Gå til innhold

Sissener om ulikheten i Norge: – Har ikke noe problem med at de rike blir rikere

Anbefalte innlegg

Skrevet
Bing123 skrev (På 12.12.2025 den 18.54):

Husk at staten er for folket og ikke omvendt

Uansett Ingen problem. 75% av pengene til en normal skatteyter i dag ender opp til staten i en eller annen form. Fins mange avgifter utenom skatt som du kanskje er klar over.

Om du "bare" ender opp med at 50% av pengene dine forsvinner inn i Statens allerede dype lommer, er ikke det nok tenker du da eller? 

Dette er jo bare bullshit. Folk flest betaler majoriteten av lønnen sin i leie/lån. Dette er avgiftsfritt. Men slike beregninger tar jo med avgiftene som boligeier har når en leier, og trusene til tante berit osv. Klart det blir mye skatt da. 

Personlig ligger jeg godt under 50%, og jeg har regnet på det. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Dette er jo bare bullshit. Folk flest betaler majoriteten av lønnen sin i leie/lån. Dette er avgiftsfritt. Men slike beregninger tar jo med avgiftene som boligeier har når en leier, og trusene til tante berit osv. Klart det blir mye skatt da. 

Du ligger godt under 50% etter at du har betalt skatt OG avgifter?

Inkludert kommunale avgifter, nettleie, engangsavgift, evt avgifter på drivstoff (for de som ikke har el), arbeidsgiveravgift, for ikke å snakke om moms på alt man bruker penger på osv osv.. Og likevel kommer du godt under 50%? Imponerende, da har du i så fall fryktelig lav lønn/lav skatt

edit: Kjøpte/bygget ikke du hus for litt siden? Det gikk med bittelitt i avgifter i den prosessen heller? Likevel godt under 50%?

Endret av wampster
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er uansett en tullete måte å regne på. Man kan jo ta med avgifter så langt tilbake i kjeden til arbeidsgiver og så langt utover i kjeden av forbruk at det ender opp med langt over 100% skatter og avgifter. Eller man kan zoome inn på ett ledd. f.eks leddet nettolønn (på arbeidskontrakten) vs betalt inntektskatt (registrert hos skatteetaten) og ende opp med en ganske lav prosentsats.

Hva man inkluderer har jo ALT å si og man kan dreie regnestykket akkurat dit man vil..

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, wampster said:

da har du i så fall fryktelig lav lønn/lav skatt

Han har over 1.2 mill i året noe han skryter av hele tiden.

Vanlig skatt ender ofte rundt 30 %. Skal man få vesentlig lavere må man sitte med lassevis av millioner i lån som man betaler rente på. Det er jo dette folk gjør, kjøper så dyr bolig og hytte som mulig for å skjule formuer og senke skatten. Men oppå dette har man selvfølgelig alle slags avgifter der mange av dem også er en slags skatt. Så legger man sammen alt dette kan man fort se at 60-70 % av det man tjener går rett tilbake til staten. Staten tar og staten tar. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (53 minutter siden):

Det er uansett en tullete måte å regne på. Man kan jo ta med avgifter så langt tilbake i kjeden til arbeidsgiver og så langt utover i kjeden av forbruk at det ender opp med langt over 100% skatter og avgifter. Eller man kan zoome inn på ett ledd. f.eks leddet nettolønn (på arbeidskontrakten) vs betalt inntektskatt (registrert hos skatteetaten) og ende opp med en ganske lav prosentsats.

Hva man inkluderer har jo ALT å si og man kan dreie regnestykket akkurat dit man vil..

Joda, men en god del avgifter går rett til staten uten mellomledd, alkoholavgift, drivstoffavgift, dokumentavgift, kommunal avgift, arbeidsgiveravgift, elavgift, nettleie, bomavgift, flyavgift, parkeringsavgift +++++

edit: Og moms på alt en selv som sluttkunde handler kan (og burde etter min mening) man ta med, slikt som mat, drikker, håndverker tjenester, hvitevarer, klær, kjøretøy osv dersom man skal snakke om totalen av hva staten "tar tilbake" av skatter og avgifter

Endret av wampster
  • Liker 2
Skrevet
9 hours ago, Salvesen. said:

Kan sikkert regnes på mange måter, helt på siden av poenget.

Poenget var at dersom du ikke betaler  inntektsskatt på lønn under 400k - så bidrar du fortsatt massivt til staten gjennom alle andre avgifter direkte og indirekte.

Så da har vi tatt livet av det eneste motargumentet til Sisseners forslag

• Liker 2
Skrevet
Bing123 skrev (3 minutter siden):

Kan sikkert regnes på mange måter, helt på siden av poenget.

Poenget var at dersom du ikke betaler  inntektsskatt på lønn under 400k - så bidrar du fortsatt massivt til staten gjennom alle andre avgifter direkte og indirekte.

Så da har vi tatt livet av det eneste motargumentet til Sisseners forslag

Du har åpenbart ikke regnet for deg selv..

• Liker 1
Skrevet
wampster skrev (8 timer siden):

Du ligger godt under 50% etter at du har betalt skatt OG avgifter?

Inkludert kommunale avgifter, nettleie, engangsavgift, evt avgifter på drivstoff (for de som ikke har el), arbeidsgiveravgift, for ikke å snakke om moms på alt man bruker penger på osv osv.. Og likevel kommer du godt under 50%? Imponerende, da har du i så fall fryktelig lav lønn/lav skatt

edit: Kjøpte/bygget ikke du hus for litt siden? Det gikk med bittelitt i avgifter i den prosessen heller? Likevel godt under 50%?

Har du i det hele tatt prøvd å regne på det selv? Ja jeg betaler under 50% i mitt forbruk. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (7 timer siden):

Han har over 1.2 mill i året noe han skryter av hele tiden.

Vanlig skatt ender ofte rundt 30 %. Skal man få vesentlig lavere må man sitte med lassevis av millioner i lån som man betaler rente på. Det er jo dette folk gjør, kjøper så dyr bolig og hytte som mulig for å skjule formuer og senke skatten. Men oppå dette har man selvfølgelig alle slags avgifter der mange av dem også er en slags skatt. Så legger man sammen alt dette kan man fort se at 60-70 % av det man tjener går rett tilbake til staten. Staten tar og staten tar. 

Så butt hurt

• Liker 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (1 time siden):

Har du i det hele tatt prøvd å regne på det selv? Ja jeg betaler under 50% i mitt forbruk. 

Jeg hører du påstår det. 
Har man ikke lav lønn og legger til alt man betaler av avgifter oppå det man betaler i skatt
er det en umulighet å betale godt under 50% i skatter og avgifter.

Kanskje hvis man lever på luft og vann og ikke har noen hobbyer eller driver med noen aktiviteter

Jeg kan skjønne det for folk som har 50mill++ i fond og kun tar ut skjermingsfradraget hvert år nå som det er nokså høyt, men det er ikke akkurat mange i det landet her som kan holde på slik.

Endret av wampster
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...