Gå til innhold

Dette livet eller det neste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo noko ulogisk med å gå rundt å tru at det finnes eit etterliv som er mykje betre enn dette livet, men samtidig finnes det ein sikringsbestemmelse på at om du prøver å framskynde det neste livet med sjølvmord, ja då går det rett til helvete.
Eg skjønner at poenget er at mennesker skal lide for å gjere seg fortjent til det neste livet, men er det særleg rettferdig av Gud? For det er ikkje alle som lider i dette livet, snarare tvert imot. Kvifor skal geistlige måtte "lide" seg gjennom 80 år med behageleg liv før dei får gå til neste liv?
At ikkje fleire religiøse miljø er sjølvmordssekter har eg vanskeleg for å forstå, for alt skal jo bli så mykje betre i etterlivet.

Det å gå rundt i samfunnet med ei oppfatting av at folk som blir drept, voldtatt, osv som straff sikkert fortjente det eller får det betre i neste liv som det var nemnt om egyptiske fyrstefødte, det er særdels farleg for heile samfunnet. Særleg når det kombineres med at det er rettferdig i Guds øyne sjølv om det på ingen måte framstår som rettferdig for oss vanlege dødlege.
Igjen er det ei gåte at vi i det heile tatt har klart å lage oss eit sivilisert samfunn med lover og rettsvesen, når store delar av befolkninga meiner at kva som er rettferdig og urettferdig skal være opp til Gud å bestemme i neste liv. Kvifor bryr vi oss i det heile tatt om å låse mordere inne i fengsel, når vi som gode kristne skal tilgi (men ikkje akseptere) slike onde handlingar? Kvifor skal nokon jobbe i fengselsvesenet og risikere sitt evige liv om Gud skulle konkludere med at friheitsberøving er ei for stor synd til at fengselsbetjenten skal kunne få eit etterliv?

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tycho Urke skrev (8 minutter siden):

Det betyr bare at jeg ikke er helt sikker, ikke noe mer komplisert enn det.

Men som jeg også skrev, jeg mener det er ekstremt mye mer sannsynlig at det ikke er noe liv etter døden, og at dette er det eneste livet vi har. Og derfor er det bedre og leve som at dette er det eneste livet vi har.

Igjen, «ekstremt mye mer sannsynlig»? Regnestykket!

Hva skal hindre meg å leve et godt liv nå selv om jeg tror på en skaper?

Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (17 minutter siden):

Ett åpenbart eksempel er hvis du er homofil, siden Gud i følge Bibelen sier at å leve det ut er en synd som fortjener dødsstraff. 

Endret av Capitan Fracassa
Skrevet
PÃ¥inter skrev (20 minutter siden):

Igjen, «ekstremt mye mer sannsynlig»? Regnestykket!

Jeg snakker for meg selv, jeg snakker ikke for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...