Gå til innhold

Hvordan få helsesektoren til å bli en veldrevet sektor...eller er det egentlig mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er en veldig krevende sektor å jobbe i nå. Den har høyt sykefravær, og mangel på fagfolk. 
Jeg er selv helsefagarbeider og er nysgjerrig.

Hva hindrer staten Norge i å gjøre helsesektoren til et ok sted å jobbe?

Har vi så lite tilgang på arbeidskraft i landet at den arbeidskraften man greier å få tak i må da "tas" fra andre sektorer?  Noe som igjen kan føre til lavere skatteinngang til staten? (Spesielt hvis man vrir noe av arbeidsstyrken fra å jobbe i det private næringsliv,  til å jobbe som ansatt i offentlig helsesektor?).

Ordet jeg bruker i emnefeltet er "veldrevet". Og det kan jo bety så mangt. For meg betyr veldrevet hovedsakelig disse tre tingene tror jeg:

1. Gode tjenester

2. Gode arbeidsforhold med en 100% stilling man greier å stå i helt til pensjonsalderen kommer

3. Fornuftig størrelse på utgiftene brukt til dette i statsbudsjettet.

Endret av hoodoo
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
hoodoo skrev (35 minutter siden):

Det er en veldig krevende sektor å jobbe i nå. Den har høyt sykefravær, og mangel på fagfolk. 
Jeg er selv helsefagarbeider og er nysgjerrig.

Hva hindrer staten Norge i å gjøre helsesektoren til et ok sted å jobbe?

Har vi så lite tilgang på arbeidskraft i landet at den arbeidskraften man greier å få tak i må da "tas" fra andre sektorer?  Noe som igjen kan føre til lavere skatteinngang til staten? (Spesielt hvis man vrir noe av arbeidsstyrken fra å jobbe i det private næringsliv,  til å jobbe som ansatt i offentlig helsesektor?).

Ordet jeg bruker i emnefeltet er "veldrevet". Og det kan jo bety så mangt. For meg betyr veldrevet hovedsakelig disse tre tingene tror jeg:

1. Gode tjenester

2. Gode arbeidsforhold med en 100% stilling man greier å stå i helt til pensjonsalderen kommer

3. Fornuftig størrelse på utgiftene brukt til dette i statsbudsjettet.

De klager på at de ikke får tak i folk, men faktum er at sektoren er underfinansiert. Hvis det var flere folk på jobb, inkludert ufaglærte,  kunne faglærte gjøre det som var vår jobb, og problemet var løst. 

Men lettere å skylde på at man ikke får tak i folk. Det blir ikke flere å få tak i når de kutter heller, det finnes grenser for hvor mye vi orker å løpe hvor lenge

De snakker om sykefraværet. Men eneste tiltaket som har bevist effektivitet er å øke bemanningen. Da velger de heller økt sykefravær 

Jeg er ikke optimist 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg tror det hadde vært bra med litt kjønnsbalanse. Er ikke eneste løsning såklart, men jeg tror det hadde hjulpet. 

Også må en slutte med nedsnakkingen. Det er bare negativitet på arbeidspress, sykdom, lønn osv. Det skaper dårlig stemning. Blant de ansatte og pasienter. 

Også er det ett hav av andre ting såklart. Men dette er de to som er åpenbare for meg. Og dette kommer i fra erfaring som pasient, altså 0 erfaring i fra å jobbe i bransjen. Dog har jeg bodd med en som har jobbet i bransjen. 

EDIT: Dette med at det er for få arbeidere er jo også bare tøys, Norge har langt mer leger og sykepleiere enn verdenssnittet pr pasient. 

Noen kilder:

Healthcare Workers - Overview - World Health Systems Facts

Norway (EN)

Norway (EN)

Kort fortalt: Norge har nesten 20 sykepleiere pr 1000 pasienter mens snittet i verden er under 5. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (45 minutter siden):

Jeg tror det hadde vært bra med litt kjønnsbalanse. Er ikke eneste løsning såklart, men jeg tror det hadde hjulpet. 

Også må en slutte med nedsnakkingen. Det er bare negativitet på arbeidspress, sykdom, lønn osv. Det skaper dårlig stemning. Blant de ansatte og pasienter. 

Også er det ett hav av andre ting såklart. Men dette er de to som er åpenbare for meg. Og dette kommer i fra erfaring som pasient, altså 0 erfaring i fra å jobbe i bransjen. Dog har jeg bodd med en som har jobbet i bransjen. 

EDIT: Dette med at det er for få arbeidere er jo også bare tøys, Norge har langt mer leger og sykepleiere enn verdenssnittet pr pasient. 

Noen kilder:

Healthcare Workers - Overview - World Health Systems Facts

Norway (EN)

Norway (EN)

Kort fortalt: Norge har nesten 20 sykepleiere pr 1000 pasienter mens snittet i verden er under 5. 

Nedsnakking: det blir litt todelt for meg, fordi:
Det er hardt press å jobbe i helsesektoren. Min bakgrunn for å uttale meg er jeg har jobbet i andre sektorer enn helsesektoren også. Mer bestemt kultursektoren og varehandel. Eksempel: 
- hvis vi ble to ansatte istedet for tre på kveldsvakt på butikken så rakk vi ikke rydde så godt som vanlig da. Man tar ikke da så ofte med seg kvernende tunge tanker hjem om "huff, vi fikk ikke ryddet".
Hvis vi på min avdeling i helsesektoren blir to ansatte på kveldsvakt istedet for tre som det var satt opp, ja da er det en del viktige ting vi ikke rekker. Vi rakk ikke gi den tid til den enkelte beboer, som beboeren er vant til. Dette gir emosjonell belastning over tid.

(Det er krevende å skille på begreper, jeg lærer stadig.)
Hva som blir skillet på nedsnakking og berettiget engasjement for å få gode arbeidsforhold er noe jeg må tenke mer på. Men nedsnakking er ikke bra, enig der.

Jeg møter i helsesektoren bare kolleger som vil.

De vil trives i jobben.

De vil gi gode tjenester.

De har den omsorgen og tålmodigheten som gjør de rustet for jobben.

Og da blir det for meg ekstra skuffende å se at selv ikke med en slik stab, så greier arbeidsgiver å legge til rette for suksess.

Endret av hoodoo
  • Liker 2
Skrevet
hoodoo skrev (11 minutter siden):

Nedsnakking: det blir litt todelt for meg, fordi:
Det er hardt press å jobbe i helsesektoren. Min bakgrunn for å uttale meg er jeg har jobbet i andre sektorer enn helsesektoren også. Mer bestemt kultursektoren og varehandel. Eksempel: 
- hvis vi ble to ansatte istedet for tre på kveldsvakt på butikken så rakk vi ikke rydde så godt som vanlig da. Man tar ikke da så ofte med seg kvernende tunge tanker hjem om "huff, vi fikk ikke ryddet".
Hvis vi på min avdeling i helsesektoren blir to ansatte på kveldsvakt istedet for tre som det var satt opp, ja da er det en del viktige ting vi ikke rekker. Vi rakk ikke gi den tid til den enkelte beboer, som beboeren er vant til. Dette gir emosjonell belastning over tid.

(Det er krevende å skille på begreper, jeg lærer stadig.)
Hva som blir skillet på nedsnakking og berettiget engasjement for å få gode arbeidsforhold er noe jeg må tenke mer på. Men nedsnakking er ikke bra, enig der.

Jeg møter i helsesektoren bare kolleger som vil.

De vil trives i jobben.

De vil gi gode tjenester.

De har den omsorgen og tålmodigheten som gjør de rustet for jobben.

Og da blir det for meg ekstra skuffende å se at selv ikke med en slik stab, så greier arbeidsgiver å legge til rette for suksess.

Jeg snakker om den stadige nedsnakkingen på jobb. Jeg har vært på utallige plasser i helsevesenet eller i sosiale settinger med "helse folk" der praten kun går i negativitet. Hele dagen. "Jeg tjener så lite, jeg burde blitt advokat(yeah right)", "Vi er alt for få folk på jobb, jeg er utslitt(se linker over, stemmer ikke)" osv osv. 

Og det er greit å ha det kjipt å føle seg kjipt, men når en stadig snakker om det blir det bare verre, i tillegg blir usannheter som at en er lite folk sannhet. Samme med lønn, sykepleiere ligger tett på snittet i Norge nå. Det er mer enn folk flest. Men de har bygget opp en teori om at de holder landet i gang, og at de gjør jobben for to mennesker og andre usannheter som gjør at de går helt i kjelleren å bare tenker på negative ting. 

Eller, dette er iallefall min oppfatning. 

Jeg tror at om en endrer på dette, opplyser de litt om realitetene og at de faktisk har det relativt greit så kan en snu på negativiteten og kanskje få opp humøret litt. Det hjelper. 

Men det er som sagt ikke løsningen på de mange problemene bransjen har. Men noe som kanskje kan gi forbedring. 

For det er ikke "synd" på en sykepleier i dag. De har relativt god lønn, de har godt med hjelpende ressurser(kollegaer), gode vilkår osv. De ser det bare ikke selv. 

Også er det dette med kjønnsfordelingen da. De trenger mannlige kollegaer. Igjen, tenker jeg. 

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (24 minutter siden):

Jeg snakker om den stadige nedsnakkingen på jobb. Jeg har vært på utallige plasser i helsevesenet eller i sosiale settinger med "helse folk" der praten kun går i negativitet. Hele dagen. "Jeg tjener så lite, jeg burde blitt advokat(yeah right)", "Vi er alt for få folk på jobb, jeg er utslitt(se linker over, stemmer ikke)" osv osv. 

Og det er greit å ha det kjipt å føle seg kjipt, men når en stadig snakker om det blir det bare verre, i tillegg blir usannheter som at en er lite folk sannhet. Samme med lønn, sykepleiere ligger tett på snittet i Norge nå. Det er mer enn folk flest. Men de har bygget opp en teori om at de holder landet i gang, og at de gjør jobben for to mennesker og andre usannheter som gjør at de går helt i kjelleren å bare tenker på negative ting. 

Eller, dette er iallefall min oppfatning. 

Jeg tror at om en endrer på dette, opplyser de litt om realitetene og at de faktisk har det relativt greit så kan en snu på negativiteten og kanskje få opp humøret litt. Det hjelper. 

Men det er som sagt ikke løsningen på de mange problemene bransjen har. Men noe som kanskje kan gi forbedring. 

For det er ikke "synd" på en sykepleier i dag. De har relativt god lønn, de har godt med hjelpende ressurser(kollegaer), gode vilkår osv. De ser det bare ikke selv. 

Også er det dette med kjønnsfordelingen da. De trenger mannlige kollegaer. Igjen, tenker jeg. 

Jeg er enig i mye her.
Jeg er mann, 51. Har jobbet 15 år i helsesektoren. På arbeidsplasser der cirka 30-40% av kollegene er menn.
Jeg synes min årslønn som helsefagarbeider er bra.

Så en teori om hva som muligens skjer: 
Jeg erfarer at det er lett å la seg påvirke. Jeg må ta et valg om å ikke lese alt negativt som står om helsesektoren i media. Det tærer på meg. (Hvilke andre sektorer skrives det om, på samme negative måte i media?).
Jeg har jobbet i avdelinger i helse som ikke er så utsatt for bemanningsmangel. Og dermed har jeg blant annet ikke innsikt i hvordan det er å jobbe på sykehjem. Men hvis en ansatt på et sykehjem sier til meg at han er utslitt siden de ikke fikk tak i tilkallingsvakt for den som var fraværende så forstår jeg han godt. Når han forteller at lunsjen ble bare 10 minutter lang den dagen. 

Det hadde vært interessant med et måleinstrument, jeg vet ikke om det finnes i dag. Et måleinstrument som viser totalbelastning per yrke. Om folk greier å stå i jobben hele yrkesaktiv alder ut er muligens et slikt parameter.

*med yrke så bør man også finne statistikk på delsektorer. Det kan være forskjell på å jobbe som helsefagarbeider på et sykehus, et sykehjem eller en i omsorgsbolig for eksempel.

Endret av hoodoo
La til siste punkt om "delsektor"
  • Liker 1
Skrevet

@salvesen, du har sikkert rett I at vi har mange sykepleiere og leger ift befolkning, men har vi nok av støttefunksjoner som avlaster slik at vi får gjort kjerneoppgaver?  Nei.

Det er lett for deg å sitte og snakke om at vi har det bedre enn vi tror I helsevesenet. Men det er ikke du som gråter når du kommer hjem fra jobb. Det man gjør inne hos pasienten på et sykehus er en brøkdel av den egentlige jobben.  Og på sykehjem, hvis vi ikke har tid til å sette oss ned kan du ta deg steike på at halvparten av pasientene enten flyr på hverandre eller trenger sobril ola meste vakt. Du snakker som om du har peil på Alt, men det har du faktisk ikke

• Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (5 minutter siden):

@salvesen, du har sikkert rett I at vi har mange sykepleiere og leger ift befolkning, men har vi nok av støttefunksjoner som avlaster slik at vi får gjort kjerneoppgaver?  Nei.

Det er lett for deg å sitte og snakke om at vi har det bedre enn vi tror I helsevesenet. Men det er ikke du som gråter når du kommer hjem fra jobb. Det man gjør inne hos pasienten på et sykehus er en brøkdel av den egentlige jobben.  Og på sykehjem, hvis vi ikke har tid til å sette oss ned kan du ta deg steike på at halvparten av pasientene enten flyr på hverandre eller trenger sobril ola meste vakt. Du snakker som om du har peil på Alt, men det har du faktisk ikke

Så du mener resten av verden har mer støtte funksjoner? Kilde.

ser gjerne kilde på sobril forbruk og pasienter som flyr på hverandre også…

Norsk helsevesen har blitt en sytefabrikk. Hva tror du sykepleierene i Uganda gjør når de kommer hjem? Jo de ber for at pasientene overlever og går å legger seg. De griner ikke over at de ikke fikk tid til å småprate med alle pasientene..

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Så du mener resten av verden har mer støtte funksjoner? Kilde.

ser gjerne kilde på sobril forbruk og pasienter som flyr på hverandre også…

Norsk helsevesen har blitt en sytefabrikk. Hva tror du sykepleierene i Uganda gjør når de kommer hjem? Jo de ber for at pasientene overlever og går å legger seg. De griner ikke over at de ikke fikk tid til å småprate med alle pasientene..

Kilde er min egen erfaring som sykepleier,.jeg ser det hver gang vi ikke har tid til å sitte at det blir stor uro i avdelingen.  

Og å sammenligne med Uganda der det knapt finnes sykehjem er for teit

• Liker 3
Skrevet

Kilde er min egen erfaring som sykepleier,.jeg ser det hver gang vi ikke har tid til å sitte at det blir stor uro i avdelingen.  

Og å sammenligne med Uganda der det knapt finnes sykehjem er for teit

Aha, ingen kilde altså. Men, så den komme.

jeg skjønner at du overdriver. Det går bra.

klart, for noen er småprat og sitting viktig. Eller neddoping som du også nevner. 

palliativt eller hva det heter osv. ingen tvil om det. Personlig tar jeg heller dopet. Men det er nå bare meg.

Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Aha, ingen kilde altså. Men, så den komme.

jeg skjønner at du overdriver. Det går bra.

klart, for noen er småprat og sitting viktig. Eller neddoping som du også nevner. 

palliativt eller hva det heter osv. ingen tvil om det. Personlig tar jeg heller dopet. Men det er nå bare meg.

Nei jeg overdriver ikke, men din holdning til helsepersonell er ufyselig, mildt sagt. Det er siste ord fra meg til deg i denne saken.

Skrevet
Duriello skrev (3 minutter siden):

Tror noen skulle få blitt med bruttern på jobb på dementavdeling en ukes tid. Pipa hadde fort fått andre toner. 🥳

Det kan du si, jeg jobber på demensavdeling selv, og det er mye som skal klaffe for at det blir en god dag for både pasienter og ansatte...

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Det kan du si, jeg jobber på demensavdeling selv, og det er mye som skal klaffe for at det blir en god dag for både pasienter og ansatte...

Jepp. Sånn for klarifisering, null brudd på taushetsplikt. Blåmerker og kloremerker forklarer seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Nei jeg overdriver ikke, men din holdning til helsepersonell er ufyselig, mildt sagt. Det er siste ord fra meg til deg i denne saken.

Neida, ingen overdrivelser:

‘halvparten av pasientene enten flyr påhverandre eller trenger sobril ola meste vakt.’

at folk trenger solbri kjøper jeg. Men 50 % av gamlehjemmet i masseslagsmål? Jaja..

du må gjerne si det er ufyselig, men det samme sier jeg om 90% av oppførselen til helsepersonell jeg møter i hverdagen også. Syting og klaging, og litt arbeid på siden.

Skrevet
Duriello skrev (4 minutter siden):

Jepp. Sånn for klarifisering, null brudd på taushetsplikt. Blåmerker og kloremerker forklarer seg selv.

Ja, jeg har hatt kolleger med både hjernerystelse, brukket nese og AB-kurer pga biting... 

De skulle visst hvordan det var, noen steder må man fysisk låse dører man ikke har lov å låse mellom grupper, for at pasienter ikke skal skade hverandre. 

Det er et tidsspørsmål før det første drapet på et sykehjem kommer, etter mitt syn... det har vært nære på noen ganger

https://sykepleien.no/2024/05/pasient-med-demens-angrep-medpasient-med-metallstang-politikerne-ma-vakne

Sitat

Ofte sies det at en utagering kommer som lyn fra klar himmel, men en kyndig fagperson klarer ofte å se de små tegnene som er forstadiet til en utagering, men for å kunne stoppe dette må det være nok fagpersonell på jobb som klarer å se disse tegnene, sier han. 

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Hmm, som lærer må jeg jo si at dette er noe vi jevnlig får høre (selv om det er god stemning på min arbeidsplass i videregående skole) sammen med sykepleiere, og spesielt ved lønnsforhandlingstider. 

Men en må jo være ærlig også: oppgavene øker stadig i omfang, og lønnen henger etter alle andre på vårt utdanningsnivå.

Hva er alternativet til det du kaller nedsnakking? Skal en gå rundt og late som som om alt er så jævlig bra liksom? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...