Gjest 2da6b...2b2 Skrevet i går, 11:22 Skrevet i går, 11:22 Hei. Jeg er ny bruker her og har et spørsmål om husleieloven. Jeg har en leieavtale som går fra dato til dato med 2 mnd. gjensidig oppsigelsesfrist. Husleien skal betales den 1. hver måned. Jeg har sagt opp min leieavtale med virkning fra og med 16.10.2025. Jeg har gitt beskjed til huseier at siste leiedag blir 16.12.2025 og at jeg forventer halv husleie for desember. Huseier svarer at i og med at leien betales inn den 1. i hver måned så må jeg betale full husleie for desember. Men han sier videre at jeg skal slippe strømregningen for desember; noe som er en mager trøst i og med at jeg sannsynligvis ikke bor her da. Er det noen her som kan Husleieloven og som har synspunkter på dette? Jeg har kjøpt leilighet og håper å unngå full leie for desember. Takknemlig for synspunkter Anonymous poster hash: 2da6b...2b2
MrL Skrevet i går, 11:36 Skrevet i går, 11:36 Helt normalt at oppsigelse går fra hel måned, ikke etter datoen du sier opp - med mindre noe annet står i kontrakten din. 2
Tangent Skrevet i går, 11:37 Skrevet i går, 11:37 Det vanlige er at alle oppsigelser (også som i arbeidslivet) gjelder fra den førstkommende 1. i kommende måned med mindre annen dato er satt fra leieforholdets start. Det kan være flere grunner til dette, men den mest innlysende årsaken er at det er "enklest" for begge parter. Om du hadde levert inn oppsigelse den 20. eller 27., hadde du da regnet med at resterende dager frem til den 1. skulle komme til fratrekk ? Timing er stikkordet.... Prøv å sett deg i en utleiers sko... Ved en oppsigelse fra leietager, trenger man tid til å evt annonsere og/eller rigge istand til visning. Det er viktig å ha en viss kontinuitet i leieforhold slik at objektet ikke står tomt og uten inntekt. Selvfølgelig kan du jo si at " jeg driter vel i om huseier ikke har inntekt på leiligheten", men dette er altså regler og rutiner som en gang er nedfelt av huseiere/leietagere i felleskap. Se det positive i det... Du får bedre tid til å rydde/flytte og rengjøre etter deg. Skulle det dukke opp en skade eller mangel pga ditt (mis)bruk, har du også rimnelig tid til å fikse opp i dette også. 2
krikkert Skrevet i går, 12:06 Skrevet i går, 12:06 Hvis leieavtalen går fra dato til dato og oppsigelsesfristen ikke skal løpe i hele kalendermåneder, så er det naturligvis slik at du bare skal betale leie for tiden frem til oppsigelsestiden løper ut. Du skal ikke betale leie for perioder etter oppsigelsestidens siste dag. Hvilken dato husleien betales på er ikke relevant. Om husleien betales første, midterste, eller siste dag i perioden påvirker ikke hvor mye husleie som skal betales. Det er imidlertid et ganske stort "hvis" i det at det må være avtalt at oppsigelsesfristen også skal løpe fra dato til dato. Lovens hovedregel for selvstendig bolig er at oppsigelsesfristen løper til slutten av kalendermåneden, det vil si at hvis du sier opp 16. oktober så løper oppsigelsesfristen til 31. desember. Tvilsrisikoen for at det er avtalt noe annet ligger på deg, så du må lese leieavtalen din. 1
The Avatar Skrevet i går, 12:20 Skrevet i går, 12:20 Med mindre anna er avtalt så vil leigetida være på heile månedar. Men om det står eksplisitt i avtalen at den gjeld dato til dato, så har du rett i din forståing av avtalen Beste kortet ditt er nok at du kan sleppe unna husleige om utleigaren har akseptert og tatt tilbake husrommet frå den 16.12, då kan du sleppe husleige for siste del av desember med utgangspunkt i at du ikkje skal betale for å bruke eit husrom som du ikkje lenger har tilgang til etter at du har levert husnøklane og utleiger har akseptert at du har flytta ut. 1
Klujan Skrevet i går, 12:56 Skrevet i går, 12:56 Takk for innspill. Jeg har nå lest avtalen på nytt og i avtalen er det eget avsnitt Tidsbestemt leieavtale. Jeg siterer: "Leieforholdet kan fra hver av partene sies opp med 2 måneds frist. Leieforholdet utløper uten oppsigelse den 01.06.2025 hvis ikke er avtalt skriftlig". Det finnes ikke noe henvisning eller avtale om at leieforholdet gjelder hele måneder. Det var derfor jeg tolket avtalen som om halv leietid siste mnd. skal gi halv husleie. 1
Ståle Nordlie Skrevet i går, 14:04 Skrevet i går, 14:04 (endret) 1 hour ago, Klujan said: Takk for innspill. Jeg har nå lest avtalen på nytt og i avtalen er det eget avsnitt Tidsbestemt leieavtale. Jeg siterer: "Leieforholdet kan fra hver av partene sies opp med 2 måneds frist. Leieforholdet utløper uten oppsigelse den 01.06.2025 hvis ikke er avtalt skriftlig". Det finnes ikke noe henvisning eller avtale om at leieforholdet gjelder hele måneder. Det var derfor jeg tolket avtalen som om halv leietid siste mnd. skal gi halv husleie. Ja, det virker korrekt. Husleieloven § 9-6: Quote § 9-6. Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-6 Hovedregelen for oppsigelsesfrist i første ledd er "tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned". Etter spesialregelen i andre ledd er fristen i utgangspunktet "én måned". Legg merke til at ordlyden er annerledes enn i første ledd. Man har fjernet "...til opphør ved utløpet av en kalendermåned". Dermed løper fristen fra dato-til-dato. (Se f.eks. note 626 på Rettsdata.no av Wyller.) Begge reglene "kan fravikes i avtale". Når kontrakten bruker liknende formulering som andre ledd, og angir antall måneder uten å spesifisere "til opphør ved utløpet av en kalendermåned", må den naturlige tolkningen være dato-til-dato. (Start fra oppsigelsen kommer frem, med eventuell forlengelse av slutt til nærmest følgende virkedag etter domstolloven § 149.) Dermed skal TS bare betale halv månedsleie for desember. (Eller kanskje mer korrekt, etter antall dager? Så enten 16/30 eller 16/31 av månedsleie? Jeg tror man vanligvis teller 30 dager i måneden ved beregning etter antall dager, men har ikke en klar kilde på det. Edit: Jeg fant en sak i Husleietvistutvalget, HTU-2017-829, der de bruker faktisk antall dager i måneden. Det vil si 16/31 i denne saken for desember.) Endret i går, 14:41 av Ståle Nordlie 1
krikkert Skrevet i går, 18:49 Skrevet i går, 18:49 (endret) Hvis det bare står "to måneders frist" så vil det være nok, mener jeg - da kan man ikke lese inn "til utløp i en kalendermåned" i tillegg. Særlig ikke hvis leieavtalen startet midt i en måned. Endret i går, 18:56 av krikkert 1
Llandari Skrevet i går, 19:33 Skrevet i går, 19:33 Klujan skrev (6 timer siden): Takk for innspill. Jeg har nå lest avtalen på nytt og i avtalen er det eget avsnitt Tidsbestemt leieavtale. Jeg siterer: "Leieforholdet kan fra hver av partene sies opp med 2 måneds frist. Leieforholdet utløper uten oppsigelse den 01.06.2025 hvis ikke er avtalt skriftlig". Det finnes ikke noe henvisning eller avtale om at leieforholdet gjelder hele måneder. Det var derfor jeg tolket avtalen som om halv leietid siste mnd. skal gi halv husleie. Har du skrevet korrekt dato for utløp av avtalen? I så fall er den jo allerede utløpt, og dere har vel da inngått en ny avtale om videre leie?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå