Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betaler forskudd på husleien, har 3 måneders oppsigelsestid.

Boris Yeltsin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

I kontrakten står det at jeg betaler forskuddsvis. Jeg betaler husleien den 15. hver måned for påfølgende måned. I mitt hode betyr det at jeg skal kun betale husleie den 15.desember og 15.januar, da 15.januar gjelder for februar (overgir nøklene den 28.feb), som samsvarer med 3 måneders oppsigelsestid, gjeldende fra 1.desember.

Har jeg misforstått noe? Huseier mener jeg har 3 måneders oppsigelsestid, dermed må betale for 3 måneder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal betale for tida du disponerer bustaden.

Disponerer du den ut februar skal du betale ut februar. Om du seier opp i dag, vil oppseiingsperioden ta til frå 1. januar med mindre anna er avtalt, og du vil betale for januar, februar og mars. Siste betaling vil vere 15. februar, som dekker mars.

Skrevet
barfoo skrev (15 minutter siden):

Les heile innlegget. 

Du bør lese innlegget til TS igjen. Han skriver at oppsigelsen er gjeldende fra 1 desember. Så 3 måneders oppsigelsestid er da ut februar måned og du har misforstått noe.

Til TS. Du skal da betale ut februar måned. Om leien du betaler 15 januar er forskudd for februar måned er dette siste leie du skal betale. 

Skrevet
18 minutes ago, Føniks said:

Du bør lese innlegget til TS igjen. Han skriver at oppsigelsen er gjeldende fra 1 desember. Så 3 måneders oppsigelsestid er da ut februar måned og du har misforstått noe.

Eg kom med eit eksempel. Gitt at han seier opp i dag vil han måtte betale ut mars.

Igjen: les innlegget.

Skrevet

Dette er en klassisk case mange surrer med.

Juridisk sett er oppsigelsestiden 3 hele kalendermåender fra første dag i måneden etter at oppsigelsen er gitt.

At du har en såkalt "glidende" husleie fra 15 til 15 hver måned, betyr ikke noe for oppsigelsesperioden som skal være tre hele kalendermåneder. Med mindre noe annet er spesifisert i leieavtalen.

barfoo skrev (24 minutter siden):

Eg kom med eit eksempel. Gitt at han seier opp i dag vil han måtte betale ut mars.

Helt korrekt!

Skrevet (endret)
barfoo skrev (1 time siden):

Milhouse85 skrev (43 minutter siden):

Dette er en klassisk case mange surrer med.

Juridisk sett er oppsigelsestiden 3 hele kalendermåender fra første dag i måneden etter at oppsigelsen er gitt.

At du har en såkalt "glidende" husleie fra 15 til 15 hver måned, betyr ikke noe for oppsigelsesperioden som skal være tre hele kalendermåneder. Med mindre noe annet er spesifisert i leieavtalen.

Helt korrekt!

Hva er det dere ikke forstår? TS opplyser at oppsigelsestid er gjeldende fra 1 desember og at nøklene leveres 28 februar. Da har TS naturlig nok sagt opp leiligheten før 1 desember, og skal selvfølgelig ikke betale leie for mars måned. Her virker det som om det er en misforståelse fra utleiers side vedrørende forskuddsbetalingen den 15ende måneden før. 

Endret av Føniks
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...