Gå til innhold

Nintendo kan miste Pokémon-patent

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bra. Om Nintendo har monopol på spill lignende som Pokemon så ville de maks innovert med 1% per spill. Når Palworld kom ut så skrek de sikkert, NEI NEI NEI. Der er sånn som vi så for oss at vi skulle være om 100 år kanskje.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

For en som elsker Pokemon og har spilt en haug av Pokemon spill siden år 2000, hva er så bra med Palworld vs Pokemon? Er det noe historie, onde å kjempe mot, gym leder osv i Palworld? Alle liker det så godt, men hvorfor? 

Skrevet

Kan ikke Nintendo bare gi noen dollar under bordet til USAs patenkontor?

Jeg mistenker at det var penger under bordet da de fikk innvilget patentene. Å kunne ta patent på "påkalle NPC til å sloss for deg" og "lande med en flygende mount" burde ikke være noe man kan ta patent på.

Skrevet
sedsberg skrev (15 minutter siden):

Kan ikke Nintendo bare gi noen dollar under bordet til USAs patenkontor?

Jeg mistenker at det var penger under bordet da de fikk innvilget patentene. Å kunne ta patent på "påkalle NPC til å sloss for deg" og "lande med en flygende mount" burde ikke være noe man kan ta patent på.

Tror du sterkt overdriver korrupsjon her og undervurderer inkompetanse.

Skrevet
Jedi Jordal skrev:

For en som elsker Pokemon og har spilt en haug av Pokemon spill siden år 2000, hva er så bra med Palworld vs Pokemon? Er det noe historie, onde å kjempe mot, gym leder osv i Palworld? Alle liker det så godt, men hvorfor? 

Har vært en Pokémon fanatiker i ca. like lang tid (mulig litt lenger). Palworld er ikke revolusjonerende etter min mening, men den tar "creature capture" konseptet i en annen retning. Mye kan minnes om Pokémon, men her er det mer fokus på crafting, bygging og å bruke Pals-ene til å optimalisere workflowen i basen du bygger deg. Du levler opp og låser opp nye ting du kan bygge underveis, som nye våpen, rideseler til Pals-ene dine og oppgraderinger til basen. Hovedmålet er å beseire noen bosser som er plassert rundtom på kartet, og de kan minne litt om gymmer fra Pokémon. Det viktigste med Palworld er at det fremmer innovasjon og at Pokémon ikke får monopol på creature capture konseptet. Jeg og mange andre har vært skuffet over hvor lite innsats Nintendo og GameFreak har lagt inn i de nyeste Pokémon spillene, og selv om de har vært OK/gode spill, synes vi det kunne vært enda bedre. Men Nintendo og GameFreak har ingen insentiv til å gjøre en bedre jobb dersom de er de eneste som kan tilby et slikt type spill. Det blir kjøpt nesten uansett. Så at denne patenten kan bli fjernet vil i så fall være en seier for oss andre forbrukere. Konkuranse er bra!
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
9 hours ago, Jedi Jordal said:

For min del vil eg ikkje skryte på Palworld, men heller peike ut at Nintendo etter Palworld kom ut søkte om ein rekke patenter på spillene sine, i eit skamløst forsøk på å lansere eit søksmål mot Palworld. Disse patentene er rett og slett ikkje spesifikke nok til å holde mål, og er kommet nesten 30 år for sent.

Forøvrig: Jo, patentene er slikt sett skrivi som om dei skulle vera veldig spesifikke, men det er helst i form av "utseende", ikkje reell funksjonalitet. F.eks når patentene beskriv å kaste ball for å fange monster er det intet annleis fra å kaste eit bur som i World of Warcraft, og når ein beskriv å kaste ball for å starte kampen er det funksjonelt ikkje annleis fra når eit monster berre vandrer inn på scenen, osv. Funksjonelt sett er disse berre ein visuell forskjell, som ville vore dekket av copyright i staden.

Tingen er at Nintendo kunne ikkje reelt vinne på copyright eller trademark, ettersom Palworld ikkje brøyt med eine eller andre til tross for enorme likheter i mange individuelle aspekter.

Skrevet
16 hours ago, dualmind said:

Er det noe håp å rive nemesis-konseptet vekk fra warner brothers hvis denne patentvurderingen fortsetter?

Patentet er godkjent og for å si det mildt mye mer avansert enn "Tilkalle vesener til å kjempe for deg".

Skrevet
8 minutes ago, Runis said:

Patentet er godkjent og for å si det mildt mye mer avansert enn "Tilkalle vesener til å kjempe for deg".

Ja, den er beklagelig nok forholdsvis spesifikk. Skjønt eg vil påstå at mykje av kva folk trur det systemet egentlig er er rent estetisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...