Gå til innhold

Drømmejobben

Gjest 48591...273

Anbefalte innlegg

Gjest 48591...273
Skrevet

Jeg sitter her å ser på alle skattelistene som publiseres rundt om i landet, selvfølgelig med en bias for å hause opp lønnsgapet mellom politkere og folk i gata.

Og jeg kjenner at jeg er enig i mye blir sagt og rettet mot spesielt politkere, men også andre bransjer.
Leger, trenere, kjøpmenn, ledere i stat/kommune..ja you name it.. De som har 3-10 millioner i året mer enn resten.
20% av kommentarfeltet mener det er helt idioti, 80% hyller de ( kanskje ikke samme % hos politikere) og sier de fortjener det. 

Men det jeg skulle likt å visst.. Er hvordan er egentlig en hverdag for disse menneskene på lønnstopp.. Hva er det som gjør at noen fortjener å tjene 3-5x så mye som en helt vanlig ansatt med litt ekstra ansvar ( sikter til de med 700-900k ) 

Møter de på jobb kl 8/9, deltar i et par møter -> reiser til kunder o.l -> svarer på 5-10 mail -> har en time lunsj -> tar et par tlfmøter til ->sender noen mail -> avslutter dagn med litt kjas blant kolleger -> Hjem

Eller står de der kl 6, 2 timer før alle andre, sørger for at dagen til de ansatte/andre rundt seg får en enklere hverdag, løser problemer tilsynelatende ikke mange andre kan, ansvar og stressnivå peak rundt kl 12 før man tar en 20-30 min lunsj, for så å løse ordentlige problemer, ikke problemer man selv har skapt. Også er det hjem igjen kl 17/18, for så å måtte ta et par telefoner/mailer på kveldstid mellom slaga da man prøver å være en forelder/kjæreste/partner ++

Jeg vet ikke med andre her, men jeg skulle likt å kunne hatt en jobb hvor man er med disse på lønnstoppen med en uke eller to på jobb for å kunne offentlig dokumentere arbeidsnivået, hva de gjør, hva det de gjør kan bety for "Ola Nordmann" både på det overfladiske og alt annet.
Gikk bokstavelig talt en skikkelig gjennomgang av dagen deres, også kunne vi enklere sagt ting som 
" Jøss, de fortjener jo ikke en dritt av dette, jeg gjør dobbelt av dette og har 500k i året jeg mens disse har 2 mill?? "
eller forhåpentligvis den som kommer mest
" Jøss, dette fortjener de jo, herregud så mye som de egentlig gjør men ikke får annerkjennelse for, nå legger jeg den fordommen død" 

Hadde det vært en kul idé for ikke bare stat/kommune, men også private selskap, eller bare organisasjoner som lønner sine ledere godt ?

Jeg tror det ville vært med over tid å kunne male et mye bedre bilde enn det som er i dag, i dag er 99% synsing og mening..men over tid kunne vi kanskje fått den synsingen ned på 90%..hvem vet.

Anonymous poster hash: 48591...273

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gjest 48591...273 skrev (8 minutter siden):

hvordan er egentlig en hverdag for disse menneskene på lønnstopp

Har ingen erfaring fra offentlig sektor, men i privat sektor så kan arbeidshverdagen til VP/C-suite beskrives som fullpakket, hektisk, variert og frustrerende. Ytelsen i jobben din blir kontinuerlig målt gjennom økonomi og OKR, og du må ta tak på mange fronter for å kunne styre skipet i riktig retning, og jobbe politisk mot særinteresser, motstridende interesser og for å skape riktig narrativ innad i selskapet/etaten.

Det ligner mer på Game of Thrones enn et kongedømme.

Skrevet

Generelt sett har ledere har lengre dager enn vanlig ansatte. De har også dårligere stillingsvern over et visst nivå. 

Jeg vet ikke med andre her, men jeg skulle likt å kunne hatt en jobb hvor man er med disse på lønnstoppen med en uke eller to på jobb for å kunne offentlig dokumentere arbeidsnivået, hva de gjør, hva det de gjør kan bety for "Ola Nordmann" både på det overfladiske og alt annet.

Gikk bokstavelig talt en skikkelig gjennomgang av dagen deres, også kunne vi enklere sagt ting som 
" Jøss, de fortjener jo ikke en dritt av dette, jeg gjør dobbelt av dette og har 500k i året jeg mens disse har 2 mill?? "
eller forhåpentligvis den som kommer mest
" Jøss, dette fortjener de jo, herregud så mye som de egentlig gjør men ikke får annerkjennelse for, nå legger jeg den fordommen død" 

Problemet her en binær tankegang. At det er enten eller. Problemet kan illustreres med et fiktivt eksempel. Patric Bateman fra American psycho som kun har jobben på grunn av faren sin. De finnes. Og det er flere av de enn man tror. 

Spørsmålet burde heller være om det er bra eller lurt at noen tjener så mye mer. Eller for å være enda mer spesifik, er det bra at de som tjener mer, rykker mer og mer i fra resten av gjengen. Svaret på det er nei. En direktør fortjener ikke 5000 ganger så mye i inntekt som en av sine ansatte, når samme direktøren bare hadde tjent 500 ganger så mye for 40 år siden. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

God lønn kommer ofte(men ikke alltid) på grunn av mangel på kompetansen den personen innehar. Det er vanskelig å finne noen som kan gjøre jobben, derfor kan personen kreve en høy lønn og selskapet må bare akseptere om det er dette de trenger. 

Hverdagen trenger ikke være noe annet enn folk flest, men det stilles ofte høye krav til stillingen slik at det er "utrygt". En får rett og slett fyken om en ikke gjør det som forventes av en. 

Så det er en side, altså risiko. Og en må gjerne jobbe ekstra, for å nå disse målene uten ekstra betaling da de fleste har en SUS stilling. Men det har ikke så mye å si når en drar inn så mye uansett. I tillegg er ofte en del av totalsummen bonus som en oppnår eller ikke. 

Så det er veldig varierende, men ofte mye arbeid og reise. 

Personlig har jeg vært leder de siste 5 årene, uten noen giga lønn men mer enn normalen. Jeg er dog mellom leder, og ikke en del av C-suite. Men jeg kan fortsatt ha ganske fulle og lange dager. Men i tillegg har jeg mye fleksibilitet i mellom slagene. Man jobber på når en må, og finner ro når det er mulighet. Man får ikke overtid, men om en utfører etter forventningene venter det en stor bonus i slutten av året. 

Skrevet

Tja, vi kan jo se litt på stortingspolitikere f. eks.. 

-Godt over over 100 dager sommerferie (Nærmere 4 måneder)
-Rundt 18 uker betalt fri i året totalt sett
-Veldig "tåkete" oppmøteplikt på møter resten av året. Vår kjære Jonas hadde 0% oppmøte i komiteer 2 år på rappen uten konsekvenser
-Om du gidder å møte opp og er heldig nok til å bli komiteleder får du 7% lønnsøkning
-Ferdig møblert pendlerbolig om du bor mer enn 4 mil unna stortinget (Skattefritt)
-3 måneder etterlønn hvis du velger å ikke stille til gjenvalg
-12 måneder etterlønn etter dette igjen hvis du fremdeles er "arbeidssøker"

Greit at grunnlønna "bare" er på rundt 1.2mill, men frynsegodene alene er jo verdt ganske mange kroner.

Den samfunnsøkonomiske gevinsten etter at disse personene har tatt "sitt" kan man jo stille spørsmålstegn ved. :)

Skrevet
Cyrio skrev (19 minutter siden):

Tja, vi kan jo se litt på stortingspolitikere f. eks.. 

-Godt over over 100 dager sommerferie (Nærmere 4 måneder)
-Rundt 18 uker betalt fri i året totalt sett
-Veldig "tåkete" oppmøteplikt på møter resten av året. Vår kjære Jonas hadde 0% oppmøte i komiteer 2 år på rappen uten konsekvenser
-Om du gidder å møte opp og er heldig nok til å bli komiteleder får du 7% lønnsøkning
-Ferdig møblert pendlerbolig om du bor mer enn 4 mil unna stortinget (Skattefritt)
-3 måneder etterlønn hvis du velger å ikke stille til gjenvalg
-12 måneder etterlønn etter dette igjen hvis du fremdeles er "arbeidssøker"

Greit at grunnlønna "bare" er på rundt 1.2mill, men frynsegodene alene er jo verdt ganske mange kroner.

Den samfunnsøkonomiske gevinsten etter at disse personene har tatt "sitt" kan man jo stille spørsmålstegn ved. :)

Ila min karriere har jeg vært i kontakt med mange stortingspolitikere i forskjellige sammenhenger. Jeg opplever ikke at de har særlig mye fri når de er på jobb. Faktisk omvendt, at de gjerne jobber "natt og dag", og da er det ganske normalt å ha lengre "ferie". Som feks offshore arbeidere som har 2-4 intense uker, også får de en god slant fri. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Gjest 48591...273 skrev (1 time siden):

Møter de på jobb kl 8/9, deltar i et par møter -> reiser til kunder o.l -> svarer på 5-10 mail -> har en time lunsj -> tar et par tlfmøter til ->sender noen mail -> avslutter dagn med litt kjas blant kolleger -> Hjem

Eller står de der kl 6, 2 timer før alle andre, sørger for at dagen til de ansatte/andre rundt seg får en enklere hverdag, løser problemer tilsynelatende ikke mange andre kan, ansvar og stressnivå peak rundt kl 12 før man tar en 20-30 min lunsj, for så å løse ordentlige problemer, ikke problemer man selv har skapt. Også er det hjem igjen kl 17/18, for så å måtte ta et par telefoner/mailer på kveldstid mellom slaga da man prøver å være en forelder/kjæreste/partner ++

Det varierer sjølvsagt mykje alt etter som. Men typisk så vil dei med høge lønningar var leiarar eller personar i særleg uavhengig stilling. I denne gruppa jobbes det mykje, og ein kan aldri ta helg i visshet om at ein då har fri heilt til måndag. Kor mange små pg store katastofer som oppstår i helga, på kveldstid, eller om natta varierer sjølvsagt mykje frå bransje til bransje. Det er ganske typisk at om denne leiaren ikkje er på jobb så får ingen andre starta arbeidet sitt heller. 

Vil også legge til at skattelistene kan gi litt feil inntrykk sidan det seies ingenting om arbeidsmengde. Er du heilt vanleg butikkarbeidar som jobbar som reinhaldar om natta så tjener du også ganske godt sjølv om kvar jobb er lågt lønna, for du jobbar tross alt 200%. (og motsatt, om du frivillig ikkje jobbar meir enn 50% så er det ikkje så rart at skattelista viser inntekt på under 300k).

For mange leiarar så legges det nok ned vesentleg meir enn 40 timar i veka. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...