Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skjøteledninger ute og belysning

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Driver å henger opp endel mørketidsbelysning for å pynte opp litt i hagen til barna. Er jo veldig koselig med mye lys. Ser det fort blir endel skjøteledninger og mere tilkoblinger enn hva en elektriker hadde digga. Bruker robuste tykke skjøteledninger som har minimum ip klassifiseringer på 44. I fjord gjorde jeg det samme. Da ble en 25m lang skjøteledning liggende under 2 meter snø på plenen. Var ingen jordfeil som slo ut eller problemer. Disse lysene har jo minimalt belastning. Snakker om 4-8 watt per enhet. Jeg ser egentlig ingen andre måter å gjøre det på. Har flere utekontakter som blir brukt. Men ofte blir disse for langt unna for å koble lyskilden direkte til. 

Ville dere gjort det på noen annen måte? Enden på skjøteledningene vender jeg nedover slik at evt vann ikke suges inn mot kontakten. 

Endret av Labelle
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Labelle skrev (38 minutter siden):

Hei,

Driver å henger opp endel mørketidsbelysning for å pynte opp litt i hagen til barna. Er jo veldig koselig med mye lys. Ser det fort blir endel skjøteledninger og mere tilkoblinger enn hva en elektriker hadde digga. Bruker robuste tykke skjøteledninger som har minimum ip klassifiseringer på 44. I fjord gjorde jeg det samme. Da ble en 25m lang skjøteledning liggende under 2 meter snø på plenen. Var ingen jordfeil som slo ut eller problemer. Disse lysene har jo minimalt belastning. Snakker om 4-8 watt per enhet. Jeg ser egentlig ingen andre måter å gjøre det på. Har flere utekontakter som blir brukt. Men ofte blir disse for langt unna for å koble lyskilden direkte til. 

Ville dere gjort det på noen annen måte? Enden på skjøteledningene vender jeg nedover slik at evt vann ikke suges inn mot kontakten. 

Jeg knyter en plastpose over skjøten i tillegg til at de er IP44 🙂
Har alltid 3 slike for julebelysninga.

• Liker 1
Skrevet
Labelle skrev (1 time siden):

Hei,

Ville nok brukt noe som dette:

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelforlengere-og-forgrenere/beskyttelsesbokser/beskyttelsesboks-for-skjoteledning-402298/?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=19748509190&gbraid=0AAAAACuKtirH5XWeFRkLVvz1cEcKAkBc_&gclid=EAIaIQobChMImJC0zMbTkAMV2lCRBR2w_Dy7EAQYAyABEgJhafD_BwE

Skrevet
Vokteren skrev (2 timer siden):

Har prøvd en slik tidligere til motorvarmer. Men når jeg åpnet den var det fukt inni som ikke lar seg tørke. Jeg tror ofte det blir værre hvis det faktisk ikke er helt tett. Mulig pakningene eller noe ikke var gode nok. Får se om jeg lager et lite tak men det ellers får ligge luftig.

Skrevet (endret)
Labelle skrev (5 timer siden):

Hei,

Jeg synes du gjør det helt utmerket! 👏

Jordfeil har forresten ingenting med belastning å gjøre og du har vel jordfeilautomat i sikringsskapet så eventuelle feil ville bare gjort at strømmen på den kursen blir slått av så du lett ser at det er noe som må fikses. IP44 er godt nok for det meste men selve kontaktene bør vendes riktig vei som du skriver, eller være under tak eller i en beskyttelseboks. Uansett, IP44 må beskyttes mot neddykking i vann så det bør henges opp på et vis og ikke ligge på bakken et sted det kan samle seg vann.

Med LED-belysning er det uansett vanskelig å trekke så mye effekt at det blir noen fare på ferde. Og igjen, sikringa er der for å sikre mot sånne brukerfeil. Så det skal heller ikke være noe å bekymre seg for.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
TheKims skrev (1 time siden):

Jeg har bare brukt plast rundt skjøtepunkter også teipet godt. Aldri hatt problemer med at fukt trenger inn.

Ja, plastposer og gaffateip godt rundt om.

Endret av Jarmo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...