Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Folkflesk skrev (Akkurat nå): Så dette er den norske venstresiden? Skjønner. Jeg tenker dette ganske gjengs etter hva jeg har sett ja, Norge skiller seg ikke akkurat ut med lite antisemittisme 1 1
Folkflesk Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden freedomseeker skrev (49 minutter siden): Sympatien for islamistiske terrororganisasjoner er stor i Norge på venstresiden, det er vel derfor Støre var på et Antifa arrangement på Krystallnatten. Det er tross alt der velgergruppen hans er. Tipper han hørte at slimålen Ulstein befant seg inne i synagogen og derfor foretrakk en spasertur i frisk luft. 1
torbjornen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden OleBrum2 skrev (6 timer siden): Jeg er enig i det du skriver her. Men, slik arrangørene utformer agendaen med talere blir denne dagen ensrettet. Det blir kun taleplass til anti-sionistiske jøder. De er det få av, og du vil ikke få inkludert det store flertall av jøder med det budskapet. Det har jødiske samfunn søkt dialog om i 3 år, uten å bli hørt. Det er symptomatisk for konflikten at Ervin Kohn, som man har lest intervjuer med i 20+ år, plutselig er erklært som en ekstremist man ikke kan inkludere. Synes det er litt naivt av deg å tro at organisasjonene som står bak markeringen, som palestina komiteen, ikke ser det som en måte å nok en gang få frem sitt politiske syn. Som nok ikke sammenfaller med den jevne jøde i Norge, og som er på en ytterfløy politisk. Så, akkurat den dagen kunne enten vært apolitisk, eller jødiske samfunn kunne blitt hørt og fått noe i fellesskap. Hadde trussamfunnet vore medarrangør slik som tidlegare ville dei også ha vore med på å bestemme både talarliste og innhald på markeringane. I staden valde dei å bryte samarbeidet og starte ein ordkrig med antirasistisk senter. 1
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden torbjornen skrev (2 minutter siden): Hadde trussamfunnet vore medarrangør slik som tidlegare ville dei også ha vore med på å bestemme både talarliste og innhald på markeringane. I staden valde dei å bryte samarbeidet og starte ein ordkrig med antirasistisk senter. Jeg tror de hadde en veldig god grunn, ville du synes det var greit hvis MIFF var med og markerte Nakba? 1 1
Folkflesk Skrevet 59 minutter siden Skrevet 59 minutter siden (endret) Tussi skrev (8 minutter siden): Jeg tenker dette ganske gjengs etter hva jeg har sett ja, Norge skiller seg ikke akkurat ut med lite antisemittisme Det var kanskje neppe tilfeldig at du gikk rett over til en flykapring på 70-tallet. For ellers hadde du jo måttet presentere nedslaktingen på Gaza som et eksempel på "jøder som forsvarer deg". Endret 59 minutter siden av Folkflesk 2
Tussi Skrevet 58 minutter siden Skrevet 58 minutter siden Folkflesk skrev (Akkurat nå): Det var kanskje neppe tilfeldig at du gikk rett over til en flykapring på 70-tallet. For ellers hadde du jo måttet presentere nedslaktingen på Gaza som et eksempel på "jøder som forsvarer deg". Og det blir vel til og med i overkant for deg? Jeg valgte det eksempelet for å vise at UANSETT hva Israel eller jøder gjør for å forsvare seg så blir de kritisert, fordi det var poenget mitt Men det ser ut til å fly rett over hodet på deg som vanlig 2
torbjornen Skrevet 57 minutter siden Skrevet 57 minutter siden OleBrum2 skrev (5 timer siden): og en mann med et israelsk flagg ble banket opp den dagen på en markering. Dette stemmer ikkje. Sitat Etter markeringen var ferdig gikk tre av deltakerne gjennom sentrum med et Israelsk flagg, ifølge politiet. Mens tre av deltakerne gikk mot bilen sin ble de oppsøkt av to, for dem ukjente menn. https://www.nrk.no/ostfold/mann-utsatt-for-vold-etter-krystallnattmarkering-i-sarpsborg-1.17646024 Ein får uansett håpe at gjerningsmennene får den straffa som dei fortener. 1
Folkflesk Skrevet 53 minutter siden Skrevet 53 minutter siden (endret) Tussi skrev (5 minutter siden): Jeg valgte det eksempelet for å vise at UANSETT hva Israel eller jøder gjør for å forsvare seg så blir de kritisert, fordi det var poenget mitt Men det ser ut til å fly rett over hodet på deg som vanlig Hvorfor skal du alltid blande alle verdens jøder inn i alt Israel gjør? Har de ingen rett til å bare være nordmenn, amerikanere eller hva som helst uten at slike som deg kommer og sier at hele gjengen er fra Israel? Som Trump sa til amerikanske jøder da han omtalte Netanyahu: "Your prime minister". Endret 52 minutter siden av Folkflesk 3
Tussi Skrevet 52 minutter siden Skrevet 52 minutter siden (endret) Folkflesk skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal du alltid blande alle verdens jøder inn i alt Israel gjør? Har de ingen rett til å bare være nordmenn, amerikanere eller hva som helst uten at slike som deg kommer og sier at de egentlig er fra Israel? Fordi dere blander Israel inn i alt mulig Denne saken her handler om jøder forøvrig, og arra gørene, trolig med din veldig Else, gjorde en dag der jøder var ofre om til en dag der jøder ikke følte seg velopmme Takk for st du 100% fullstendig beviser poenget mitt Endret 49 minutter siden av Tussi 1
Ballalaika Skrevet 51 minutter siden Skrevet 51 minutter siden torbjornen skrev (23 minutter siden): Mannen med ljåen skrev (10 timer siden): Ja, nettopp. Og då kan ikkje ein la dette bli ein dag som ingen andre enn ortodokse jødar får lov å markere. Dette blir kanskje en stråmann?
Folkflesk Skrevet 49 minutter siden Skrevet 49 minutter siden Tussi skrev (1 minutt siden): Fordi dere blander Israel inn i alt mulig Skal dette forestille en begrunnelse for hvorfor du alltid sier "jøder" når det dreier seg om israelere eller Israel? 3
Tussi Skrevet 49 minutter siden Skrevet 49 minutter siden Folkflesk skrev (Akkurat nå): Skal dette forestille en begrunnelse for hvorfor du alltid sier "jøder" når det dreier seg om israelere eller Israel? Igjen, takk for at du beviser poenget mitt 1 1
OleBrum2 Skrevet 47 minutter siden Forfatter Skrevet 47 minutter siden torbjornen skrev (11 minutter siden): Hadde trussamfunnet vore medarrangør slik som tidlegare ville dei også ha vore med på å bestemme både talarliste og innhald på markeringane. I staden valde dei å bryte samarbeidet og starte ein ordkrig med antirasistisk senter. Problemet er jo hvordan den gjengen ikke har ønsket å ha noen dialog og apolitisk demo. Se nå på antirasistisk senter står for da; Men hvor rasistiske er egentlig de ansatte i Antirasistisk Senter? Fida Jeries Baarli, mangeårig sekretær i Antirasistisk Senter, bruker sin åpne Facebook-profil til å dele sine antisemittiske holdninger. «Israel har ikke noe rett til å eksistere. Palestina er vårt,» skrev hun 17. oktober. «Israel er et sionistisk fascistisk prosjekt og en fortsettelse av hvit overherredømme!!» skrev hun 22. oktober. Ifølge en skjermdump som MIFF har fått tilsendt, har Baarli også delt en melding på Facebook hvor Israel blir anklaget for å være ansvarlig for «alle massakrene som skjer i verden». Det blir særlig nevnt at Israel er ansvarlig for massakrene som skjer i «Gaza, Sudan, Syria, Libanon og Jemen». De har alle «én årsak: Israel». Man trenger altså ikke å være antirasist for å jobbe i antirasistisk senter. Da det ble inngått våpenhvile mellom Israel og Hamas i oktober, skrev hun: «Våpenhvile er ikke frigjøring. Våpenhvile er ikke et fritt Palestina. Vi vil ikke stanse. Vi vil ikke hvile. Inntil Palestina er fri.» Beklager ellers kilden, men gjør deg ikke noe mindre sant. Vanlige medier skriver dessverre ikke om slike ting….men er man innom en slik demo fra disse og snakket med dem et dette gsnske gjengs. https://miff.no/antisemittisme/2025/11/10sekretaer-i-antirasistisk-senter-israel-har-ingen-rett-til-a-eksistere.htm 4
torbjornen Skrevet 47 minutter siden Skrevet 47 minutter siden OleBrum2 skrev (5 timer siden): skaftetryne32 skrev (På 10.11.2025 den 11.33): Skal nevnes at judaisme som religion lærer bort at det jødiske folk er en guds utvalgte folk, kombinert med det faktum at religionens lære underviser at alle andre som ikke er en del av det utvalgte folket fra israel er legitimt å eie som slave. Ekspander Du kan kverulere deg selv til døde for min del. Endrer dog ikke konkret hva du skrev, hvordan det oppfattes, og at slikt ikke er greit. Det er og blir en antisemittisk forsøpling; synd du ikke har tæl til å se det selv. Det kunne ha vore relevant i ein debatt om religionskritikk, men er ei avsporing i forhold til debatten om markeringa av krystallnatta. Ein kan vel lese dei fleste heilage skrifter som fanden les bibelen.
torbjornen Skrevet 42 minutter siden Skrevet 42 minutter siden (endret) Folkflesk skrev (4 timer siden): Det ville vært merkelig om en jødisk etioper og en øst-europeisk jøde fra Sibir er "en etnisk gruppe". Da er isåfall denne gruppen ekstremt vannet ut gjennom hundreder av år. Vi begynner å gå litt i retning "vi mennesker kommer alle egentlig fra Afrika". Etnisitet handlar om felles kultur, og har i utgangspunktet ikkje noko med genetikk/"rase" å gjere. Endret 42 minutter siden av torbjornen
Ballalaika Skrevet 41 minutter siden Skrevet 41 minutter siden torbjornen skrev (2 minutter siden): Det kunne ha vore relevant i ein debatt om religionskritikk, men er ei avsporing i forhold til debatten om markeringa av krystallnatta. Ein kan vel lese dei fleste heilage skrifter som fanden les bibelen. Anti-semittisme er irrelevant ifht markeringen av Krystallnatten? Kan hende en tråd om markering av november-progromen fremfor noen kan holdes fri for anti-semittisme? 2
Folkflesk Skrevet 39 minutter siden Skrevet 39 minutter siden (endret) torbjornen skrev (9 minutter siden): Etnisitet handlar om felles kultur, og har i utgangspunktet ikkje noko med "rase" å gjere. Ja, det var vel egentlig poenget mitt også. Kulturen i Sibir og Etiopia er ekstremt forskjellig fra hverandre og kan overhodet ikke regnes som EN kultur blant folk med samme religiøse tilhørighet. Eller for å si det på en annen måte: Mannen fra Sibir vil ligne andre russere, mens han fra Etiopia vil ligne andre etiopere. Hvis de hadde hatt samme kultur ville de ha lignet hverandre mer enn sine ikke-jødiske landsmenn. Endret 33 minutter siden av Folkflesk 1 1
torbjornen Skrevet 38 minutter siden Skrevet 38 minutter siden Boing_80 skrev (3 timer siden): Van Der Linde skrev (3 timer siden): 6 millioner drept i det største folkemordet i verdenshistorien. Det skal ALDRI!!!!!!!!!!!!!!!!!!! glemmes. Holocaust bagatelliseringen din er flau. Ekspander Er ikke bagatellisering, men nyansering så slutt å putt ord i munnen min/lage stråmann. Det som har skjedd med palestinerne kan ikke bare skyves under teppet fordi vi skal minnes Krystallnatten. Jødene/israelerne bør være tydelige på at begge hendelsene aldri skal skje igjen. Kun da vil de ha troverdighet. Akkurat nå oppfører de seg som sutrete og egoistiske drittunger. Og slutt å være så dramatisk. Han har eit poeng. Boing_80 skrev (3 timer siden): Det er egentlig surrealistisk; den israelske staten har nettopp slaktet ned et folkeslag og alt de er oppptatte av er en markering som skjedde for ørten tiår siden. Kven er det som er mest "dramatisk"? 1
torbjornen Skrevet 26 minutter siden Skrevet 26 minutter siden Tussi skrev (2 timer siden): De eneste jødene som er akseptert av venstresiden er de som er ofre åpenbart. Jøder som forsvarer seg vil alltid bli hatet. Å drepe journalistar, tilfeldige palestinarar som står i matkø, eller å bombe eit sjukehus eller tilfeldige palestinarar fordi det er ein antatt HAMAS-medlem i nærleiken har ingen ting med å "forsvare" seg å gjere. Heller ikkje å bruke svolt som våpen mot 4 millionar menneske. Temaet for ei minnemarkering av krystallnatta er ikkje forsvar mot HAMAS, men at det som skjedde på krystallnatta aldri må skje igjen. 1
Tussi Skrevet 23 minutter siden Skrevet 23 minutter siden (endret) torbjornen skrev (3 minutter siden): Å drepe journalistar, tilfeldige palestinarar som står i matkø, eller å bombe eit sjukehus eller tilfeldige palestinarar fordi det er ein antatt HAMAS-medlem i nærleiken har ingen ting med å "forsvare" seg å gjere. Heller ikkje å bruke svolt som våpen mot 4 millionar menneske. Temaet for ei minnemarkering av krystallnatta er ikkje forsvar mot HAMAS, men at det som skjedde på krystallnatta aldri må skje igjen. Jeg sier ikke at alt som skjer i Gaza er rett, men eksempelet jeg brukte bekrefter poenget mitt. Selv når Israel i aller høyeste grad gjennomfører en operasjon for å redde jøder og israelere der hele resten av verden ikke gjorde noe, blir de fordømt. Det er en avsporing å begynne å diskutere Gaza eller meg når jeg nevner et spesifikt eksempel på det jeg sier. Det er kun jøder som er ofre som blir akseptert, og helst etter de er døde/angrepet Endret 22 minutter siden av Tussi 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå