mye watt er nok? Og hvor mye watt er kjekt å ha for fremtiden når man eventuelt bytter høytaler? Du behøver sannsynligvis mye mindre effekt enn du tror. 5 watt kjørt ut på normale høyttalere er mye høyere enn mange tror. Men som vidor skriver, det er greit å ha reserver for å unngå å skade høyttalerne.
Femtekolonne Skrevet 14. januar Forfatter Skrevet 14. januar 1 minute ago, Smule8o said: synes også stereo 70s virker noe overpriset i forhold til wiim amp ultra 4000 tusen mer ish. Heller litt mot Wiim, men Marantz er litt mer sexy? Eller er det bare meg og merkevarebygging som slår til?
Smule8o Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar 1 minute ago, Femtekolonne said: Marantz har 2x75w og wiim 2x100. Må da være mer enn nok til å dra de oberon 5 høtalerne? Titta litt på min gamle NAD C320 og den har 2x40 Wiim er i stand til å gi betydelig høyere effekt ved lavere impedans. Men ja, begge burde holde om du ikke har behov for å spille veldig høyt eller har absurd lite effektive høyttalere
Smule8o Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Just now, Femtekolonne said: 4000 tusen mer ish. Heller litt mot Wiim, men Marantz er litt mer sexy? Eller er det bare meg og merkevarebygging som slår til? De har vel uttalt at Marantz skal være et premium-merke. Og slik må man selvsagt betale litt ekstra for. Hvorvidt det er verdt det eller ikke er vel opp til hver enkelt. Ellers kan det selvsagt være at Marantz har litt mer påkostede komponenter for lengre levetid. Men vanskelig å si sikkert
vidor Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Husk at lydstyrke er logaritmisk, så når du skal ha høy lyd så begynner watt man trenger å øke veldig fort. Klarer en å begrense seg her (vær edru, i praksis) så går det som regel bra. De fleste vil ikke ha ubehagelig høyt volum. Å si hva som er riktig for folk er litt som å måle med strikk.
Femtekolonne Skrevet 14. januar Forfatter Skrevet 14. januar 53 minutes ago, vidor said: Husk at lydstyrke er logaritmisk, så når du skal ha høy lyd så begynner watt man trenger å øke veldig fort. Klarer en å begrense seg her (vær edru, i praksis) så går det som regel bra. De fleste vil ikke ha ubehagelig høyt volum. Å si hva som er riktig for folk er litt som å måle med strikk. Ålreit å kjøre Given up-Linkin Park høyt da. Kanskje feil høytalere også?
Smule8o Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar 52 minutes ago, Femtekolonne said: Ålreit å kjøre Given up-Linkin Park høyt da. Kanskje feil høytalere også? Det er nok ingenting galt med høyttalerne. Ønsker du mer guff er det nok bare å supplere med en aktiv subwoofer. Både wiim og Marantzene du har nevnt har vel muligheter for aktiv deling av høyttalere/subwoofer
Femtekolonne Skrevet 14. januar Forfatter Skrevet 14. januar 43 minutes ago, Smule8o said: Det er nok ingenting galt med høyttalerne. Ønsker du mer guff er det nok bare å supplere med en aktiv subwoofer. Både wiim og Marantzene du har nevnt har vel muligheter for aktiv deling av høyttalere/subwoofer Det har de. Har aldri hørt stereo koblet på sub før, men det skal vist være bra. Min eneste erfaring fra skikkelig anlegg er fra da jeg kjørte russebuss. Jeg synes det er heftig med ett anlegg som slår skikkelig. Ikke helt det som jeg har fått aksept for her i stua, men det er digg å kunne dra på litt når hun er borte. Tillatt budsjett var 10K, men det hun ikke vet er like greit. Skjønner ikke par som har felles økonomi..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå