Gå til innhold

Kristendom, en eneste sannhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
PÃ¥inter skrev (4 minutter siden):

Hadde det ikke vært lettere å bare komme med bevisene for påstanden din om at Jehovas vitner forfalsker bibelen, enn å fylle tråden med sjikanering!?

Hadde du bare tenkt på det selv🤣 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Hadde det ikke vært lettere å bare komme med bevisene for påstanden din om at Jehovas vitner forfalsker bibelen, enn å fylle tråden med sjikanering!?

Jeg synes det er helt absurd at du insisterer på å oppføre deg barnslig provoserende mot meg, når det eneste kravet jeg har, er at du oppfører deg like voksent som alle andre her gjør.

Hadde det ikke vært mye lettere å sitere meg og si at du vil delta i en diskusjon? Siden du nekter det er det jo tydelig at du ikke er interessert i en diskusjon, og da er det ingen grunn for meg å forsøke heller.

Sitat

Men målet er vel å stenge tråden, som vi er vant med

Du er jo den enste i tråden som nekter å delta i diskusjon om saken.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (34 minutter siden):

Du må gjerne henvise til der jeg sjikanerer🙂

Det hadde vært fint om du kunne gjort det samme med de du anklager? Hvorfor tror du konstant at det er krav til alle andre enn deg selv? 

PÃ¥inter skrev (35 minutter siden):

Men målet er vel å stenge tråden, som vi er vant med

At du for ente gang produserer denne påstanden viser vel egentlig at du bare projiserer, og at det egentlig er ditt mål. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Det hadde vært fint om du kunne gjort det samme med de du anklager? Hvorfor tror du konstant at det er krav til alle andre enn deg selv? 

At du for ente gang produserer denne påstanden viser vel egentlig at du bare projiserer, og at det egentlig er ditt mål. 

Det faller vel på sin egen urimelighet, at de som er kristne ønsker å stenge en forholdsvis kristen tråd. Og det er ikke første gang du nevner projisering, hmm… 

Personen som bruker projektiv identifisering, får på denne måten både plassert (de oftest negative eller onde) egenskapene bort fra seg selv, samtidig som han tilsynelatende har grunn til å spille disse sidene ut («rettferdiggjøre» dem) i form av negative reaksjoner mot mottakeren.👆🏼

👆🏼

Endret av PÃ¥inter
Skrevet
PÃ¥inter skrev (2 minutter siden):

Det faller vel på sin egen urimelighet, at de som er kristne ønsker å stenge en forholdsvis kristen tråd. Og det er ikke første gang du nevner prosjisering, hmm… 

Det er ikke noe kristent med ett emne forstår du vel?

Saken er den at du er ekstremt usaklig på alle mulige områder, og ja du påstår ting om andre debattanter, som at jeg ønsker å stenge tråden f.eks, ren fantasi selvfølgelig, og det er akkurat hva projisering er, du projiserer dine egne tanker på andre, så om det er noen her som ønsker å stenge en tråd så er det nok sannsynligvis deg, jeg ønsker å diskutere mytologi, saklig, det er noe du aldri har bidratt med, du er en aktiv løgner og provokatør, du oppfører deg som et troll, og det er mest sannsynlig hva du er. 

• Liker 2
Skrevet
PÃ¥inter skrev (6 minutter siden):

år man ikke får den responsen man ønsker så velger man å kalle de troll istedet?

Se mitt forrige innlegg. 

Ja det stemmer det, men det handler mest om  at du opptrer som et troll som er en respons vi ikke ønsker åpenbart, jeg vil gjerne vise til det faktum at jeg utallige ganger har gitt deg linker som kunne hjulpet deg med å lære å debattere anstendig, men ethvert forsøk er blitt møtt med hovmod å latterliggjøring. 

• Liker 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

men ethvert forsøk er blitt møtt med hovmod å latterliggjøring. 

👇🏼

PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Du må gjerne henvise til der jeg sjikanerer🙂

Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (49 minutter siden):

Hvis du mener jeg oppfører meg barnslig, så kan jo du være den voksne

Jeg er det, og har tilbudt deg å delta i en diskusjon med meg, hvor jeg kommer med argumenter - men du avslår å delta, og da er det ditt valg jeg ikke kan gjøre noe med.

Du klager over mulig låsing av tråd, men holder på med usaklige provokasjoner og nekter å delta i saklig diskusjon.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (51 minutter siden):

Og nå legger jeg ballen død hvis du capitan ikke legger frem dokumentasjon på at Jehovas vitner forandrer bibelen for å fjerne motsigelser.

Hva er det du egentlig prøver å diskutere her? Seriøst spørsmål. Er du kjent med at NWT skiller seg fra andre bibeloversettelser på en rekke punkter, eller er dette nytt for deg? 

Slik som denne "debatten" fremstår for meg virker du uklar, og det er ikke lett å forstå hva du egentlig forsøker deg på. Krangle? Ordkløveri? Eller er du helt ukjent med at NWT på flere punkter skiller seg fra de aller fleste andre oversettelser?

Et eksempel som ofte blir brukt er Joh 1.1 I de fleste bibeloversettelser er her ordet gud, i nwt er ordet EN gud. I NWT antyder man dermed polyteisme, muligens for å holde seg fra treenighet, JV tror ikke på noen treenighet (se også 1 Mos, 1:2 , vanligvis Guds ånd (den hellige ånd må det være lov å tro det menes), i nwt den mer upersonlige Guds virksomme kraft.

På utsiden av kristendommen, eller kristenheten som enkelte sier, er slike forskjeller pussige og viser hvor enkelt det er å vinkle bibeltekster til å passe ens dogmer, for meg er det likegyldig hvem som har "rett", men jeg synes det er merkelig at kristne enten ikke kjenner til disse forskjellene, eller tar stilling til hvilke av tekstene de mener er korrekt.

Og jeg forstår godt hvor  @Capitan Fracassa vil med sine innlegg om en seriøs debatt (som virker ganske vanskelig med deg som deltaker), og jeg vet også at vedkommende kan svare bedre for seg enn meg, men når du bevisst forsøker å piske denne døde hesten i side etter side må jeg bare svare for å finne ut, og ber om seriøst svar; hvor vil du hen med denne sidediskusjonen? 

Endret av podcarsten
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
podcarsten skrev (6 minutter siden):

Er du kjent med at NWT skiller seg fra andre bibeloversettelser på en rekke punkter, eller er dette nytt for deg? 

Slik

Påstanden var at Jehovas vitner forandrer bibelen for å fjerne motsetninger, jeg etterlyste dokumentasjon for påstanden. Så enkelt var det🙂

Skrevet
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Påstanden var at Jehovas vitner forandrer bibelen for å fjerne motsetninger, jeg etterlyste dokumentasjon for påstanden. Så enkelt var det🙂

Ja, og da viste jeg deg to steder hvor de oversetter bibelen annerledes enn de fleste andre, for å fjerne motsetninger mot deres egen teologi. Kjente du ikke til dette?

• Liker 3
Skrevet
podcarsten skrev (2 minutter siden):

Ja, og da viste jeg deg to steder hvor de oversetter bibelen annerledes enn de fleste andre, for å fjerne motsetninger mot deres egen teologi. Kjente du ikke til dette?

Eller tror de at det var en nøyere oversettelse og dette førte til deres teologi?

Skrevet
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Eller tror de at det var en nøyere oversettelse og dette førte til deres teologi?

Ja det er jo også en tanke.  Akkurat her mener jeg å vite at dogmene eksisterte FØR bibeloversettelsen, og at ingen av oversetterne hadde noen spesielt dyp utdanning i bibelske språk.  Men mulig de hadde en dypere innsikt i dette likevel.

• Liker 1
Skrevet
podcarsten skrev (5 minutter siden):

Absolutt, og her forklarer jehovas vitner selv hvorfor de gjør som de gjør.👇🏼men jeg ser ikke hvilken motsigelse de fjerner, mener du de skal mene det samme som andre kristne??

De tolker bibelen som alle andre kristne gjør. 

Feiloppfatning: Den siste frasen i Johannes 1:1 bør oversettes med «Ordet var Gud».

Faktum: Selv om mange bibeloversettere gjengir verset på den måten, mener andre at det skal gjengis på en annen måte. I grunnteksten er de to forekomstene av det greske ordet theọs («Gud» eller «gud») i Johannes 1:1 grammatisk forskjellige, for i den første forekomsten brukes den bestemte artikkelen, mens den ikke brukes i den andre forekomsten. Mange greskkyndige mener at det er av betydning at den bestemte artikkelen ikke er brukt i forbindelse med den andre forekomsten av theọs. The Translator’s New Testament sier for eksempel om det at den bestemte artikkelen ikke er brukt der: «I virkeligheten gir det ordet Theos (Gud) andre gang det forekommer, en adjektivisk betydning, slik at uttrykket betyr ‘Ordet var guddommelig’.» b Andre greskkyndige c og flere bibeloversettelser påpeker det samme betydningsskillet. – Se « Johannes 1:1 i andre oversettelser».

Skrevet
PÃ¥inter skrev (23 minutter siden):

Absolutt, og her forklarer jehovas vitner selv hvorfor de gjør som de gjør.👇🏼men jeg ser ikke hvilken motsigelse de fjerner, mener du de skal mene det samme som andre kristne??

Jeg bryr meg ikke nevneverdig om hva de tror/ikke tror, jeg synes bare det er påfallende at deres oversettelse, gjort av mennesker uten dyp utdanning i bibelske språk, skiller seg fra de fleste bibeloversettelsene i bla. disse 2 eksemplene, og disse tilfeldigvis er helt på linje med hva JV allerede trodde før oversettelsen ble gjort, er det logisk å tro at oversettelsen er gjort for å fjerne motsetninger mellom JVs allerede etablerte dogmer, og skriften disse skal tolkes ut i fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...