Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Statens Vegvesen nektet å ta imot kontanter

PaladinNO

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde ikke trodd jeg kom til å ha behov for å poste her, men det skjedde etter i dag.

Kommer nettopp fra en trafikkkontroll, hvor Statens Vegvesen tok bilskiltene mine (den saken er grei nok).
Men, jeg ble tilbudt å kjøpe dagspass til 340 Kr. så jeg kunne kjøre hjem. Også greit nok, jeg tilbød meg å betale med enten kort eller kontanter. De ville ha Vips, men jeg sa jeg ikke har smarttelefon - hvor reaksjonen var latter.

Videre, han jeg snakket med sa de ikke hadde betalingsmaskin, og de kunne ta imot kontanter (av ukjent grunn). Når jeg sa at "kontanter er fortsatt et gyldig betalingsmiddel i dette landet" (sic), så svarte vedkommende at det kun gjelder "faste stasjoner".

Jeg ble både forbløffet og forbannet over hele situasjonen (og bare kjørte hjem uten skilter), men stemmer det virkelig at Statens Vegvesen ikke kan ta i mot kontanter som betalingsmiddel under en veikontroll?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke tenkt på det, men ser ut som om det kontrolløren sa stemmer.

https://www.forbrukertilsynet.no/plikten-til-a-ta-imot-betaling-med-kontanter

Sitat

Ikke rett til kontant betaling for offentlige tjenester
Reglene om rett til kontant betaling gjelder for kjøp og salg mellom en forbruker og en næringsdrivende.

Forbrukerne har ikke rett til å betale offentlige krav, slik som skatter, avgifter eller bøter, med kontanter.

Skrevet

Avgift for dagspass etter vegtrafikkloven § 16 er ikke salg av varer og tjenester, Statens vegvesen er ikke næringsdrivende, og kontantretten gjelder ikke utenfor fast innredede lokaler, se finansavtaleloven § 2-1 tredje ledd. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Om en ikke har Vipps kan det løses ved å ringe noen som har Vipps. Ved å opplyse hvilket nummer og sum som skal benyttes kan oppgjør gjennomføres umiddelbart.

Å kjøre et avskiltet kjøretøy kan kan gi bot, bruksforbud, beslaglagt førerkort og kjøretøy har ikke gyldig forsikring.

Endret av toralfb
Skrevet (endret)

Var det ikke du som nylig "skrøt" av at du prinsipielt kjørte rundt i en ikke-godkjent bil, fordi du nektet å fjerne et ikke-godkjent sete eller noe sånt? 

Dette er det vi kaller karma 😅

Endret av Kajac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...