Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ytre teller mer enn det indre??

Anbefalte innlegg

Skrevet
mad.cat skrev (11 timer siden):

Også er spørsmålet hvordan kan man føre en debatt om noe vanskelig, privat og sårt uten at det blir uhelse , slik du beskriver det. 

Jeg tror et viktig utgangspunkt er å ikke bruke folks liv og livssituasjon mot dem eller godte seg over andres ulykke, rett og slett unngå persondiskusjoner. Persondiskusjon kombinert med at man ‘rotter seg sammen’ og hakker på enkeltpersoner tror jeg er svært usunt. Det er vanskelig, for en vil uansett ikke få alle til å følge samme regler og normer i en slik debatt, og i en del tilfeller får jeg inntrykk av at det sitter ulykkelige mennesker og skader seg selv og hverandre, om enn ikke fysisk. Hittil har jeg ikke så mye bedre løsninger enn å ikke bli med å ‘rulle i søla’, og si ifra når det blir (alt) for stygt. Kanskje må rett og slett underforumet modereres strengere, av hensyn til deltakerne selv.

Jeg synes tematikken er veldig interessant og viktig, særlig i den tiden vi lever, men opplever at diskusjonen veldig fort blir personlig, ideologisk og refleksiv heller enn reflektert. 

Godt nytt år til alle i tråden! Håper det nye året blir bra og bringer dere dit dere ønsker 🥳

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
barfoo skrev (På 29.12.2025 den 7.53):

Vel, ja.

Men som du dokumenterer er det jo feil fokus. I så måte er det jo og morsomt at han er ridderen som skal redde kulturen - ved å reise til Ütlandet.

Det er liksom eit verdssyn som minner om korthus.

Teknisk sett er det ingen "kultur" å redde. Kultur utvikler seg over tid, alltid. Mennesker påvirker hverandre. Det som man kanskje kan si er at utvikling av kulturen skjer fortere når verden har "blitt mindre " i den forstand at vi reiser mer og treffer hverandre på tvers av kulturer. I tillegg, med utvikling av sosiale medier så får man kjappere tilgang til hvordan folk lever i andre deler av verden. 

Hvis vi ser kun på Norge. Det er masse forskjellige kulturer og subkulturer innad i landet. Noen går imot den rådende kulturen og plutselig, når mange nok har fulgt "utbryterne" så står man igjen som et mindretall med den kulturen man ønsker ikke skal endre seg.

Kristendommen er er godt eksempel på dette. Stat og kirke ble skilt i 2012, og vi bor nå i et sekulært land hvor kun rundt 2 % av befolkningen er vanlige "søndagskirkegjengere". Noen ønsker å beholde den kristne kulturen, noen miljøer ønsker også å opprettholde den tilhørende undertrykkingen av kvinner og folk som ikke er heterofile. Men det norske samfunnet styres i dag etter de humanistiske verdiene i hovedsak. Verdier som inkluderer likestilling, likeverd, frihet (under ansvar), rettferdighet.

Vi kan likevel se at denne "gamle kulturen " har sterkere fotfeste i enkelte landsdeler og spesielle miljøer, preget av konservative krefter som har en sterkere motstand mot kulturendringene som skjer i landet som helhet. Jeg har litt kjennskap til sektmiljøene. I tillegg til mye av det som jeg vil kalle helt horribelt som foregår der, så har man spesielt denne her "oss mot dere" - tankegangen, at alle som ikke er med i sekten er fortapt, og at de i sekten ikke må sosialisere seg med de utenfor sekten. Det er ganske ille når "gud" blir viktigere enn ens egen familie syns jeg. 

Jeg skjønner litt den tankegangen om å "redde kulturen " hvis tanken er å finne seg en lite likestilt kvinne, og leve i et lite likestilt ekteskap. Men det hjelper fint lite på kulturen at 1 person går for å endre den. Skal kulturen endres så må man "løfte i flokk ", og jeg har såpass tiltro til norske kvinner og menn at de ikke vil tilbake til kulturen før 1970 årene... 

Endret av leticia
skrivefeil
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Colin. skrev (På 30.12.2025 den 1.10):

Jeg må jo fä lov å svare på samme måte når de åpenbart begynner å kritisere meg personlig, fordi de ikke liker min mening. Se over de som har svart meg i denne tråden, og du ser fort frekkheten hos enkelte i måten de skriver mot meg. Beklager, jeg kommer ikke til å være noe mer høflig mot dem.

Btw, det er hans brukernavn på KG. Hvis folk lurer på hvorfor jeg tenker som jeg gjør om han, så er det bare å lese innleggene hans på KG også.

Joda, helt klart.. Ha et godt nyttår Colin. 👍

• Liker 1
Skrevet
Colin. skrev (På 27.12.2025 den 21.48):

Samme for meg, kan være så digg som bare det, men hvis de utviser det kontroll-behovet som feminister har en tendens til, for å hevde seg selv, instant turn-off. En mann vil normalt sett være herren i sitt liv.

Dette er Colins første svar i denne tråden. Han setter tonen selv, det er ikke han som "svarer på tiltale".

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
knopflerbruce skrev (1 time siden):

Dette er Colins første svar i denne tråden. Han setter tonen selv, det er ikke han som "svarer på tiltale".

Vel, teknisk sett så var hans første svar i tråden til meg, hvor jeg bl.a. skreiv at de kan være så kjekke de bare vil, (altså på utsiden) men hvis de var religiøse eller antifeminister / misogynister så hadde de ikke en sjanse. 

Det var uansett ikke rettet personlig mot noen. Det handler om hva jeg ikke hadde godtatt i mitt liv. Det er ikke bare i "samlivstrådene" at jeg er ganske tydelig på religionskritikk og viktigheten av like rettigheter og muligheter og individuell frihet. 

Men derfra, så går han (som du viser) ganske hardt ut, og får svar på tiltale utover i tråden fra flere brukere. Han har full mulighet til å ytre seg, men ytringsfrihet betyr ikke frihet til å ikke bli motsagt. Så kan vi alle prøve på å ikke bli for personlige i våre svar, for da bare baller det på seg. Det er holdningene / meningene som må settes på plass, ikke personen som ytrer dem. Noen ganger er det vanskelig å skille de 2, spesielt når man er den som føler seg angrepet. 

Jeg må si det er ganske oppløftende at det er flere menn som reagerer på dette kvinnesynet, og sier tydelig fra. Dere vet selv hvem dere er, ingen nevnt, ingen glemt. 

• Liker 3
Gjest d9d37...121
Skrevet

Denne damen er en sjeldent diamant. Ganske pen men velger en litt utenom det vanlige kar i USA. 

Skjermbilde 2026-01-06 130105.png

Anonymous poster hash: d9d37...121

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...