wampster Skrevet 58 minutter siden Skrevet 58 minutter siden (endret) Drunkenvalley skrev (3 minutter siden): Det er fleire enn to kjønn, enten du snakker biologisk eller kjønnsidentitet, men utover det så misforstår @wampster grovt. Det er intet behov for å definere antall kjønn utover det; det er arbitrært og poengløst. I stor grad er jo til og med poenget at kjønn i seg sjølv i stor grad er arbitrært, så kvifor skal ein sette eit tal? Sånne spørsmål blir dumme av samme orsak som å spørja kor mange spillsjangere som eksisterer for dataspill; det er mykje uutforsket territorium som fort kan kreve behovet for ein heilt ny ein, og sjølv om ein gjerne snakker om samme saken er det kanskje uenighet om det er én eller to sjangere, osv. LGBTQIA+ er forøvrig ein inkluderende bevegelse, og å aktivt avgrense kjønn og seksualitet for å hjelpe motstandere som har skitmeininger om dei er ein fjollete affære. Synes du, som er helt ok. Jeg synes det motsatte, som av en eller annen grunn i følge deg er "å misforstå grovt" Men det er du som er den inkluderende parten av oss to? Interessant... edit: Å sammenligne kjønn med antall spill sjangere er jo også litt av en sammenligning.... Endret 56 minutter siden av wampster
Atib Azzad Skrevet 41 minutter siden Skrevet 41 minutter siden Just now, wampster said: Enig. Jeg personlig mener det "kun" er 2 kjønn. Om noen føler/mener/synes de selv har en annen kjønns-identitet er det selvfølgelig helt i orden. De skal være absolutt like trygge og inkludert/akseptert som de som "heldigvis" føler seg som det samme som de er. Problemet med utsagnet kun to kjønn, eller en eller annen variasjon av det, er jo ikke at det stemmer omtrentlig med en biologisk forståelse, men at det har vært brukt for å marginalisere skeive, ikke-binære, transfolk og andre. Utsagnet det finnes bare to kjønn, er sjeldent tatt frem for å vise at man synes det er helt greit at et kjønnsspektrum også rommer andre enn cis-folk, tvert imot, det er brukt for å marginalisere en minoritet ytterligere, og i verste fall avvise deres eksistens. Det er fint at man mener disse skal aksepteres i samme grad som cis-folk, men da bør man jo ikke samtidig vidreføre snakkepunkter som er konstruert for å vanskeliggjøre livene deres. At folk flest plutselig ble så opptatt av biologi uten å gidde å sette seg litt inn i hva de prater om, er ikke et betryggende tegn for de det gjelder. Og du kan finne biologiske forklaringer for hvorfor mange utvikler en identitet som ikke samsvarer med biologisk kjønn, det er mer enn føler/mener/synes. Hvis man ønsker å diskutere mangfoldet av kjønnsutrykk og identiteter, er det veldig rart å inlede det med en halvsannhet om biologisk kjønn som 100% binært: [...]Det er et biologisk faktum at både mannlige og kvinnelige kjønnsorganer dannes fra det samme primordiet. Dette utvikler seg enten til det ene eller andre sett med kjønnsorganer avhengig av genene og hormonell påvirkning. Man skulle tro at saken da er såre enkel: Har man to X-kromosomer, så utvikles primordiet til kvinnelige kjønnsorganer. Har man ett X- og ett Y-kromosom, utvikles det til mannlige kjønnsorganer. Men biologi er nesten aldri svart-hvitt. For det første kan det oppstå individer som har et uvanlig sett med kjønnskromosomer, for eksempel XX+Y (oppstår hos cirka 1 av 1000 individer) eller XX+YY (oppstår hos cirka 1 av 30.000 individer) eller bare ett X-kromosom (oppstår hos cirka 1 av 2000–5000 individer). Men ikke bare det – hos noen individer kan noen celler i kroppen ha ett sett med kjønnskromosomer og andre (for eksempel celler i kjønnsorganprimordiet) et annet sett. I alle disse tilfellene vil utviklingen av kjønnsorganene (og sekundære kjønnskarakteristika som bryster og hårvekst) kunne forstyrres, med et resultat som ikke er fullt forenlig med helt mann eller helt kvinne. Men det stopper ikke der. Hormonell påvirkning har svært mye å si. Dersom primordiet til kjønnsorganene får en hormonell påvirkning som ikke «matcher» det genetiske kjønnet til individet, kan kjønnsorganene utvikle seg til noe mellom mannlig og kvinnelig. Det er ikke vanskelig å tenke seg at hvordan man oppfatter eget kjønn, vil kunne påvirkes av hvilken form kjønnsorganene og sekundære kjønnskarakteristika får. Men man skal ikke bare avskrive dette som en subjektiv forvirring som går på tvers av genetisk kjønn. Det kan også ligge nedfelt i hjernens struktur. Hjernen inneholder veldefinerte områder som styrer seksuell adferd. Noen av disse viser uomtvistelig kjønnsforskjeller, noe som åpenbart henger sammen med at menn og kvinner har biologisk ulike seksuelle funksjoner og viser forskjeller i seksuell adferd. Og – ikke overraskende – disse dannes også fra det samme primordiet hos begge kjønn og kan påvirkes av hormoner under fosterutvikling (og senere i livet, rundt puberteten). Kan det derfor finnes kjønnsmessige blandinger også her? Så absolutt! 1 1
Drunkenvalley Skrevet 37 minutter siden Skrevet 37 minutter siden (endret) Ja, det er særskilt kor besatt du vil at det skal vera nøyaktig to kjønn, @wampster. Kvifor må det egentlig vera det for deg? Dvs det er jo ein grunn til at du føler eit behov for å sei det. Endret 36 minutter siden av Drunkenvalley 1
wampster Skrevet 36 minutter siden Skrevet 36 minutter siden Atib Azzad skrev (2 minutter siden): Men biologi er nesten aldri svart-hvitt. For det første kan det oppstå individer som har et uvanlig sett med kjønnskromosomer, for eksempel XX+Y (oppstår hos cirka 1 av 1000 individer) eller XX+YY (oppstår hos cirka 1 av 30.000 individer) eller bare ett X-kromosom (oppstår hos cirka 1 av 2000–5000 individer). Joa, og folk blir også født uten en arm/ben/finger/andre "forskjellige" kondisjoner. Det forandrer ikke at vi som regel omtaler mennesker som individer med 10 fingre, 10 tær og 2 armer og ben...
wampster Skrevet 32 minutter siden Skrevet 32 minutter siden Drunkenvalley skrev (Akkurat nå): Ja, det er særskilt kor besatt du vil at det skal vera nøyaktig to kjønn, @wampster. Kvifor må det egentlig vera det for deg? Det er særskilt kor besatt du vil at det ikke skal være det, hvorfor? Jeg er, i motsetning til hva du påstår, ikke besatt av det. I biologien har mennesker som regel XY eller XX kromosomer. Dvs mann eller kvinne. Derav 2 kjønn, etter min mening. Om en ønsker å ha en annen kjønns-identitet er det en helt annen greie.
Atib Azzad Skrevet 29 minutter siden Skrevet 29 minutter siden (endret) 6 minutes ago, wampster said: Joa, og folk blir også født uten en arm/ben/finger/andre "forskjellige" kondisjoner. Det forandrer ikke at vi som regel omtaler mennesker som individer med 10 fingre, 10 tær og 2 armer og ben... ...Men dersom alle forsøk på å formidle hvordan det er å leve med ni fingre, blir avbrutt av halvsannheter som jeg mener mennesker har ti fingre! -Så danner det seg etterhvert et bilde, hvor poenget ikke er noen slags biologisk sannhetssøken, men et forsøk på å stenge ute fortellinger om variasjoner i antall fingre. Det som gjør diskusjonen ekstra kjedelig er at man ikke engang gidder å inngå i noe, man bare gjentar påstanden om at mennesket har ti fingre, som om den har noen annen opplysning enn at mann abonnerer på denne feige konstruksjonen hvis hele hensikt er å minimere de det gjelder. Endret 29 minutter siden av Atib Azzad 3
wampster Skrevet 14 minutter siden Skrevet 14 minutter siden (endret) Atib Azzad skrev (15 minutter siden): ...Men dersom alle forsøk på å formidle hvordan det er å leve med ni fingre, blir avbrutt av halvsannheter som jeg mener mennesker har ti fingre! -Så danner det seg etterhvert et bilde, hvor poenget ikke er noen slags biologisk sannhetssøken, men et forsøk på å stenge ute fortellinger om variasjoner i antall fingre. Det som gjør diskusjonen ekstra kjedelig er at man ikke engang gidder å inngå i noe, man bare gjentar påstanden om at mennesket har ti fingre, som om den har noen annen opplysning enn at mann abonnerer på denne feige konstruksjonen hvis hele hensikt er å minimere de det gjelder. Forskjellen på å ha 9 og 10 fingere er at det uansett om en sier det eller ikke så vet folk at det enten stemmer eller ikke stemmer. Det er binært. Jeg vil også påstå at det er veldig få som avfeier folk som sier de føler de er annerledes med at det stemmer ikke. (edit: og de som gjør det burde ta seg sammen). Det er dog en del som avfeier utsaget "jeg føler meg som X derfor er jeg X". F.eks. jeg er født mann og har XY kromosomer, uansett hvor mye jeg føler meg som noe annet kommer ikke det til å forandre seg, og vise versa. Eller er det slik at man kan begynne å si man er smart/rask/sterk osv også dersom man føler at man er det? Endret 14 minutter siden av wampster
Drunkenvalley Skrevet 12 minutter siden Skrevet 12 minutter siden Forøvrig så spurte eg @Fatninja, men eg spør også resten av dykk anti-LGBTQIA+ her inne som snakker om "toleranse"... Kva legg dykk egentlig i det ordet? For dykk fremstår ikkje som om at dykk har toleranse i det heile tatt. Om eg er med på firmamiddag så "tolererer" eg ikkje rettene som blir servert ved å berre unngå å spise dei. For å i det heila tatt ha "tolerert" det må ein ikkje berre ha prøvd, men spist opp. Det er kva toleranse er så vidt eg er bekjent. For all del lik eg kanskje ikkje maten, men om eg skulle "tolerere" den så må eg gjere meir enn berre sjå på maten, men også spise den. Forøvrig så er realiteten at eg gjerne smak på nye måltider for å prøve, men nei, eg vil ikkje fortsette å spise. Det er for min del heilt greit å sei at eg ikkje tolererte maten. Eg smakte den, men nektet å spise etter at eg fann den var... ikkje god. Så når dykk skriv at dykk vil tolerere LGBTQIA+ så kan dykk ikkje berre unngå å prate med dei, ha interaksjoner med dei, osv. Dykk må då aktivt engasjere med dei, uten å hetse dei, osv, til tross for at dykk ikkje lik dei. Er det det dykk legg i ordet? For det virker ikkje slikt. Når dykk skriv så fremstår det oftest som at det dykk egentlig seie er at dykk ikkje tyr til knyttneve mot dei. Det er ikkje minimale terskelen for toleranse, det er berre minstekravet for å ikkje ende i fengsel. 2 1
Atib Azzad Skrevet 5 minutter siden Skrevet 5 minutter siden 2 minutes ago, wampster said: Forskjellen på å ha 9 og 10 fingere er at det uansett om en sier det eller ikke så vet folk at det enten stemmer eller ikke stemmer. Det er binært. Jeg vil også påstå at det er veldig få som avfeier folk som sier de føler de er annerledes med at det stemmer ikke. (edit: og de som gjør det burde ta seg sammen). Det er dog en del som avfeier utsaget "jeg føler meg som X derfor er jeg X". F.eks. jeg er født mann og har XY kromosomer, uansett hvor mye jeg føler meg som noe annet kommer ikke det til å forandre seg, og vise versa. Eller er det slik at man kan begynne å si man er smart/rask/sterk osv også dersom man føler at man er det? Jeg ville påstått at Viktor Frankl vár sterk (selv om det kanskje ikke gjenspeilet seg i muskelmasse), da han overlevde Holocaust. Og hvis du synes det er et banalt svar helt på siden av tematikken, så ønsker jeg deg velkommen til min verden, og har forhåpentligvis illustrert hvorfor jeg ikke ser vitsen i å fortsette denne utvekslingen. 1
wampster Skrevet 3 minutter siden Skrevet 3 minutter siden Atib Azzad skrev (1 minutt siden): Jeg ville påstått at Viktor Frankl vár sterk (selv om det kanskje ikke gjenspeilet seg i muskelmasse), da han overlevde Holocaust. Og hvis du synes det er et banalt svar helt på siden av tematikken, så ønsker jeg deg velkommen til min verden, og har forhåpentligvis illustrert hvorfor jeg ikke ser vitsen i å fortsette denne utvekslingen. Du er klar over det forskjell på mental styrke og fysisk styrke? På samme måte som det er forskjell på hva man er og hva man føler seg som (fysisk vs psykisk).
wampster Skrevet 2 minutter siden Skrevet 2 minutter siden Drunkenvalley skrev (1 minutt siden): For dykk fremstår ikkje som om at dykk har toleranse i det heile tatt. Om eg er med på firmamiddag så "tolererer" eg ikkje rettene som blir servert ved å berre unngå å spise dei. For å i det heila tatt ha "tolerert" det må ein ikkje berre ha prøvd, men spist opp. Det er kva toleranse er så vidt eg er bekjent. For all del lik eg kanskje ikkje maten, men om eg skulle "tolerere" den så må eg gjere meir enn berre sjå på maten, men også spise den. Deg om det. Blir jeg servert noe jeg vet jeg ikke liker spiser jeg det ikke. Man har et valg, og er ikke intolerant bare fordi man har en preferanse. Som det virker som du prøver å få det til å se ut som med eksempelet ditt (som er håpløst etter min mening). Jeg absolutt hater konsistensen og smaken på reker og har blitt servert det ved mang en middag/event, og har i så måte spurt om mine venner/bekjente rundt meg har lyst på min porsjon i steden, noe de som regel alltid har sagt ja til. I motsetning til deg klarer jeg å si nei til ting jeg ikke liker uten å føle meg som intolerant
Drunkenvalley Skrevet 1 minutt siden Skrevet 1 minutt siden Så kvifor føler du behovet for å vera eit rasshøl, @wampster? Altså me kan smørje det i all verdens, men sentralt så virker det som om du berre har lyst å hetse folk for at dei ikkje føler det samme som deg. Det virker ikkje å vera bygd i fakta, men berre kva enn du sjølv føler om emnet, og at du rettferdiggjør å vera eit rasshøl basert på det. All dette pratet om kromosoner, osv, virker virkelig berre som å vera ein dårlig unnskyldning, for du siterer ikkje fakta med dei påstandene. Hvis du var interessert i fakta så burde du heller ta deg tida til å sette deg inn i biologi og sosiologi, men du blånekter for å ta innover deg virkeligheten når den bestrider evnen din til å hetse nokon. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå