Rhabagatz Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 8 minutes ago, Zepticon said: Hva gjør vi om far motsetter seg adopsjon? Altså han som voldtok henne? Dette er problemstillinger man kan lage lover rundt. Far i et slikt tilfelle burde ha alle plikter og ingen rettigheter. Problemet er da voldtekter som ikke anmeldes eller idømmes. Hvis en kvinne voldtas, men mangler bevis til å få en fellende dom, da risikerer hun å måtte slite med faren. Dette er et sterkt argument for å abortere i slike tilfeller.
Drunkenvalley Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 6 minutes ago, Abigor said: ... Nei, trur det er ganske omstridt faktiskt om zygotes kvalifiserer som menneskeliv. Mildt sagt litt tidlig å kalle det målet. Fleste kvinner som er seksuelt aktive vil då altså ha drept eit menneskeliv - fordi befruktede egg ikkje er umiddelbart beskyttet fra mensen. 🤣 Og da blir det jo berre fjåsete, ikkje sant? Når det hverken har hjerte, hjerne, ikkje ein gong nerver, og ikkje ser ut som menneske ein gong enda syns eg det er å tøye strikken langt. Endret 2 timer siden av Drunkenvalley 2 2
Abigor Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Hvis vi snakker om å avslutte livet til et foster i siste trimester så ser jeg ikke stor forskjell på det og en nyfødt baby. Da er vi farlig nærme drap med mindre det er i ekstreme situasjoner. Men om vi snakker om en zygote, så er det værre å tråkke på en maur... altså tilnærmet ubetydelig. Et sted mellom der går grensen, gradvis! Når man diskuterer med ekstremister går der ingen grense, det er alt eller ingenting. 1
Abigor Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 2 minutes ago, Drunkenvalley said: Nei, trur det er ganske omstridt faktiskt om zygotes kvalifiserer som menneskeliv. Mildt sagt litt tidlig å kalle det målet. Fleste kvinner som er seksuelt aktive vil då altså ha drept eit menneskeliv - fordi befruktede egg ikkje er umiddelbart beskyttet fra mensen. 🤣 Og da blir det jo berre fjåsete, ikkje sant? Når det hverken har hjerte, hjerne, ikkje ein gong nerver, og ikkje ser ut som menneske ein gong enda syns eg det er å tøye strikken langt. Er det liv? Ja, encellete organismer er per definisjon liv. Er det menneske? Ja det er et nytt individ av arten homo sapiens. Hvorfor er det da ikke biologisk sett helt åpenbart menneskeliv? Er ikke fjåsete å kalle det menneskeliv. Men når vi snakker om drap så blir det flåsete. Da må man plutselig holde begravelser på toalettet og i avløpsanlegg. For noe selv mora ikke feller en tåre for. Endret 2 timer siden av Abigor
Drunkenvalley Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, Abigor said: Er det liv? Ja, encellete organismer er per definisjon liv. Er det menneske? Ja det er et nytt individ av arten homo sapiens. Hvorfor er det da ikke biologisk sett helt åpenbart menneskeliv? Kva er liv?
Abigor Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Life: "Life is matter that has biological processes, such as signaling and the ability to sustain itself. It is defined descriptively by the capacity for homeostasis, organisation, metabolism, growth, adaptation, response to stimuli, and reproduction." Life - Wikipedia Det som begynner å bli vanskelig er virus og slikt. Jeg heller nok mot at virus ikke er liv, men derom strides de lærde. Bakterier er jo liv. Om du sier noe annet så har du aldri bestått noen prøve i biologi. Så hvorfor er bakterie liv og ikke zygote? Hvis noen mener at zygote ikke er liv, mener de da det er dødt? At det ikke lever? Mener de at det ikke tilhører arten homo sapiens? Forstår ikke tankegangen. Menneskeliv er ikke det samme som menneskeverd! Endret 2 timer siden av Abigor
Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Drunkenvalley skrev (8 minutter siden): som menneskeliv. Mildt sagt litt tidlig å kalle det målet. Fleste kvinner som er seksuelt aktive vil då altså ha drept eit menneskeliv Drap krever i alle tilfeller en aktløshet eller intensjon. Sex der naturen gjør dom den vil er ikke på noe som helst vis drap.
Abigor Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Så om man drar ut pluggen på en hjernedød pasient i koma så er det drap?!? Høres veldig drøyt ut i mine ører. Hvis jeg i aktløshet snubler over kabelen til en som har ligget i koma i 10 år (fordi familen betaler eller whatever), har jeg da drept et menneske? Om man etter 10 år sier her er intet håp og drar ut pluggen, har man da med viten og vilje drept et menneske? Endret 2 timer siden av Abigor
Griever Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Abigor skrev (37 minutter siden): Du snakker om menneskelig, og dersom vi er enige i det så er vi enig om at det er snakk om å drepe eller ikke? Jeg er usikker på hva du spør etter. Tema er abort. Vi var enige i at et ufødt barn er et menneskeliv. Drap er å ta et liv, altså abort er drap. Abortdebatten går altså ut på om når vi mener det er greit å drepe og ikke. Abigor skrev (37 minutter siden): Hvis en voksen person er hjernedød i koma og man drar ut pluggen, dreper man da et menneske? Man kan argumentere for at man bare lar dem dø ved at naturen går sin gang, og at man med det ikke direkte eller aktivt tar et liv. Så jeg antar det kommer an på hvor mye man vektlegger at man "drar ut pluggen". Men, er man hjernedød er man vel stort sett død på alle måter som betyr noe, så blir jo snodig å snakke om drap da uansett. Abigor skrev (37 minutter siden): Du snakker om fosterets verdi. Inkluderer du zygoten i meningen din? Nei, ut ifra min nåværende forståelse bryr jeg meg ikke om zygoter da jeg har vanskelig for å se at det har noen praktisk betydning i abortdebatten. Abigor skrev (37 minutter siden): Da skiller du deg hvertfall fra de kristne, for de mener at en zygote har samme menneskerettigheter som deg og meg. Så om du ikke bryr deg om første stadie, så er det mer et definisjonsspørsmål hvor grensen går (sekunder, timer, dager, uker, måneder). Jeg som de fleste andre rangerer livs verdi hele veien. Jeg synes abort i uke 4 er bedre enn abort i uke 18.(selvfølgelig også for mor, men nå er det barnet jeg snakker om) Jeg synes et barns liv er mer verdifullt enn mitt. Jeg synes det er verre om en 19 åring dør i en ulykke enn om en 90 åring gjør det og jeg synes et ufødt barn har høyere verdi jo nærmere fødselen man kommer. Jeg synes en som er ansvarlig for døden til et ufødt barn i f.eks uke 38 burde straffes på samme måte som om det barnet da var født. Om det er et lag med mors vev mellom barnet eller ikke når barnet blir drept, er meg ringende likegyldig i den konteksten. Abigor skrev (37 minutter siden): Kristne abortmotstandere har ikke noen slik grense. Årsaken til at jeg poengterte at jeg ikke er religiøs er at man fint kan se egenverdi i et ufødt barn uten å være styrt av religiøse dogmer. Endret 2 timer siden av Griever 1
Drunkenvalley Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 7 minutes ago, Abigor said: ... Trur man typisk anser det som at livet berre ikkje har starta enda. Me er framleis på eit stadie kor dei ikkje ein gong kan beskrives som ein håndfull med celler enda. Det er framleis berre ein del av kvinnen på det stadiet, om ein skal tilegne det nokon. Og enda mindre byrje kalle det homo sapien, eller som eit menneskeliv, før det byrje ha noko som egentlig skilje det fra ein håndfull celler. 🤔 Det tar vel ein seks uker før det i det heila tatt har ein elektrisk impuls som byrje minne om hjerte. 1
Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Drunkenvalley skrev (5 minutter siden): Trur man typisk anser det som at livet berre ikkje har starta enda. Me er framleis på eit stadie kor dei ikkje ein gong kan beskrives som ein håndfull med celler enda. Det er framleis berre ein del av kvinnen på det stadiet, om ein skal tilegne det nokon. Og enda mindre byrje kalle det homo sapien, eller som eit menneskeliv, før det byrje ha noko som egentlig skilje det fra ein håndfull celler. 🤔 Det tar vel ein seks uker før det i det heila tatt har ein elektrisk impuls som byrje minne om hjerte. Hjertet begynner å slå etter 3 uker, dvs uke 5-6, hjerneantivitet kan måles i uke 7 eller 8
Griever Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Drunkenvalley skrev (6 minutter siden): Det tar vel ein seks uker før det i det heila tatt har ein elektrisk impuls som byrje minne om hjerte. Hjertet pumper vanlig blod i uke seks. :) Endret 2 timer siden av Griever 1
Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Abigor skrev (12 minutter siden): Så om man drar ut pluggen på en hjernedød pasient i koma så er det drap?!? Høres veldig drøyt ut i mine ører. Hvis jeg i aktløshet snubler over kabelen til en som har ligget i koma i 10 år (fordi familen betaler eller whatever), har jeg da drept et menneske? Om man etter 10 år sier her er intet håp og drar ut pluggen, har man da med viten og vilje drept et menneske? Nei, er man død er man død I koma, ja da har du jo forårsaket død Nei, da da dør pasienten av sin sykdom, som respiratoren kun har utsatt Men du beviser et viktig poeng for meg, i det man begynner å stille spørsmål led hvem som har rett å leve,utvikler det seg gjerne til flere grupper enn tenkt Til slutt, koma og hjernedød er to vidt forskjellige ting. Jeg har vært i koma, kortvarig dog, jeg var aldri død
skaftetryne32 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Drunkenvalley skrev (23 minutter siden): Kva er liv? Si det, sædceller anses som levende, bør det være et moralsk problem for meg neste gang apen skal bankes? 2 1 1
Drunkenvalley Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 2 minutes ago, Griever said: Hjertet pumper vanlig blod i uke seks. Ah, takker for korreksjonen. Må ha blandet med noko anna eg då. 1
Griever Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (16 minutter siden): Si det, sædceller anses som levende, bør det være et moralsk problem for meg neste gang apen skal bankes? Du burde nok spare på dem i små glass, for sikkerhets skyld. Men gjem dem i kjelleren eller noe. Hadde vært sykt weird å la de stå fremme. Endret 2 timer siden av Griever 1
Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden skaftetryne32 skrev (12 minutter siden): Si det, sædceller anses som levende, bør det være et moralsk problem for meg neste gang apen skal bankes? Sædceller anses ikke som liv i ordens rette forstand nei, og ihvertfall ikke som et menneskeliv
Griever Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Drunkenvalley skrev (12 minutter siden): Ah, takker for korreksjonen. Må ha blandet med noko anna eg då. Bare hyggelig. ^^
skaftetryne32 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Tussi skrev (8 minutter siden): Sædceller anses ikke som liv i ordens rette forstand nei Jo det gjør de. Tussi skrev (8 minutter siden): og ihvertfall ikke som et menneskeliv Men en zygote er det mener du? 1
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) skaftetryne32 skrev (5 minutter siden): Jo det gjør de. Men en zygote er det mener du? Ja, sette er Basic biologi, of ikke minst basis for all prevensjon Der avslutter jeg diskusjonen for nå. Da jeg skal på jobb Endret 1 time siden av Tussi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå