Gå til innhold

Ethernetkabler gjennom vegger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, 

Har litt større oppussingsprosjekter gående, og benytter muligheten til å utvide kablet infrastruktur.
I de rommene hvor jeg har tatt ned (innvendig) kledning på vegger er det jo en smal sak, og her har jeg kontroll..
Meeen, det er jo alltid slik at "mye vil ha mer", så jeg tenkte å dra noen kabler på steder hvor det skorter litt på byggteknisk kompetanse også ettersom jeg ikke planlegger å pusse opp disse rommene nå... 

Problemstilling 1: Ethernet gjennom nedpusset Lecavegg (yttervegg)
I kjelleren har jeg pr dags dato 2 kabler gående gjennom veggen. 
Dette har egentlig vært grei skuring da jeg (sikkert) har tatt "latmannsløsningen" og borret meg gjennom veggen og ført en kabel gjennom hvert hull. Nå ser det ut til at det blir minimum 2 kabler til, og ettersom det er her jeg har plassert brannmur/core-switch vil jeg ha en litt mer "fremtids-sikker" løsning, samt en løsning som ikke består av en vegg som ser ut som sveitserost..

-Hvor smart/dumt ville det vært å bore et større hull tvers gjennom veggen hvor jeg kan føre et plastrør gjennom og sette opp en eller annen form for koblingsboks på hver side slik at jeg rett og slett kan dra alt av kabler til koblingsboksen og terminere kablene på hver side her? 
(f. eks med et "mini-patchepanel" i hver boks som har plass til 6-8 keystones) 
Liker 3D-printing, så bonuspoeng om det ikke er så vesentlig med materialvalg så lenge det tåler UV-stråling da jeg i så fall kan fyre opp printeren litt igjen.

-Andre smarte løsninger som er mulig her?

Problemstilling 2: Vegguttak til TV i stue (Innvendig, men på yttervegg) 
Det er ønskelig med kablet nettverk til TV og litt diverse annet i stue, her er det flate MDF-vegger som er festet rett på noen sponplater. 
Bak dette igjen tar jeg utgangspunkt i at det er både fuktsperre og Glava før vi kommer til utvendig panel-kledning på utsiden av huset. 

-Er det i det hele tatt mulig å føre/dra/lede en ethernetkabel gjennom isolert vegg opp til loft om man borer et hull i veggen?
-Er det verdens dårligste reserveplan å bore tvers igjen kledning slik at man kan føre inn ethernet fra utsiden dersom førstnevnte ikke er mulig? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke sikkert jeg forstår helt hva du vil frem til, men ang å lage fremtidsrettet løsning for gjennomføring i yttervegg så forstår jeg ikke helt hvorfor du vil terminere på hver side. 

Hvis du feks lager et hull og drar et 25mm eller 50mm trekkerør igjennom så vil du vel kunne trekke kablene igjennom dette ved behov? Og sette på et blendelokk eller en koblingsboks over som dekker over dette? 
Husk å lag fall utover i rørene sånna t evt kondens renner ut. 

Det er ingen dårlig plan å gå igjennom yttervegg og kable på utsiden fra feks en etasje til en annen. 
Som regel mye enklere enn å forsøke å gå igjennom flere rom inne. 
Ofte kan man også skjule kablingen under kledning osv på utsiden. 

• Liker 1
Skrevet
Cyrio skrev (25 minutter siden):

Problemstilling 1: Ethernet gjennom nedpusset Lecavegg (yttervegg)
I kjelleren har jeg pr dags dato 2 kabler gående gjennom veggen. 
Dette har egentlig vært grei skuring da jeg (sikkert) har tatt "latmannsløsningen" og borret meg gjennom veggen og ført en kabel gjennom hvert hull. Nå ser det ut til at det blir minimum 2 kabler til, og ettersom det er her jeg har plassert brannmur/core-switch vil jeg ha en litt mer "fremtids-sikker" løsning, samt en løsning som ikke består av en vegg som ser ut som sveitserost..

-Hvor smart/dumt ville det vært å bore et større hull tvers gjennom veggen hvor jeg kan føre et plastrør gjennom og sette opp en eller annen form for koblingsboks på hver side slik at jeg rett og slett kan dra alt av kabler til koblingsboksen og terminere kablene på hver side her? 
(f. eks med et "mini-patchepanel" i hver boks som har plass til 6-8 keystones) 
Liker 3D-printing, så bonuspoeng om det ikke er så vesentlig med materialvalg så lenge det tåler UV-stråling da jeg i så fall kan fyre opp printeren litt igjen.-Andre smarte løsninger som er mulig her?

Jeg forstår ikke helt hva du mener her?

Du har plasser router, brannmur og switch (samme eller forskjellige enheter?) på ene siden og skal trekke kabler fra denne og ut til flere andre rom? Eller bare til andre siden av veggen?

Sitat

Problemstilling 2: Vegguttak til TV i stue (Innvendig, men på yttervegg) 
Det er ønskelig med kablet nettverk til TV og litt diverse annet i stue, her er det flate MDF-vegger som er festet rett på noen sponplater. 
Bak dette igjen tar jeg utgangspunkt i at det er både fuktsperre og Glava før vi kommer til utvendig panel-kledning på utsiden av huset. 

-Er det i det hele tatt mulig å føre/dra/lede en ethernetkabel gjennom isolert vegg opp til loft om man borer et hull i veggen?
-Er det verdens dårligste reserveplan å bore tvers igjen kledning slik at man kan føre inn ethernet fra utsiden dersom førstnevnte ikke er mulig? 

Du kan borre hull ja, men problemet her er å komme utenpå sperreplasten. Kan være en vanskelig oppgave.
Jeg har gjort det samme men der brukte jeg bare innervegger uten isolasjon, borret hull og la rør ned, borret hull i vegg til hurtigboks som kan monteres fra utsiden, og så ethernetplug i den boksen. Fjernet også gammel Coax til kabeltv og brukte denne til å trekke opp nettverk i også.

Jo mer jeg har holdt på med dette jo lavere terskel har jeg for å ta ned vegger for å få bra resultat.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Beklager, skal forsøke å forklare litt mer utfyllende: 

Har et patchepanel inne i huset, her står core-switch/brannmur/servere osvosv.
I samme rom kommer det i dag 2 stk nettverkskabler inn gjennom ytterveggen som er konstruert av Leca.
Disse nettverkskablene er satt opp på den "enkle" måten, altså ved at det er boret 1 stk hull til hver kabel, kabel er ført gjennom veggen og terminert i vanlig rj45-vegguttak på innsiden. Deretter kan jeg bruke vanlige patchekabler for å koble disse kablene til switchen min. 

Nå ønsker jeg å føre flere kabler gjennom denne veggen, og istedenfor å lage enda flere "minihull" i veggen, så funderer jeg på om det kunne være en mulighet å bore et større hull som jeg drar et stort rør gjennom og dekker til med en form for koblingsboks/skap på begge sider. 

På denne måten får jeg samlet alle kabler på samme punkt uten at det er masse "minihull" på veggen. 
Samtidig, dersom jeg i fremtiden ønsker å trekke nye kabler på utsiden av huset, så kan jeg trekke kablene til samme boks, åpne boksen og dra kabelen gjennom det store røret som jeg har lagt inn i veggen. 

Spørsmålet, siden jeg er mer "digital" snekker enn "fysisk" snekker, er om dette egentlig er en like god plan i virkeligheten som i mitt hode. Og i så fall, om det er noen spesiell type koblingsboks som er anbefalt for formålet, eller om det holder at jeg rett og slett 3d-printer noe selv.

Edit - svar til siste innlegg:

Zepticon skrev (5 minutter siden):

Du har plasser router, brannmur og switch (samme eller forskjellige enheter?) på ene siden og skal trekke kabler fra denne og ut til flere andre rom? Eller bare til andre siden av veggen?

Dette er flere forskjellige enheter som står i et rom. 
Anse det som et teknisk rom, her har jeg plassert mesteparten av utstyr/hjemmelab. Det er også lagt opp flere kabler til resten av huset, men med unntak av de 2 nevnte kablene som går gjennom murveggen er resten lagt opp gjennom innvendige vegger, og vil ikke bli berørt av nåværende plan. 

Nå er det derimot snakk om utvendig kabling til garasje, og cctv. (og muligens litt utendørs AP'er)
Disse vil måtte gå gjennom nevnte yttervegg og ned i bakken på utsiden av huset. (Altså ytterveggen hvor det i dag går 2 stk kabler i hvert sitt hull)

Zepticon skrev (11 minutter siden):

Du kan borre hull ja, men problemet her er å komme utenpå sperreplasten. Kan være en vanskelig oppgave.
Jeg har gjort det samme men der brukte jeg bare innervegger uten isolasjon, borret hull og la rør ned, borret hull i vegg til hurtigboks som kan monteres fra utsiden, og så ethernetplug i den boksen. Fjernet også gammel Coax til kabeltv og brukte denne til å trekke opp nettverk i også.

Ja, så egentlig er det litt "dumt" å forsøke på dette dersom det er isolasjon i veggene? 
Jeg har en feberfantasi om at det er mulig, men dumt å sitte der med hull i veggen uten en skikkelig plan. 
Siden dette er yttervegg så er det egentlig bare 2 alternativer: 
1 - Inn i vegg og opp på loft
2 - Gjennom hele ytterveggen, noe som fører til hull i sperreplast (noe jeg mistenker er ugunstig)

Zepticon skrev (14 minutter siden):

Jo mer jeg har holdt på med dette jo lavere terskel har jeg for å ta ned vegger for å få bra resultat.

Her er jeg helt enig, og hadde det ikke vært for at stua er nesten nymalt og ikke skal pusses opp på mange år så hadde jeg nok gjort dette. Men å rive ned veggene på det største rommet i huset for å få inn 1-2 nettverksuttak blir nok dessverre litt i overkant. 

I værste fall må jeg bare belage meg på det trådløse nettet der inne, men hadde vært moro om jeg slapp det. 

Endret av Cyrio

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...