Gå til innhold

Skyte blink på ekorn. For rekreasjonens skyld?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snylter skrev (1 minutt siden):

Tanken er god men å flytte dyr til nytt revir er ikke helt uproblematisk. Uansett er både gaupe, bjørn og jerv listet som livskraftig i IUCNs rødliste mens den er sterkt truet i Norge.

Ulv er derimot livskraftig internasjonalt og kritisk truet i Norge.

Riktig, tenkte det kunne vaere noe, som ikke funket der.

Moskusen vi har, er i fra Groenland, ulven er jo en omstreifer, men ikke helt norsk tror jeg, men gaupa og jerven hoerer naturlig til her, ikke sant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt unødvendig med ekorn-jakt. 

Jeg reddet et par små ekorn-unger for et par år tilbake, så måtte raskt lese meg opp på temaet. De kom rett og slett krabbende ut av en busk rett ved inngangsdøren og tillitsfult klatret de litt opp på benet mitt for å søke varme. Ekorn-mor kan bli skremt (rev, katt, etc) og forlate ungene, som nok hadde skjedd her. Ungene kan ikke engang tisse selv uten at ekorn-mor stryker de på magen.  De må også ha god temperatur (varmematte i bur) og mat hver 3-4 time via milliliter målesprøyte i munnen.  For mye mat og de dør.  For lite mat og de dør. Feil mat/drikke og de dør.

Det er helt utrolig snevre marginer, så egentlig et under at de klarer vokse opp. 

Les mer her https://www.ekornhjelpen.no/

Pga det svært krevende stellet i begynnelsen og planer om helgetur så ble det vi leverte ekorn-ungene til fosterhjem.

Fikk bilde etterhvert at det hadde gått bra 👍 

Er nok å anbefale hvis man ikke er hjemmeværende og kan følge opp døgnet rundt første månedene.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Snylter skrev (1 time siden):

Hvor fant du den svadageneratoren din? Den er heftig.

Jada, det er lovlig med feller for en del arter, det stilles også krav til plassering av både fangstbås, bur og slagfeller slik at de ikke tar andre dyr enn de skal ta.

Selv bruker jeg en variant av slagfelle på reven, dette er en felle som er utviklet over lang tid av lokale jegere og fangstmenn og som har vist seg å være svært effektiv. Vi har ganske så få andre dyrearter som kan gå i fella, det er egentlig kun rev og teoretisk sett rype som kan gå i den.

En slagfelle som er satt opp riktig vil ikke få andre dyr enn den ønskede arten, det betyr også at tilsyn en gang i uken er tilstrekkelig. Slagfeller skal treffe over hode eller nakke for effektiv avliving.

Feller som fanger viltet levende skal sjekkes hver morgen og kveld. Feller for villsvin, gaupe og jerv skal i tillegg ha elektronisk varsling slik at man får vite at det er fangst i fella.

Vi har et godt regelverk og svært mange samvittighetsfulle jegere med dyrevelferd i fokus.

Selvsagt går du etter egen overbevisning. Overbevisningen om at din jakt, diverse metoder og regelverk er i den skjønneste orden. Regler som du oppriktig mener etterkommes. Hvem kontrollerer dette? Hvor er risikoen?

Gjetter på at du henviser til slagfellen Conibear. Feller av denne typen som skal drepe kvikt og raskt har mislyktes ved mange anledninger, dyrene blir ofte funnet fortsatt i live. Den dokumentasjonen kan du finne ut av selv, for den kommer du bare til å anse som vrøvl likevel.

Det er mange faginstanser, inkl mattilsynet, som har forsøkt å få gehør hos departementet som utarbeidet loven, men det gikk visst heller dårlig. Skadeskyting, dyr som kveles i snarefeller har ikke vært tema engang.

Foreløpig vant du, med en viltlov som sikkert passer deg som hånd i hanske. Gønn på. Snart kan det bli grønt lys for pil og bue også. Det blir nok etisk forsvarlig helt til en turgåer står der med en pilspiss i øyet. Skadeskytte dyr blir det i alle fall nok av.

Skrevet
56 minutes ago, Karltorbj said:

Riktig, tenkte det kunne vaere noe, som ikke funket der.

Moskusen vi har, er i fra Groenland, ulven er jo en omstreifer, men ikke helt norsk tror jeg, men gaupa og jerven hoerer naturlig til her, ikke sant?

Moskus er en introdusert art ja, den har ingenting å gjøre i Norge egentlig. Det ble forsøkt å sette ut moskus flere steder i Norge, Dovre er det eneste området de faktisk har overlevd.

Ulven hører til her, og det skal sies at ulvebestanden i Fennoskandia avviker noe fra ulv andre steder. Vi har et særskilt ansvar for å forvalte ulvestammen på en god måte, det er også grunnen til at dyr som trekker inn fra eksempelvis Russland blir tatt svært godt vare på når de kommer hit og man gjør det man kan for å unngå at de felles.

Skrevet (endret)
10 minutes ago, Sovna said:

Selvsagt går du etter egen overbevisning. Overbevisningen om at din jakt, diverse metoder og regelverk er i den skjønneste orden. Regler som du oppriktig mener etterkommes. Hvem kontrollerer dette? Hvor er risikoen?

Gjetter på at du henviser til slagfellen Conibear. Feller av denne typen som skal drepe kvikt og raskt har mislyktes ved mange anledninger, dyrene blir ofte funnet fortsatt i live. Den dokumentasjonen kan du finne ut av selv, for den kommer du bare til å anse som vrøvl likevel.

Det er mange faginstanser, inkl mattilsynet, som har forsøkt å få gehør hos departementet som utarbeidet loven, men det gikk visst heller dårlig. Skadeskyting, dyr som kveles i snarefeller har ikke vært tema engang.

Foreløpig vant du, med en viltlov som sikkert passer deg som hånd i hanske. Gønn på. Snart kan det bli grønt lys for pil og bue også. Det blir nok etisk forsvarlig helt til en turgåer står der med en pilspiss i øyet. Skadeskytte dyr blir det i alle fall nok av.

I snarer er det kun rype som kan tas lovlig, disse snarene vil ikke ta livet av større dyr da dyrene rett og slett vil ødelegge snaren.

Jeg har ikke tatt stilling til jakt med pil og bue, det er uansett ikke noe jeg kommer til å bedrive da jeg er opptatt av effektiv avliving av vilt jeg tar. Å kreve bruk av kruttladning i jaktvåpen som i dag tenker jeg er et godt utgangspunkt videre også. Rart hvordan du tilsynelatende vet så mye om hva som diskuteres innad i departementene. 

Jeg bruker ikke Conibear, mine feller er av en helt annen type som er utviklet lokalt og brukes for fangst av fjellrev.

Vedlagt ser du en rev i felle. Fella knuser rett og slett hode og nakke når den slår sammen, det er svært mye kraft i denne konstruksjonen.

PXL_20240128_123750725.RAW-01.COVER.thumb.jpg.d64bea13457c63cbd00db60e3bf999d7.jpg

Sånn ser reven ut nå

image.thumb.png.8139266428e98fee50cc22a505572c4d.png

Endret av Snylter
  • Liker 1
Skrevet

Helt nydelig. Nydelig og en halv faktisk.

Hvis du har en 14 åring i hus kan jeg komme med et julegavetips. En slag/drapsfelle.  Innenfor regelverket visstnok. 

Skrevet
Just now, Sovna said:

Helt nydelig. Nydelig og en halv faktisk.

Hvis du har en 14 åring i hus kan jeg komme med et julegavetips. En slag/drapsfelle.  Innenfor regelverket visstnok. 

Ja, den er et flott eksemplar

Her er det begrenset hvor mange feller man trenger, jeg har allerede 3 selv så det får holde. De kan uansett kun brukes når man får tildelt fangst..

Skrevet
Rune_says skrev (1 time siden):

Helt unødvendig med ekorn-jakt. 

Jeg reddet et par små ekorn-unger for et par år tilbake, så måtte raskt lese meg opp på temaet. De kom rett og slett krabbende ut av en busk rett ved inngangsdøren og tillitsfult klatret de litt opp på benet mitt for å søke varme. Ekorn-mor kan bli skremt (rev, katt, etc) og forlate ungene, som nok hadde skjedd her. Ungene kan ikke engang tisse selv uten at ekorn-mor stryker de på magen.  De må også ha god temperatur (varmematte i bur) og mat hver 3-4 time via milliliter målesprøyte i munnen.  For mye mat og de dør.  For lite mat og de dør. Feil mat/drikke og de dør.

Det er helt utrolig snevre marginer, så egentlig et under at de klarer vokse opp. 

Les mer her https://www.ekornhjelpen.no/

Pga det svært krevende stellet i begynnelsen og planer om helgetur så ble det vi leverte ekorn-ungene til fosterhjem.

Fikk bilde etterhvert at det hadde gått bra 👍 

Er nok å anbefale hvis man ikke er hjemmeværende og kan følge opp døgnet rundt første månedene.

Koselig historie. Sikkert morsomt prosjekt også. Men pass for all del på. Du kan ha en skyteglad fjott i nabolaget. Da går både ekorn foreldre og ekorn unger i tusen biter. Bare nøttene som ligger igjen..

Skrevet (endret)
1 minute ago, Sovna said:

Koselig historie. Sikkert morsomt prosjekt også. Men pass for all del på. Du kan ha en skyteglad fjott i nabolaget. Da går både ekorn foreldre og ekorn unger i tusen biter. Bare nøttene som ligger igjen..

Kan du gidde å oppføre deg bittelitt saklig?

Du vet vel like godt som alle andre her at jakt ikke er noe man driver med rundt husveggene til folk, det er noe man bedriver i naturen i betryggende avstand fra bebyggelse.

Å ta inn ville dyr på den måten er vel ikke helt innafor juridisk heller..

Endret av Snylter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...