likferd Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Om du har hatt en dyse som har lekket, er det nok en god sjanse for at det har tettet filteret med sot ja. Jeg tviler på du kan "kjøre det rent" om det har gått så langt du får varsellampe. Dette er egentlig noe man gjør prevantivt, om du vanligvis småkjører og ikke når høy nok temperatur til å brenne soten ut av filteret. Siden du sier du ofte kjører lange turer, er ikke det dette som er problemet. Filteret har en "honeycomb" struktur, omtrent som du tok en haug sugerør og teipet de sammen. Det som skjer er at flere og flere av disse "sugerørene" blir helt tett av sot, og ikke lenger har noen flyt gjennom. Når nok av de er tettet, trigger en sensor som måler "back pressure", altså hvor mye motoren må jobbe ekstra for å dytte eksosen gjennom, og varsellampen din lyser. På dette stadiet må det antagelig mekanisk renses eller filteret må byttes. Det er ikke uten grunn "DPF delete" er rimelig populært.. Hele prinsippet med DPF var spekulering fra bilbransjen sin side, om å selge denne umodne teknologien til kundene, selvfølgelig uten å si fra at det var en tikkende utgiftsbombe som detonerte en gang etter garantien var utløpt. Den samme bransjen sørget jo også selvsagt for at DPF gjerne ble montert som en lukket enhet som ikke kan services, på et sted som krever 15 verkstedtimer for å nå til. Endret 16 timer siden av likferd
BadCat Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 5 hours ago, Tzigana said: Hadde samme problem forleden. Har samme type bil som deg. Samme årsmodel og ca.-km lengde. Fikk samme melding. Forsøkte meg med spesial type spray uten resultat. Kjørte lange turer i 2-3 gear, 2500-3000 omdreininger. Det hjalp heller ikke. Leverte bilen til en bekjent på et merkeverksted og han tvangsgenererte bilen via comuter til å rense seg selv. Det er et innviklet program som tar en drøy time og det kreves spesialoppdatert computer. Siden da har bile gått som en klokke. DPF var i utgangspunktet 300% (?) tett sa han. Det er småkjøring som forårsaker problemet visstnok. Uten at motoren rekker å bli skikkelig varm. Heretter tilsetter jeg en rensemiddel for annenhver tank diesel i 3 sekvenser fremover. Edit. Etter at du har fått renset filteret. Sørg for å kjøre bilen litt hardt på motorvei/landevei, lavt gear og høyt turtall i ca. en halvtime fra tid til annen. For å få den skikkelig varm så den kan brenne sot og dritt effektivt. Det funker hvis det gjøres preventivt. Det er forskjell på litt grums og helt tett.
Snylter Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 27 minutes ago, likferd said: Hele prinsippet med DPF var spekulering fra bilbransjen sin side, om å selge denne umodne teknologien til kundene Nei. Hele greia med DPF er at det er nødvendig for å oppnå kravene som stilles til dieselbiler etter en gitt dato, senere ble det også nødvendig med urea (adblue). Det er myndighetskrav som er greia. At det medfører en utgift etterhvert burde vært kommunisert ut bedre. 1
likferd Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) 31 minutes ago, Snylter said: Nei. Hele greia med DPF er at det er nødvendig for å oppnå kravene som stilles til dieselbiler etter en gitt dato, senere ble det også nødvendig med urea (adblue). Det er myndighetskrav som er greia. At det medfører en utgift etterhvert burde vært kommunisert ut bedre. Ja selvsagt var Euro 5 kravet bakteppet, men det var godt kjent i bransjen når biler med DPF kom på markedet, at DPF bare fungerte som tenkt under veldig spesifike omstendigheter, og at under bykjøring eller i kaldt klima vil ikke DPF regene korrekt. De valgte å holde tyst om dette, fremfor å kommunisere til kundene begrensingene i teknologien. Endret 15 timer siden av likferd
oOF Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden dan83 skrev (1 time siden): som sagt, kjører mye lange turer, men tydeligvis ikke nok. Kan også være et underliggende problem(EGR filter, dyser osv) Håper ikke det. Blir null småkjøring vinterstid etter at dette er fikset I mitt tilfelle hjalp det nok at jeg så å si aldri kjørte bilen på korte turer. Det aller meste var tur til og fra jobb og det tar ca 25 minutter hver vei så motoren rakk stort sett bestandig å bli god og varm.
dan83 Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Faren min tok en prøvetur med bilen, han kan litt om bil og mener EGR ventilen er tett. Bilen kjører normalt, men "drar" litt eller noe. EGR ventilen er lett tilgjengelig på min bil, så burde vel ikke koste en formue å få renset den? Bare håper ikke den må byttes, for det koster vel ganske mye? Håper karbonrens ordner det, eller så er manuell rens neste alternativ.
kremt Skrevet 53 minutter siden Skrevet 53 minutter siden Selve ventilen er vel relativt simpel og billig, men det er gjerne ikke akkurat denne som har problemer. Mer vanlig er EGR kjøler som blir tett pga dritt fra eksosen. Denne kan koste en del og i mange tilfeller er det en god del timer skruing for å bytte den. Jeg ville ikke byttet eller renset noe før du har kjørt diagnose og de har sett hva de tror kan være galt. Delebytte karusellen kan være kostbar og bortkastet.
likferd Skrevet 12 minutter siden Skrevet 12 minutter siden Ikke noe vits å bytte ting på måfå nei. EGR feil vil ligge som feilkoder i bilen du kan lese ut med en billig ODB2 diagnosescanner du får for noen hundrelapper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå