Falfal Skrevet 40 minutter siden Skrevet 40 minutter siden Jeg flyttet for en stund inn i en ny leilighet som er alt jeg kan drømme om bortsett fra at det er langt mer trafikk og trafikkstøy enn jeg så for meg. Boligen var ny i fjor så det kommer til å bli en sak mot utbygger men i mellomtiden blir jeg gal. Ene øyeblikket er det helt stille, så passerer det varebil eller buss eller personbil ganske nærme boligen og det blir opp mot 45 - 50 dB på soverommene mine. Eller 35-40 dB mye oftere med vanlige personbiler. Ulempen er at det kanskje ikke skjer ofte nok (10 ganger) mellom 23-07 til at støykravene i TEK17 er brutt og jeg får det utbedret. Det er mye greier men konsekvensen er uansett at jeg sliter med å sove (våkner av støyen til tross for ørepropper) og trenger hjelp med å bygge løsning for støydemping inntil jeg får byttet vindu eller flytter. Jeg har listefrie vinduskarmer, og tenkte snekre noe MDF-plater med noe støydempende materiale på, og sette noe lister rundt for tetting, og så bruke de som plugg til å tette igjen vinduet på nettene. Gjøre det lufttett så lyden ikke slipper gjennom. Men, det virker vanskelig å få det nøyaktig nok til at det blir lufttett, og holdbart nok til å holde på slik i lang tid fremover. Det er også mange vinduer. Ideellt skulle jeg hatt noe å stappe inn som ekspanderte og fylte tomrom. Kanskje noe mekanisme jeg kan lage med noe fjær som setter ting i press mot den listefrie utførelsen, og samtidig lar meg ta den inn/ut hver kveld/morgen uten å skade verken vinduskarmen eller pluggen. Noen som har noen gode idéer på dette? Gjerne ting jeg får tak i på Obs Bygg, Biltema eller lignende.
kremt Skrevet 30 minutter siden Skrevet 30 minutter siden Det spørs om så mye av støyen kommer fra vindu, det kan like gjerne være veggen som er ganske åpen. Tykke gardiner kan prøves, du kan også brette en dyne til passende størrelse på vinduet og holde det fast med noen pinner, tape eller lignende.
obygda Skrevet 23 minutter siden Skrevet 23 minutter siden Falfal skrev (15 minutter siden): Jeg flyttet for en stund inn i en ny leilighet som er alt jeg kan drømme om bortsett fra at det er langt mer trafikk og trafikkstøy enn jeg så for meg. Boligen var ny i fjor så det kommer til å bli en sak mot utbygger men i mellomtiden blir jeg gal. Ene øyeblikket er det helt stille, så passerer det varebil eller buss eller personbil ganske nærme boligen og det blir opp mot 45 - 50 dB på soverommene mine. Eller 35-40 dB mye oftere med vanlige personbiler. Ulempen er at det kanskje ikke skjer ofte nok (10 ganger) mellom 23-07 til at støykravene i TEK17 er brutt og jeg får det utbedret. Det er mye greier men konsekvensen er uansett at jeg sliter med å sove (våkner av støyen til tross for ørepropper) og trenger hjelp med å bygge løsning for støydemping inntil jeg får byttet vindu eller flytter. Jeg har listefrie vinduskarmer, og tenkte snekre noe MDF-plater med noe støydempende materiale på, og sette noe lister rundt for tetting, og så bruke de som plugg til å tette igjen vinduet på nettene. Gjøre det lufttett så lyden ikke slipper gjennom. Men, det virker vanskelig å få det nøyaktig nok til at det blir lufttett, og holdbart nok til å holde på slik i lang tid fremover. Det er også mange vinduer. Ideellt skulle jeg hatt noe å stappe inn som ekspanderte og fylte tomrom. Kanskje noe mekanisme jeg kan lage med noe fjær som setter ting i press mot den listefrie utførelsen, og samtidig lar meg ta den inn/ut hver kveld/morgen uten å skade verken vinduskarmen eller pluggen. Noen som har noen gode idéer på dette? Gjerne ting jeg får tak i på Obs Bygg, Biltema eller lignende. Ville undersøkt nettopp om det er brutt noen støy forskrifter her. Undersøk med kommunen - få gjennomført målinger... Er alt håpløst så flytt
Falfal Skrevet 16 minutter siden Forfatter Skrevet 16 minutter siden 13 minutes ago, kremt said: Det spørs om så mye av støyen kommer fra vindu, det kan like gjerne være veggen som er ganske åpen. Tykke gardiner kan prøves, du kan også brette en dyne til passende størrelse på vinduet og holde det fast med noen pinner, tape eller lignende. I alle fall når jeg er på soverommet høres det ut som alt kommer fra vinduene. Dyne tipper jeg ikke har nok masse til å absorbere noe lyd, eller?
Falfal Skrevet 15 minutter siden Forfatter Skrevet 15 minutter siden 7 minutes ago, obygda said: Ville undersøkt nettopp om det er brutt noen støy forskrifter her. Undersøk med kommunen - få gjennomført målinger... Er alt håpløst så flytt Ja, skal få anbud på støymåling. Men mistenker jeg havner akkurat utenfor kravene. Trenger egentlig mest kortsiktig løsning, derav snekring.
TheKims Skrevet 6 minutter siden Skrevet 6 minutter siden Kan prøve med lyddempingsplate noe alla dette: https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-1000-x-500-x-30-mm-2000058346 Å sette noe permanent over vinduet er nok ikke så lurt pga fukt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå