Gå til innhold

Utdanner seg til arbeidsledighet...

Anbefalte innlegg

Skrevet
19 minutes ago, Krig og fred said:

Det er enkelt. Gjøre det man gjorde i århundrer. Opplæring i bedrift, ikke på skolebenken. Du trenger ikke sitte på en skolebenk for å lære hvordan man isolerer en gavel, det kan man fint gjøre på jobb, mens man utfører arbeidet.

Bedrifter er desverre lite villige til å utføre opplæring, så det blir praktisk vanskelig.

Det jeg vil foreslå er at vi finner studier med lave inntektskrav og få jobbmuligheter og reduserer antall studieplasser. Målet er å øke nivået på teoretiske utdannelser sånn at de får mer prestisje og det er færre som kjemper om jobbene. 

Og så utvider vi antall praktiske studieretninger for de som ikke kommer inn på universitetet og legger til krav om praksis for alle studier.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, Camlon said:

Bedrifter er desverre lite villige til å utføre opplæring, så det blir praktisk vanskelig.

Helt feil. I bygg og anlegg er voksenlærlinger (opplæring i bedrift) helt vanlig. 

Det jeg vil foreslå er at vi finner studier med lave inntektskrav og få jobbmuligheter og reduserer antall studieplasser. Målet er å øke nivået på teoretiske utdannelser sånn at de får mer prestisje og det er færre som kjemper om jobbene. 

Du er helt på bærtur hvis du tror prestisje i det hele tatt er et tema for unge menn og yrkesfag. Folk som er skoleleie gir fullstendig faen i prestisje, det de bryr seg om er å slippe unna teori, og tjene penger. Prestisje er for teoretisk anlagte folk, og de og deres tankegang bør holdes lengst mulig unna yrkesfag. Faktisk, teoretikere og akademikere bør ignoreres fullstendig når det kommer til yrkesfaglig utdanning og hva som er best strategi for å få folk i arbeid. 

Skrevet

Det er nok mange som får seg en reality check når de går ut av akademisk utdanning, spesielt om de ikke har hatt en noenlunde plan for fremtiden. De fleste jeg gikk på ungdomsskolen med tok studiespesialiserende utdanning, og mitt inntrykk var at en del gjorde det da de ikke visste hva annet de skulle gjøre og da var det lettere å bare fortsette med "business as usual". Det er også veldig fokus i oppdragelsen av yngre generasjoner, sikkert min milennial generasjon også, der det har vært mye fokus på at "hvem som helst" kan gjøre "hva som helst" og at man skal realisere seg selv. Og det er forsåvidt vel og bra det, men det betyr ikke nødvendigvis at de evnene man sitter igjen med når man skal starte voksenlivet er verdifullt nok til at en arbeidsgiver vil betale for det.

Skrevet
Krig og fred skrev (2 minutter siden):

Helt feil. I bygg og anlegg er voksenlærlinger (opplæring i bedrift) helt vanlig. 

Du er helt på bærtur hvis du tror prestisje i det hele tatt er et tema for unge menn og yrkesfag. Folk som er skoleleie gir fullstendig faen i prestisje, det de bryr seg om er å slippe unna teori, og tjene penger. Prestisje er for teoretisk anlagte folk, og de og deres tankegang bør holdes lengst mulig unna yrkesfag. Faktisk, teoretikere og akademikere bør ignoreres fullstendig når det kommer til yrkesfaglig utdanning og hva som er best strategi for å få folk i arbeid. 

Jobber selv i den bransjen, som lærlingansvarlig i min bedrift/avdeling. Og er hovedsaklig enig i første setningen, lærlingordningen vi har i Norge er ekstremt bra både for bedriftene og lærlingene. Men når det er trange tider, slik som det er nå for mange inkludert oss, så blir lærlinger nedprioritert og/eller de faller litt mellom to stoler da vi nå står mellom å permittere folk eller leie ut folk og de som vil leie inn folk som regel ikke ønsker å leie lærlinger.

Men i det store og hele er lærlingordningen veldig gunstig for bedriftene, man får billig arbeidskraft i 2-3 år og når læretiden er over står man helt fritt til å velge om man vil fortsette med denne personen og tilby de videre ansettelse etter fagbrev/svennebrev. Det er en solid prøvetid så man får god tid til å se an hvordan de funker eller ikke funker, og dersom de ikke funker trenger man i utgangspunktet ikke å bygge sak mot de men heller bare si at kontrakten din utløper når læretiden utløper og vi kommer ikke til å tilby ny kontrakt.

• Liker 2
Skrevet
2 minutes ago, Larzen_91 said:

Jobber selv i den bransjen, som lærlingansvarlig i min bedrift/avdeling. Og er hovedsaklig enig i første setningen, lærlingordningen vi har i Norge er ekstremt bra både for bedriftene og lærlingene. Men når det er trange tider, slik som det er nå for mange inkludert oss, så blir lærlinger nedprioritert og/eller de faller litt mellom to stoler da vi nå står mellom å permittere folk eller leie ut folk og de som vil leie inn folk som regel ikke ønsker å leie lærlinger.

Alltids kult å høre hvordan det står til i næringen jeg selv forlot for altfor mange år siden. 

Men i det store og hele er lærlingordningen veldig gunstig for bedriftene, man får billig arbeidskraft i 2-3 år og når læretiden er over står man helt fritt til å velge om man vil fortsette med denne personen og tilby de videre ansettelse etter fagbrev/svennebrev. Det er en solid prøvetid så man får god tid til å se an hvordan de funker eller ikke funker, og dersom de ikke funker trenger man i utgangspunktet ikke å bygge sak mot de men heller bare si at kontrakten din utløper når læretiden utløper og vi kommer ikke til å tilby ny kontrakt.

Jeg mener selv at ordningen er gull verdt på så mange plan, men implementeringen kunne ha vært bedre. Hvor mange lærlinger blir ikke til tider satt til å plukke søppel eller gjøre drittarbeidet alle hater, og hvor mange har falt fra på grunn av de, eller utviklet dårlige holdninger? Og da snakker jeg ikke om ting som er fysisk tungt. Da jeg selv var i bransjen for ørten år siden synes jeg tungt arbeid var veldig stats, jeg fikk tross alt betalt for å trene og jeg antar at dagens uinge er enda mer opptatt av det fysiske. Det som var kjipt var rydding og meningsløst arbeid. "læregutt, rydd der borte haha". 

Jeg er overbevist om at hvis bedriftene kommuniserer følgende til ungdom:

• vi vil gi deg tilhørighet og en identitet (yrkesstolthet)
  • vi vil gi deg penger
  • du vil tjene på det fysisk
  • muligheter senere (mesterbrev etc)

så tror jeg mange unge, skoleleie menn, og potensielt sett dyktige håndverkere kan rekrutteres. Men, dette er selvfølgelig bare synsing fra min side. Du har mer innsikt i hvordan situasjonen er i dag. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Krig og fred skrev (1 time siden):

Det er enkelt. Gjøre det man gjorde i århundrer. Opplæring i bedrift, ikke på skolebenken. Du trenger ikke sitte på en skolebenk for å lære hvordan man isolerer en gavel, det kan man fint gjøre på jobb, mens man utfører arbeidet.

Da blir man ikke ett dannet menneske, dette var faktisk ett argument for den teoritunge og mer allmenfagligeretningen på yrkesfag, mener og huske dette ble listet opp som ett av de viktige tingene av Hernes, en av arkitektene bak reformen.

Tror man faktisk prøvde og argumentere for diktanalysen sin viktighet på arbeidsplassen.

Endret av agvg
Skrevet
Krig og fred skrev (15 minutter siden):

Alltids kult å høre hvordan det står til i næringen jeg selv forlot for altfor mange år siden. 

Jeg mener selv at ordningen er gull verdt på så mange plan, men implementeringen kunne ha vært bedre. Hvor mange lærlinger blir ikke til tider satt til å plukke søppel eller gjøre drittarbeidet alle hater, og hvor mange har falt fra på grunn av de, eller utviklet dårlige holdninger? Og da snakker jeg ikke om ting som er fysisk tungt. Da jeg selv var i bransjen for ørten år siden synes jeg tungt arbeid var veldig stats, jeg fikk tross alt betalt for å trene og jeg antar at dagens uinge er enda mer opptatt av det fysiske. Det som var kjipt var rydding og meningsløst arbeid. "læregutt, rydd der borte haha". 

Jeg er overbevist om at hvis bedriftene kommuniserer følgende til ungdom:

• vi vil gi deg tilhørighet og en identitet (yrkesstolthet)
  • vi vil gi deg penger
  • du vil tjene på det fysisk
  • muligheter senere (mesterbrev etc)

så tror jeg mange unge, skoleleie menn, og potensielt sett dyktige håndverkere kan rekrutteres. Men, dette er selvfølgelig bare synsing fra min side. Du har mer innsikt i hvordan situasjonen er i dag. 

Det er heldigvis litt mer ordna forhold i dag, i hvert fall for oss i elektrikerfaget. Opplæringen skal dokumenteres og følges opp jevnlig, og man har som regel et opplæringskontor som holder litt overordna kontroll på at bedriftene gjør det de skal for å ta vare på lærlingene. Men det er alltids noe å hente, og etter jeg begynte i rollen jeg har nå så føler jeg mer på det at jeg savner litt felles ansvarsfølelse for å gi lærlingene en solid utdanning og at det ikke bare er billig arbeidskraft.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...