Mflj Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Den skjulte årsaken til lidelse.. : Matteus 6 14 For dersom dere tilgir menneskene de misgjerningene de har gjort, skal også deres himmelske Far tilgi dere. 15 Men dersom dere ikke tilgir menneskene, skal heller ikke deres Far tilgi de misgjerningene dere har gjort. Matteus 18:15-20 kjv Moreover if thy brother shall trespass against thee, go and tell him his fault between thee and him alone: if he shall hear thee, thou hast gained thy brother. But if he will not hear thee, then take with thee one or two more, that in the mouth of two or three witnesses every word may be established. And if he shall neglect to hear them, tell it unto the church: but if he neglect to hear the church, let him be unto thee as an heathen man and a publican. Verily I say unto you, Whatsoever ye shall bind on earth shall be bound in heaven: and whatsoever ye shall loose on earth shall be loosed in heaven. 19 Dere skal ikke samle skatter på jorden, hvor møll og mark ødelegger, og hvor tyver bryter inn og stjeler. 20 Men dere skal samle skatter i himmelen, der verken møll eller mark ødelegger og tyver ikke bryter inn og stjeler. 21 For der skatten din er, vil også hjertet ditt være. Skatten vår er mennesker, de vi er glad i. Markus 11:24-25 Derfor sier jeg dere: Alt dere ber om i bønnen, tro bare at dere får det, så skal det bli gitt dere. Og når dere står og ber, så tilgi om dere har noe imot noen, for at også deres Far i himmelen skal tilgi dere deres overtredelser. Job 42:10 And the Lord turned the captivity of Job, when he prayed for his friends: also the Lord gave Job twice as much as he had before. Romans 12 21Then Peter came to Jesus and asked, “Lord, how many times shall I forgive my brother who sins against me? Up to seven times?” 22Jesus answered, “I tell you, not just seven times, but seventy-seven times!e 23Because of this, the kingdom of heaven is like a king who wanted to settle accounts with his servants. 24As he began the settlements, a debtor owing ten thousand talentsf was brought to him. 25Since the man was unable to pay, the master ordered that he be sold to pay his debt, along with his wife and children and everything he owned. 26Then the servant fell on his knees before him. ‘Have patience with me,’ he begged, ‘and I will pay back everything.’ 27His master had compassion on him, forgave his debt, and released him. 28But when that servant went out, he found one of his fellow servants who owed him a hundred denarii. He grabbed him and began to choke him, saying, ‘Pay back what you owe me!’ 29So his fellow servant fell down and begged him, ‘Have patience with me, and I will pay you back.’ 30But he refused. Instead, he went and had the man thrown into prison until he could pay his debt. 31When his fellow servants saw what had happened, they were greatly distressed, and they went and recounted all of this to their master. 32Then the master summoned him and said, ‘You wicked servant! I forgave all your debt because you begged me. 33Shouldn’t you have had mercy on your fellow servant, just as I had on you?’ 34In anger his master turned him over to the jailers to be tortured, until he should repay all that he owed. 35That is how My heavenly Father will treat each of you unless you forgive your brother from your heart.” Jesus sier altså at vi alltid skal tilgi. Dette er en del av bønnen Jesus lærte disiplene sine: Matteus 6:12 og tilgi oss vår skyld, slik også vi tilgir våre skyldnere. Siden Gud har tilgitt vår synd, og slettet vår gjeld når vi tar imot Jesus, skylder vi Gud å tilgi alle. Da blir vi også helt fri selv også. Da kan ikke Djevelen bruke disse menneskene mot oss, og vi kan ikke brukes mot dem. Djevelen må betale tilbake 7 ganger det han skylder. Det er innsatsen/ risikoen djevelen må ta ved å sette mennesker opp mot hverandre. Proverbs 6:31Kjv But if he be found, he shall restore sevenfold; he shall give all the substance of his house. Jeg har selv erfart dette. Så lenge jeg ikke hadde tilgitt alle fra hjertet mitt, så var det kaos i livet mitt. Hvis livet ditt er kaos er det stor sannsynlighet for at dette er årsaken. Er det noen du ikke har tilgitt i hjertet ditt, er det som å åpne opp og la ytterdøren og alle vinduene inn til huset ditt stå åpne på den kaldeste tiden av året. Både kulde og tyver kommer rett inn. Mildt sagt. Da jeg klarte å tilgi ble alt dette bedre. Noen ting er for vanskelig for mennesker å klare å tilgi uten hjelp. Men hvis du vil velge Jesus, vil han hjelpe å tilgi. Han er han som kan bo i oss og gi oss ett mykt hjerte og en kraft til å klare å tilgi. Selv tilgav han mennesker de vondeste tingene som ble gjort mot han selv. Han er ett eksempel for oss på hvordan vi bør leve, men i tillegg til det vil han hjelpe oss med det, så vi klarer det. Første skritt er å la han bo i deg. Hvis du vil bli tilgitt selv og få fred i livet ditt må du tilgi alt og alle. Jo før du gjør det jo bedre. Det er ikke alltid lett, men det er fullt mulig med Gud. «Kom til meg, alle som strever og nar tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile! Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er nedbøyd og ydmyk av hjertet. Så skal dere finne hvile for deres sjeler. For mitt åk er gagnlig, og min byrde er lett.» Matteus 11, 28-30 Jeg anbefaler deg å lukke alle dører og vinduer i huset ditt så fort som mulig. Vis kjærlighet til den du tilgir og si gjerne noe til den det gjelder så personen forstår at han/ hun er tilgitt. Det har en enorm åndelig kraft. Hilsen en som har lært på den harde måten. Efeserne 6:12 NB For vi har ikke kamp mot kjøtt og blod, men mot maktene, mot myndighetene, mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet. Matteus 5:43-48 NB Dere har hørt det er sagt: Du skal elske din neste og hate din fiende! Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere, for at dere kan være barn av deres Far i himmelen. For han lar sin sol gå opp over onde og gode, og lar det regne over rettferdige og urettferdige. Om dere nå elsker dem som elsker dere, hva lønn har dere da? Gjør ikke også tollerne det samme? Og om dere hilser bare på deres brødre, hva stort gjør dere da? Gjør ikke også tollerne det samme? Vær da fullkomne, likesom deres himmelske Far er fullkommen. Til slutt: Som troende har en det sterkeste våpenet som finnes; Bønn! Det virker fra lang avstand. Lukas 1:37 NB For ingenting er umulig for Gud. Endret 8 timer siden av Mflj 1 1
skaftetryne32 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Mflj skrev (38 minutter siden): Den skjulte årsaken til lidelse.. : Religion er antageligvis en av om ikke den vanligste årsaken til lidelse, men ukjent synes jeg ikke det er, det er mer ignorert. 2 1
Mflj Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): Religion er antageligvis en av om ikke den vanligste årsaken til lidelse, men ukjent synes jeg ikke det er, det er mer ignorert. Religion og relasjon til Gud er to helt forskjellige ting. Jesus underviste aldri religion, han underviste i kjærlig relasjon. Religion er noe menneskeskapt tull som ikke har noe med Gud og Jesus å gjøre. 1 1
skaftetryne32 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Mflj skrev (4 minutter siden): Religion er noe menneskeskapt tull som ikke har noe med Gud og Jesus å gjøre. Jesuen og guden er bokstavelig talt en del av denne mytologien, så de har alt med den mytologien å gjøre, de er hovedpersonene i mytologien, guden å jesusen har alt med mytologien å gjøre, uten den eksisterer de ikke. 2
skaftetryne32 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Mflj skrev (7 minutter siden): Jesus underviste aldri religion, han underviste i kjærlig relasjon Dette er en påstand du bør kunne dokumentere, du snakker for en person som det knapt finnes bevis for, men du vet hva han snakket om gjennom sitt lange liv? Du vet i detalj om hva han underviste om, og hva han ikke underviste om, du vet at han underviste? Eller er det bare en antakelse? Har du bevis?
obygda Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Mflj skrev (10 minutter siden): Religion og relasjon til Gud er to helt forskjellige ting. Jesus underviste aldri religion, han underviste i kjærlig relasjon. Religion er noe menneskeskapt tull som ikke har noe med Gud og Jesus å gjøre. https://no.wikipedia.org/wiki/Religion Det med kjærlig relasjon er det ulike meninger om. Hva som er så kjærlig med behandlingen av palestinere som blir kjeppjaget og truet med død og fordervelse på vestbredden vet bare Gud tydeligvis. En sitter igjen med følelsen av at enkelte religioner er mer verdt enn andre og dette med kjærlighet er svært begrenset. Endret 11 timer siden av obygda 1
Mflj Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden (endret) obygda skrev (7 minutter siden): https://no.wikipedia.org/wiki/Religion Det med kjærlig relasjon er det ulike meninger om. Hva som er så kjærlig med behandlingen av palestinere som blir kjeppjaget og truet med død og fordervelse på vestbredden vet bare Gud tydeligvis. En sitter igjen med følelsen av at enkelte religioner er mer verdt enn andre og dette med kjærlighet er svært begrenset. Mennesker vil aldri finne sannhet utenfor Gud og ved engen forståelse. Det krever en relasjon med Gud for å få noe som helst forståelse og åpenbaring angående hvorfor ting er som de er. Det er nytteløst å prøve å finne sannhet utenfor Gud ved egen forstand. Det hele begynner med en erkjennelsen av at vi ikke forstår noen ting. Endret 11 timer siden av Mflj 1
Mflj Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (13 minutter siden): Dette er en påstand du bør kunne dokumentere, du snakker for en person som det knapt finnes bevis for, men du vet hva han snakket om gjennom sitt lange liv? Du vet i detalj om hva han underviste om, og hva han ikke underviste om, du vet at han underviste? Eller er det bare en antakelse? Har du bevis? Les gjerne bibelen, og fortell meg deretter hva Jesus sier som skulle tilsi at han er tilhenger av religion. Hvis du virkelig ønsker svaret på det, er det nok mer nyttig at du ser det selv. Den tidens religiøse, var de Jesus gikk hardest ut mot. Endret 11 timer siden av Mflj 2
skaftetryne32 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Mflj skrev (41 minutter siden): Les gjerne bibelen, og fortell meg deretter hva Jesus sier som skulle tilsi at han er tilhenger av religion. Jeg har lest bibelen, og jeg vil gjerne at du viser til noe som jesus beviselig engang har sagt, bibelen er ikke guds ord eller engang jesus sine, en fyr det ikke eksisterer bevis for, det er mytologi fra den delen av verden skrevet og omskrevet av veldig mange mennesker, det er alt det er. Mflj skrev (41 minutter siden): Hvis du virkelig ønsker svaret på det, er det nok mer nyttig at du ser det selv. Så med andre ord du vil\kan ikke vise meg dokumentasjon? Påstanden er din, bevisbyrden er dermed også din. Mflj skrev (41 minutter siden): Den tidens religiøse, var de Jesus gikk hardest ut mot. Som sagt dette er en person det ikke finnes arkeologiske bevis for, ikke noe som helst, så hvordan kan du vite hva denne personen sa for 2000 år siden? Endret 10 timer siden av skaftetryne32 1
BadCat Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Vi skal tilgi tilfeldige folk vi ikke har noe særlig med å gjøre, ja. Folk som kjører elendig i trafikken = bry seg om egen kjøring og komme seg videre. Vi skal ikke uten videre ta lett på eller tilgi folk som er en del av våre daglige liv. Med andre ord skal man ikke kreve mindre av andre enn de krever av deg.
leticia Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Nei, livet mitt er ikke kaos. Jeg er ikke infisert av religion. 1
obygda Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Mflj skrev (1 time siden): Mennesker vil aldri finne sannhet utenfor Gud og ved engen forståelse. Det krever en relasjon med Gud for å få noe som helst forståelse og åpenbaring angående hvorfor ting er som de er. Det er nytteløst å prøve å finne sannhet utenfor Gud ved egen forstand. Det hele begynner med en erkjennelsen av at vi ikke forstår noen ting. Jeg tok opp kjærlighet -du nevnte at Jesus var så kjærlig - men jeg finner at kristne selv sliter med dette. Enkelte som tror på Gud begår jo regelrett ondskap mot andre mennesker med begrunnelse i kristen tro. Det er mye ond kjærlighet å finne blant det med sterkest tro dessverre..... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå