agvg Skrevet lørdag kl 17:45 Skrevet lørdag kl 17:45 barfoo skrev (7 minutter siden): Eg har konstantert at folk som stopper utdanninga si etter fagbrev stortsett ikkje har forutsetningene for å delta i meir kompleks diskusjon. Det handler ikkje om å slå opp ord i ei ordbok, men å ha grunnlag (utdanning) og bredde til å forstå komplekse problemstillinger. Så har jeg møtt mange med en bachelorgrad som også er ganske begrensede, det kan være litt morsomt og leke litt med de for og finne ut om de har noe og melde, har møtt endel papegøyer, de sier ordene men de greier ikke og tenke særlig fritt eller nytt. Drev og skulle sette i gang ett system hvor det var flere med master i teknologi, det var jo helt mørkt, selv de enkleste prinsipper var helt umulig og få de til og forstå, ble helt sjokkert over nivået. Og jeg har jobbet med folk som er helt eksepsjonelle, hadde en student med meg som studerte fysikk, vi hadde mange andre flinke folk men sammenlignet med ham så var de nærmest som åndsamøber og regne. Jeg var den eneste som greide og føre en samtale med ham, han levde jo ikke i den samme sosiale verdenen som de andre i firmaet. Han førte tre samtaler på engang, og var både praktisk og teoretisk på en gang. Antagelig har han neppe fått utnyttet sitt talent, være faglig middelmådig men sosialt dyktig slår alt.
knopflerbruce Skrevet lørdag kl 18:09 Skrevet lørdag kl 18:09 agvg skrev (2 timer siden): At de aller rikeste skulle bruke tiden sin på Stortinget er lite sannsynlig, de aller rikeste har full tilgang til politikere og andre med makt, de kan kjøpe PR-byråer og kjøre kampanjer o.l. Norsk samrøre er jo ett fenomen hvor den politiske, økonomiske og andre maktmennesker "snakker" sammen. Norge er ett bittelite land så vi har ikke mange uavhengige stemmer eller kretser som kan utfordre hverandre. Men det som kjennetegner norsk næringsliv er mindre bedrifter, din lokale rørlegger, små, til middels industribedrifter og lignende, de vil jeg tro er lite representert. Ett annet problem er jo at de i det offentlige har hatt ordninger hvor de kan jobbe med polikk i arbeidstiden. Sitter du i kassa på Rema får du ikke fri til slikt med lønn. Men det er jo også logisk. Driver du "agvg VVS" har du neppe lyst til å ofre bedriften din i fire år for å sitte på Stortinget.
knopflerbruce Skrevet lørdag kl 18:11 Skrevet lørdag kl 18:11 agvg skrev (2 timer siden): Men svjv er det ikke noen ønsker fra embetsverket at det skal være noen faglig tyngde på statsrådene, er ikke sikker finansdep hadde blitt særlig begeistret hvis man hadde fått i en statsråd med nobelpris i økonomi, tror de satte stor pris på Vedum, han som de fleste statsråder er jo bare ett talerør for sitt eget embetsverk. Siw Jensen gikk inn samme døra ned store tanker om og gjøre endringer, ei uke etterpå var hun redusert til ett talerør, lydig ovenfor sine underordnede. Vedum er vel en sånn som du i beste fall kunne puttet på en post med jordbruk, og ellers bare ser malplassert ut. Hele salgsargumentet hans er jo å høres "ujålete" ut, som i innholdsløs - og le vekk det meste som kommer. 1
knopflerbruce Skrevet lørdag kl 18:16 Skrevet lørdag kl 18:16 herzeleid skrev (1 time siden): Nei. Å påpeke hva som er forskningsstatus med tanke på kvinner og menn sine preferanser er ikke misogyni. Igjen, nei. Jeg fremstiller ikke kvinners preferanser som noe mindre rasjonelle enn mens, men jeg tillater meg å erkjenne at også kvinner har preferanser (som selvfølgelig er helt greit). Når du tillegger meg intensjoner jeg ikke har er du igjen ute med tankelesningen din. Det er lite nyttig lærdom i stråmenn, og jeg forventer ærlig talt mer fra såpass voksne menesker. Det er ingen forskning som sier at kvinner går etter fenomenet "status". Du kan godt ha forskning som tilsier at kvinner (og menn!) ser på utdanning, lønn og ymse annet man typisk ser på som status som vesentlig, men det er IKKE det samme som å trekke en konklusjon av sorten "kvinner vil ha statusmenn". Statusen i den konteksten er bare noe som følger med på lasset om du f.eks. er svært intelligent/kompetent og klarer bruke det til noe nyttig som syns ute i samfunnet. Det er du som jabber om status her, jeg tillegger deg ingen intensjoner utover valget mellom å være ignorant eller misogynist når du fremstiller denne "status"-påstanden din som du gjør. Samtidig er det vanskelig å mene det handler om at du "bare ikke visste", når du ignorerer de forsøkene på å korrigere deg som kommer. Det er ikke første gang dette med "status" er tatt opp, med tilsvarende innvendinger. Å kalle noe for stråmann når det ikke er det, er bare signaturen din. 1
agvg Skrevet lørdag kl 18:16 Skrevet lørdag kl 18:16 knopflerbruce skrev (Akkurat nå): Men det er jo også logisk. Driver du "agvg VVS" har du neppe lyst til å ofre bedriften din i fire år for å sitte på Stortinget. Nei, de kan ikke det, og det lille næringslivet gir ingen politisk status, ergo vil den ekstremt viktige delen av Norge få nesten ingen innflytelse, og jeg synes man kan se det på den næringspolitikken som føres. De som mange andre er usynlige og deres problemer og ønsker like så. Har selv tatt det opp i ett parti, hvordan skal partiet få flere ører og følere ut i samfunnet så man kunne løse de små problemene, løser du nok små problemer vil det bli en stor forbedring, det gikk som jeg regnet med, null interesse. Og jeg tror dette kommer av at politikerne ikke er nær nok det samfunnet de styrer, og at velgerne har liten makt og innflytelse utover valget.
agvg Skrevet lørdag kl 18:22 Skrevet lørdag kl 18:22 knopflerbruce skrev (5 minutter siden): Vedum er vel en sånn som du i beste fall kunne puttet på en post med jordbruk, og ellers bare ser malplassert ut. Hele salgsargumentet hans er jo å høres "ujålete" ut, som i innholdsløs - og le vekk det meste som kommer. Men i de fleste tilfeller er jo statsråden bare en figur, han har ingen virkelig makt. Vi hørte jo på pjattet under strømprisen, energiministeren sto i debatten og svarte med det samme innlærte svarte, det var en setting med to variasjoner, innlært og pugget, vedkommende burde blitt jaget ut av TV-studioet, eller de kunne ha sendt en avspiller som sto på repeat. Totalt meningsløst
knopflerbruce Skrevet lørdag kl 18:24 Skrevet lørdag kl 18:24 agvg skrev (2 minutter siden): Nei, de kan ikke det, og det lille næringslivet gir ingen politisk status, ergo vil den ekstremt viktige delen av Norge få nesten ingen innflytelse, og jeg synes man kan se det på den næringspolitikken som føres. De som mange andre er usynlige og deres problemer og ønsker like så. Har selv tatt det opp i ett parti, hvordan skal partiet få flere ører og følere ut i samfunnet så man kunne løse de små problemene, løser du nok små problemer vil det bli en stor forbedring, det gikk som jeg regnet med, null interesse. Og jeg tror dette kommer av at politikerne ikke er nær nok det samfunnet de styrer, og at velgerne har liten makt og innflytelse utover valget. Neinei, men da har du ingen løsning - og man må bare ta det for det det er. Og eventuelt jobbe rundt det (som at de som faktisk BLIR valgt setter seg så godt de kan og har kapasitet til inn i problemstillingene). Forøvrig analogt til datingtopicene her inne (inntil alt derailer), hvor det ikke finnes noen løsning som liksom plutselig skal få kvinner til å "bli mindre kravstore" eller "slutte å sveipe på femprosenten på Tinder". Premissene i et datingmarked settes av dem vi er interessert i, og har vi et problem, må vi tilpasse oss og jobbe rundt det. Politikk er ikke alltid rosenrødt, jeg prøver selv å få noen til å kutte ut denne "dytte en svak gruppe foran seg"-metoden, men jakten på en glorie og snillismesmil i håp om stemmer sitter søren meg hardt. Men det er nå slik det er, og det er kanskje lettere å navigere i terrenget enn å leie en bulldozer. 1
agvg Skrevet lørdag kl 18:34 Skrevet lørdag kl 18:34 knopflerbruce skrev (8 minutter siden): Politikk er ikke alltid rosenrødt, jeg prøver selv å få noen til å kutte ut denne "dytte en svak gruppe foran seg"-metoden, men jakten på en glorie og snillismesmil i håp om stemmer sitter søren meg hardt. Men det er nå slik det er, og det er kanskje lettere å navigere i terrenget enn å leie en bulldozer. Kanskje, jeg har ikke gitt opp, det har også noe med og treffe de rett folkene, og jeg tror tiden jobber for en mer næringsvennlig politikk.
Helsefagarbeider Skrevet lørdag kl 19:02 Skrevet lørdag kl 19:02 barfoo skrev (1 time siden): Du bommer totalt på poenget. Helsefagarbeider gjer ein viktig innsats, og eg har ikkje nedvurdert verdien. Eg har konstantert at folk som stopper utdanninga si etter fagbrev stortsett ikkje har forutsetningene for å delta i meir kompleks diskusjon. Det handler ikkje om å slå opp ord i ei ordbok, men å ha grunnlag (utdanning) og bredde til å forstå komplekse problemstillinger. På sett og vis så bekrefter oppførselen din i tråden poenget mitt. De stopper ikke utdanningen sin. De er ferdig utdannet( det er 2 forskjellige ting). Noen tar videreutdanning for å fylle på mer kunnskap. De klarer å være med i alle typer diskusjoner. Bli med i politikken så har det med interesse å gjøre, at du et engasjert. Gro var sykepleier. Jeg vet det er høgskole. jeg er onkel til ei som aktiv ungdomspoletikker for AP. Hun er utdannet helsefagarbeider. Tror hun klarer å svare for seg når hun møter toppene i AP. Du klarer ikke å sette fast meg, så høy IQ har du ikke.
leticia Skrevet lørdag kl 19:05 Skrevet lørdag kl 19:05 Helsefagarbeider skrev (2 timer siden): Kjære vene deg, jeg har høyere utdanning enn videregående. Skal jeg sende deg beviset. Når jeg skrev at jeg har videreutdanning innen helse, så trodde jeg du skjønte at det var etter videregående. Har helseutdanning og så videreutdanning innen psykisk helse. Slik jeg forstår deg så har du ikke høyere utdanning,(det var det som var påstanden min) men du har mer utdanning enn vgs fordi du har tatt tilleggsutdanning, altså videreutdanning som bygger på helsefagarbeider - tittelen. Fagskole ligger ikke under høyere utdanning, da må du ta emner på høgskole / universitet. Det betyr uansett ingenting for min del, jeg er ikke interessert i noe bevis. Fint om vi kan fokusere litt mer på trådens tema enn dine personlige papirer. 1
Helsefagarbeider Skrevet lørdag kl 19:10 Skrevet lørdag kl 19:10 Tyder på at noen mener at det er enklere for personer med høy utdanning å finne kjærligheten enn de som ikke har så mange år på benken. Det er bare noe tull. Er mer hvordan du er som menneske, hvordan du kommuniserer, hvordan du oppfører deg til det motsatte kjønn og at du tør å prate. Ikke sitter der og ser ned I gulvet og svare ja,nei. Da blir det ikje noe. Humor er og veldig viktig når en leter etter kjærligheten ❤️❤️
leticia Skrevet lørdag kl 20:14 Skrevet lørdag kl 20:14 agvg skrev (3 timer siden): Fungerer ikke i fast jobb, det gir ingen rom for frihet, ble diagnosert med Asperger og ADHD når jeg var ca 50 år. Da ble det jo mer åpenbart hvorfor jeg ikke akuratt passet inn og ble fort lei og sliten av ting som gikk på repeat. De 2 diagnosene kan faktisk gi en styrke også, ta med deg det. En med asperger fungerer kanskje best når ting er forutsigbart / går på repeat. Det er kanskje ADHD som er mest fremtredende hos deg? At energinivået er høyt? Og kreativiteten? agvg skrev (3 timer siden): Men jeg har stort sett omgått folk som driver småskala næring, har også jobbet i offentlige prosjekter og blitt sjokkert over sløsing og totalt manko på organisering, har sette mange titalls millioner blitt kastet bort i helt sjokkerende måter og organisere ting på. Jeg er enig med deg i dette, at vi kan se mye sløsing i det offentlige. Akkurat som om det er en holdning om at når det ikke er ens egne penger det er snakk om så gjør det liksom ingenting. agvg skrev (3 timer siden): Så jeg er veldig opptatt av hvordan det offentlige bruker andre sine penger, jeg ser fattigdom og elendighet, hadde en jobb hvor jeg besøkte sosialboliger og det satte spor, når jeg ser politikere og offentlige byråkrater sløse bort enorme summer i de få prosjektene jeg har jobbet med så tenker jeg på se som bodde i disse leilighetene, eller tjenester for f.eks handikappede barn og andre med spesielle behov, se at småsummer som betyr enormt blir strøket menss vi bygger ett regjeringsbygg til astronomiske summer, eller alle de andre prosjektene hvor pengesekken er helt bunnløs. Jeg skjønner poenget, og er enig i at mye midler havner på feil sted. Men samtidig så er det dessverre slik at noen, samme hvor mye penger man gir dem, så vil de aldri greie å styre sin egen økonomi på en tilfredsstillende måte. Her har jeg sett litt av hvert dessverre. 2
leticia Skrevet lørdag kl 20:25 Skrevet lørdag kl 20:25 Helsefagarbeider skrev (1 time siden): Tyder på at noen mener at det er enklere for personer med høy utdanning å finne kjærligheten enn de som ikke har så mange år på benken. Høres ut som en mistolkning. Det er ikke snakk om at det er lettere for folk med høy utdanning å finne partner. Det er tross alt færre høyt utdannede enn lavt utdannede i befolkningen. Men at det kanskje kan være lettere å finne noen i det samme miljøet man selv ferdes i. Som kanskje har like lang utdanning, jobb, samme interesser, samme holdninger, samme verdier, samme type ambisjoner. Forøvrig enig i det du skriver under her, at det også er viktig Helsefagarbeider skrev (1 time siden): hvordan du er som menneske, hvordan du kommuniserer, hvordan du oppfører deg til det motsatte kjønn og at du tør å prate. Ikke sitter der og ser ned I gulvet og svare ja,nei. Da blir det ikje noe. Humor er og veldig viktig når en leter etter kjærligheten ❤️❤️ 2 1
Sjørøver Skrevet lørdag kl 20:30 Skrevet lørdag kl 20:30 leticia skrev (På 18.12.2025 den 2.33): Men... at folk sier du sikter for høyt vil jeg heller tro at handler om hva du jobber som. Som høyere utdannet kvinne skulle det nok mye til før jeg hadde endt opp med en som jobbet som drosjesjåfør. Ser ikke for meg at vi hadde hatt så mye å snakke om, eller matchet godt sosialt. Men det er mange kvinner som kan være rett for deg, likevel. Men det er jo avhengig av om dere treffer på hverandre da. Morsomt, med tanke på at stort sett alle menn født før 1990 har hatt høyere utdanning enn kvinnen. Tenk deg alt de har måtte lide seg gjennom? barfoo skrev (2 timer siden): Du bommer totalt på poenget. Helsefagarbeider gjer ein viktig innsats, og eg har ikkje nedvurdert verdien. Eg har konstantert at folk som stopper utdanninga si etter fagbrev stortsett ikkje har forutsetningene for å delta i meir kompleks diskusjon. Det handler ikkje om å slå opp ord i ei ordbok, men å ha grunnlag (utdanning) og bredde til å forstå komplekse problemstillinger. På sett og vis så bekrefter oppførselen din i tråden poenget mitt. Dette er bare piss. Halvparten av utdanningene i Norge er bare piss. Det er ingen dannelse i å sitte på et rom i en storby å lese i noen år. Om du har master i norrøn filologi kan du fortsatt være et naut. Hadde vært enig om vi levde i 1985, men det gjør vi ikke. 1
agvg Skrevet lørdag kl 20:37 Skrevet lørdag kl 20:37 leticia skrev (20 minutter siden): Men samtidig så er det dessverre slik at noen, samme hvor mye penger man gir dem, så vil de aldri greie å styre sin egen økonomi på en tilfredsstillende måte. Her har jeg sett litt av hvert dessverre. Joda, men i de fleste kommuner kuttes det i de tjenestene for de svakeste, de som har utrolig lite makt og innflytelse. De fleste av oss har i det minste litt muligheter, men disse jeg tenker på er helt prisgitt systemet.
agvg Skrevet lørdag kl 20:40 Skrevet lørdag kl 20:40 leticia skrev (23 minutter siden): De 2 diagnosene kan faktisk gi en styrke også, ta med deg det. En med asperger fungerer kanskje best når ting er forutsigbart / går på repeat. Det er kanskje ADHD som er mest fremtredende hos deg? At energinivået er høyt? Og kreativiteten? ADHDen kjører Aspergerern rett i veggen, konstant, ett urolig jag som man ikke greier og tilfredsstille og man kræsjer i veggen hele tiden, ingen god kombinasjon. Ergo har jeg drevet for meg selv for og ha litt fleksibilitet. 1
herzeleid Skrevet lørdag kl 20:49 Skrevet lørdag kl 20:49 Sjørøver skrev (13 minutter siden): Morsomt, med tanke på at stort sett alle menn født før 1990 har hatt høyere utdanning enn kvinnen. Tenk deg alt de har måtte lide seg gjennom? Dette er bare piss. Halvparten av utdanningene i Norge er bare piss. Det er ingen dannelse i å sitte på et rom i en storby å lese i noen år. Om du har master i norrøn filologi kan du fortsatt være et naut. Hadde vært enig om vi levde i 1985, men det gjør vi ikke. Jeg kjenner jeg rødmer litt med tanken på disse som sitter og tror de er så mye bedre enn andre og at de selv fører så komplekse samtaler at "uutdannede" ikke vil klare å henge med eller ha noe å snakke om. 3 1 3
leticia Skrevet lørdag kl 21:14 Skrevet lørdag kl 21:14 Sjørøver skrev (35 minutter siden): Morsomt, med tanke på at stort sett alle menn født før 1990 har hatt høyere utdanning enn kvinnen. Tenk deg alt de har måtte lide seg gjennom? Morsomt at du ikke er klar over at man allerede i 1986 hadde flere kvinner enn menn i høyere utdanning. Da greide tydeligvis ikke patriarkiet lenger å holde kvinner nede, slik at kvinnene endelig fikk utvikle seg i forhold til det potensialet de har. 2 1
leticia Skrevet lørdag kl 21:20 Skrevet lørdag kl 21:20 agvg skrev (33 minutter siden): ADHDen kjører Aspergerern rett i veggen, konstant, ett urolig jag som man ikke greier og tilfredsstille og man kræsjer i veggen hele tiden, ingen god kombinasjon. Ergo har jeg drevet for meg selv for og ha litt fleksibilitet. Så kjipt. Jeg kjenner til andre tilfeller hvor ADHD og autisme er til hjelp for hverandre, altså at man får hentet ut de "fordelene "diagnosene kan gi. Slik at man har en enorm kapasitet. Uansett fint at du gjør det beste ut av det 🥰 1
Sjørøver Skrevet søndag kl 03:24 Skrevet søndag kl 03:24 (endret) herzeleid skrev (6 timer siden): Jeg kjenner jeg rødmer litt med tanken på disse som sitter og tror de er så mye bedre enn andre og at de selv fører så komplekse samtaler at "uutdannede" ikke vil klare å henge med eller ha noe å snakke om. Ja. Samboer er sykepleier og jeg er ingeniør. Mange av venninnene til samboer master. Men de er dumme som brød etter mitt syn. De får ikke med seg nyheter. De kan ingenting fysikk, matte eller historie. Men de har jævlig god kontroll på hvem som røk ut på paradise hotel! Kanskje Jeg også burde begynne å følge med på det? De er jo trossalt overmennesker som har lenger utdanning enn meg. Jeg møter også mange ingeniører som har null interesse for faget. De har bare tatt utdannelsen for lønnen. Håpløst, mener jeg. Men de er jo fortsatt blant overklassen med høyere utdanning. Det morsomme med dette forumet er at det er masse barnløse og single som skal dele ut masse råd om kjærlighet og forhold. Det er nok av røde flagg. leticia skrev (6 timer siden): Morsomt at du ikke er klar over at man allerede i 1986 hadde flere kvinner enn menn i høyere utdanning. Da greide tydeligvis ikke patriarkiet lenger å holde kvinner nede, slik at kvinnene endelig fikk utvikle seg i forhold til det potensialet de har. Ja, for det er virkelig en nyttig ting å huske på. Er det noen hjemme? Endret søndag kl 03:31 av Sjørøver 5 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå