DukeRichelieu Skrevet tirsdag kl 06:15 Skrevet tirsdag kl 06:15 Dagens glad-sak fra VG: Oslos politimester slår alarm Oslos politimester Ida Melbo Øystese forteller om konsekvensene av den dramatiske nye virkeligheten de står oppe i. – For første gang sier vi noe konkret om omfanget av kriminelle nettverk i vårt distrikt. I den krevende situasjonen vi er i nå, er det viktig at innbyggerne vet hvordan ting er, selv om det kan være krevende å få den kunnskapen, sier Øystese. – Når forretningsmodellen er at de rekrutterer unge under 15 år, fordi de ikke blir tatt, så viser det en kynisme vi ikke har sett her i landet før. Derfor må vi si ifra: – Ingen skal lenger kunne si at «vi ikke trodde det var så gale». Og så er det viktig å fortelle innbyggerne hva som er situasjonen og at det er en grunn til at vi eventuelt ikke kan komme med en gang hvis bilen er stjålet. Vi sier ifra for å belyse utfordringene vi står overfor. Det dreier seg om samfunnskontrakten og hva vi skal levere når virkeligheten endrer seg så mye som den har gjort nå. Hun sier de står i et paradigmeskifte. – Vi har kartlagt de kriminelle nettverkene i hovedstaden. Den oversikten viser at det er 120 slike nettverk i Oslo-området nå, ut ifra den definisjonen som Kripos legger til grunn. Med rundt 800 aktører og 50 av nettverkene er innenfor vold, våpen og narkotika, sier hun. – Norge har lenge vært heldige; et lite land, plassert langt mot nord, med god sikkerhet i et tillitsbasert samfunn. – Men den idyllen er over. Fordi Norge er blitt et rikt land og derfor attraktivt for organisert kriminalitet. Og fordi folket raskt tar i bruk nye digitale løsninger. Mye av den organiserte kriminaliteten kommer fra utlandet og styres digitalt uten at de fysisk bor her: – Norge er attraktivt for kriminelle. 2
LD93 Skrevet tirsdag kl 12:33 Skrevet tirsdag kl 12:33 Dumsnille er hva Norge er med kriminelle. Både de som driver ordentlig kriminalitet, og de som driver med "lovlig" kriminalitet. Så lenge vi ikke ser / hører om det, så er det bare tut og kjør. Og hører vi om det, ja nei da er det bare å late som vi ikke vet noe, for da forsvinner det. Tok en titt på nevøen sin snapchat i forrige uke da han skulle vise meg hvor ille det egentlig er. Intet mer 40 stk solgte narkotika i umiddelbar nærhet, Det bor 4000 her på en radius av 10km ..Og 40 stk solgte det helt åpent på snapchat. Alt fra hasj til amfetamin, skulle du ha noen "lett" banket opp for deg? 500kr for første gang, deretter 1500kr. Skulle du ha våpen? 25.000kr Skal du ha seksuelle tjenester? Alt fra 200kr-flere tusen fra jenter helt ned til 14-15 år gamle. Tror helt ærlig det hadde tatt meg 1 dag med et par frivillige så hadde vi hanket inn alle sammen og sikkert fått vite mer for å kunne gå til neste linje med kriminelle. Jeg kjenner også en politimann som jeg har nevnt dette for før, svaret er bare " ikke noe vi får gjort" -> " Hvorfor ikke " -> " Jeg vet ikke, vi får bare beskjed om at det ikke er noe vi får gjort nå " Og der er svaret på hvorfor problemet ikke vil forsvinne. Jeg tror 100 mennesker kunne fått has på flere tusen kriminelle hver mnd hadde de bare fått åpnet opp for mulighetene til å straffeforfølge disse, jeg har ikke så enormt stor tro på at det hadde gått dårligere ut over allmennheten enn hva enn det er som beskytter disse kriminelle i første omgang. Men, så lenge de som har som jobb om å beskytte samfunnet ikke skjønner/vet hvorfor de ikke får gjort det heller..hva skal vi da forvente av oss som kanskje kunne hatt en stemme til å få til en endring. 1 2
skaftetryne32 Skrevet tirsdag kl 12:45 Skrevet tirsdag kl 12:45 LD93 skrev (5 minutter siden): Jeg tror 100 mennesker kunne fått has på flere tusen kriminelle hver mnd hadde de bare fått åpnet opp for mulighetene til å straffeforfølge disse, jeg har ikke så enormt stor tro på at det hadde gått dårligere ut over allmennheten enn hva enn det er som beskytter disse kriminelle i første omgang. Eller vi kunne knust de kriminelle organisasjonene med regulering, det er absolutt ingen god grunn til at vi skal ha moralske forbud på rusmidler som cannabis eller fleinsopp, når dette relativt store markedet uansett eksisterer og politiet ikke får gjort noe med det, hva med å regulere? Det snakkes seriøst om å straffe 13 åringer med fengsel, men jeg tror jeg foretrekker å la folk leve i fred med sitt foretrukne rusmiddel om det er en pils eller en joint, fortsette å mate denne kriminelle maskinen med forbud er bare idiotisk sånn jeg ser det når vi kunne ansatt folk i coffeshops, solgt trygge regulerte rusmidler på pol å fått skattepenger inn til helse å forbyggende arbeide, unngå det meningsløse sisyfosarbeidet vi utsetter politiet for er også åpenbart en fordel. 1 1
LD93 Skrevet onsdag kl 11:28 Skrevet onsdag kl 11:28 skaftetryne32 skrev (22 timer siden): Eller vi kunne knust de kriminelle organisasjonene med regulering, det er absolutt ingen god grunn til at vi skal ha moralske forbud på rusmidler som cannabis eller fleinsopp, når dette relativt store markedet uansett eksisterer og politiet ikke får gjort noe med det, hva med å regulere? Det snakkes seriøst om å straffe 13 åringer med fengsel, men jeg tror jeg foretrekker å la folk leve i fred med sitt foretrukne rusmiddel om det er en pils eller en joint, fortsette å mate denne kriminelle maskinen med forbud er bare idiotisk sånn jeg ser det når vi kunne ansatt folk i coffeshops, solgt trygge regulerte rusmidler på pol å fått skattepenger inn til helse å forbyggende arbeide, unngå det meningsløse sisyfosarbeidet vi utsetter politiet for er også åpenbart en fordel. Er mange løsninger på et problem, uten at vi vet hvilke nye problemer det skaper Om du genuint tror at det er noe som heter " trygge" regulerte rusmidler..jaja. Naive kan vi alle være på en eller annen måte. Problemet er at det blir flere og flere kjemiske midler på banen som skaper rus, som vi tillater enten via lovlig distribusjon, eller ulovlig hvor vi ikke har et lovverk som klarer å straffe vedkommende.. Det burde blitt mindre.. Det er hele bildet egentlig. 1
skaftetryne32 Skrevet onsdag kl 11:45 Skrevet onsdag kl 11:45 LD93 skrev (9 minutter siden): Om du genuint tror at det er noe som heter " trygge" regulerte rusmidler..jaja. Naive kan vi alle være på en eller annen måte. Tryggere enn ulovlig i det minste som er hva jeg mente, det er klart rusmidler er generelt farlige, men regulert er åpenbart langt tryggere enn noe dritt man kjøper fra en alkis med en fuktig brukt loff i hånda f.eks. LD93 skrev (10 minutter siden): Problemet er at det blir flere og flere kjemiske midler på banen som skaper rus, Det er helt umulig å omgå kjemikalier som skaper rus, alle rusmidler er kjemiske i sin form, også all mat og all drikke, og alle kroppsvesker, kjemikalier er ikke problemet, problemet er at det er kriminelle organisasjoner som lager selger og tjener på dem. LD93 skrev (14 minutter siden): Er mange løsninger på et problem, uten at vi vet hvilke nye problemer det skaper Vi har en viss anelse, vi vet at det er færre overdosedødsfall i Nederland f.eks, men de er bare avkriminalisert så mye av profitten går fremdeles til de nevnte kriminelle organisasjoner. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå