Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp av bruktbil.


sesar

Anbefalte innlegg

Skrevet
sesar skrev (På 24.10.2025 den 14.57):

kjøpte bil på auksjonen.no og ganske nøyaktig en time etter jeg hentet den så får jeg ikke startet etter en pause.

men, dro starteren rundt? eller var det ikke reaksjon i motorrommet i hele tatt når du vrei om nøkkelen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutes ago, Mr.M said:

men, dro starteren rundt? eller var det ikke reaksjon i motorrommet i hele tatt når du vrei om nøkkelen?

Starteren dro rundt. 

Skrevet

Det høres ut som du har blitt rundlurt.

Det høres også ut som at du ikke er i stand til å kjøpe bruktbil noenlunde trygt.

 

Eks. Når du spør om når regreim ble byttet og selgeren svarer hvor lenge han har eid bilen, bør man sannsynligvis la være å handle den bilen.

  • Liker 4
Skrevet

Det er vel mye søppel som selges/dumpes på auksjonen. Gjerne noe som har blitt forsøkt solgt i lengre tid uten hell. Eller ting som selges AS IS, uten reklamasjonsrett, som det ofte er på f.eks Stadssalg. 

  • Liker 1
Skrevet
sesar skrev (1 minutt siden):

Starteren dro rundt. 

javel, da kan det forsåvidt (fortsatt) være røket reg. reim.

Ville bare høre med deg, for hvis det var sten-dødt der fremme, kunne man mistenkt endel andre ting i stedet, inkl. startmotor.

btw, er det ikke et plastdeksel over regreima/kamaksel-drevet som enkelt kan fjernes for å sjekke status på reima, på denne motoren?

Skrevet
22 minutes ago, Mr.M said:

javel, da kan det forsåvidt (fortsatt) være røket reg. reim.

Ville bare høre med deg, for hvis det var sten-dødt der fremme, kunne man mistenkt endel andre ting i stedet, inkl. startmotor.

btw, er det ikke et plastdeksel over regreima/kamaksel-drevet som enkelt kan fjernes for å sjekke status på reima, på denne motoren?

Det vet jeg ikke. Jeg antar merkeverksted har såpass peiling på sine biler at de kan sjekke det.  Godt mulig de også var ute etter å melke mest mulig penger.

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan reglene er for dette. Men det burde være mulig å heve kjøpet når selger ikke opplyser at registerreim ikke var byttet.

Skrevet (endret)
21 hours ago, Kakkelfant said:

Hvor langt har bilen gått?

 

Den har gått nesten 270000 så her skulle registerreima vært byttet ivertfall en gang, kanskje to pga alder.

21 hours ago, Svein M said:

Jeg vet ikke hvordan reglene er for dette. Men det burde være mulig å heve kjøpet når selger ikke opplyser at registerreim ikke var byttet.

Ja, jeg fikk verkstedet til å sjekke serviceheftet og de fant heller ikke at det noensinne var byttet registerreim på den. Den skulle vært byttet på 150000. Her kan jeg kanskje argumentere for at den har gått såpass langt at jeg i god tro kunne stole på selger uten å sjekke serviceheftet. 

 

Hadde dette vært kjøp fra forhandler hadde det vært reklamasjon, men siden det er kjøp fra auksjonen med begrenset reklamasjonsrett så er det litt annerledes. 

Her kan jeg argumentere med at selger har feilinformert og holdt tilbake vesentlig informasjon. Det er unntaktet i salgskontrakten.

22 hours ago, mobile999 said:

Det høres ut som du har blitt rundlurt.

Det høres også ut som at du ikke er i stand til å kjøpe bruktbil noenlunde trygt.

 

Eks. Når du spør om når regreim ble byttet og selgeren svarer hvor lenge han har eid bilen, bør man sannsynligvis la være å handle den bilen.

Jeg tenkte at han mente siden registerreim var byttet. Han har hatt bilen i tre år.  Kan nok være jeg er lettlurt, burde sjekket serviceheftet, men km-stand og alder burde tilsi at reima skulle vært byttet for lenge siden både en og to ganger.

kan argumentere for at denne selger burde ha kunnskap når han er oppi femti-årene om att registerreim må byttes på biler. Ivertfall når han er handverker, selv om han ikke er mekaniker så pleier de å være praktisk anlagte og nysgjerrige på andre fagfelt.  Jeg tror han har vist om det og gitt faan. 

Det andre som jeg har glemt å nevne er at gul motor lampe begynte å lyse noen minutter etter jeg startet bilen, det har jeg bevis for på SMS, Han svarte meg at han ikke viste noenting om det. Den indikerer kanskje ikke noe annet enn at motor må sjekkes, og at jeg kan kjøre til et verksted med den.

Bilen passet meg perfekt og var innstilt på at ting måtte kostes på, men tenkte å ta det over litt tid.  

Trodde ikke en bil kunne gå så lenge som denne uten å bytte registerreim. Er usikker på om det styrker saken miin. 

Endret av sesar
la til tekst
Skrevet
sesar skrev (1 time siden):

Trodde ikke en bil kunne gå så lenge som denne uten å bytte registerreim.

hvis bilen evt. har en motor-type som har såkalt non-interference design, skal man ikke se bort fra at noen tøyer strikken helt ut, siden det ikke vil ha fatale konsekvenser om reima ryker.

Sitat

A non-interference engine is an internal combustion engine designed so that the pistons and valves can never physically collide, even if the timing belt or chain breaks. This is because the piston's highest point (top dead center) is always below the lowest point reached by a fully open valve. This design prevents catastrophic damage if the timing system fails, but can result in lower compression ratios and performance compared to interference engines

 

Skrevet
9 hours ago, Mr.M said:

btw, vet ikke om motoren i din bil er av denne typen, men bare nevner det, på generelt grunnlag.

Er ikke sånn motor på denne. 

Skrevet (endret)

Man kan selvfølgelig se dette fra selgers side og legge til grunn at han faktisk var fullstendig uvitende om dette. En ting er å vite at han aldri har skiftet regreim under sin eiertid, men normalt sett gir ikke sliten registerreim noen annen forvarsel enn hva serviceheftet indikerer. I enkelte tilfeller kan man få noe forvarsel på f.eks. veivalselsensor om reimen begynner å hoppe tenner.

Det kan godt være at selger tidliger har fått varsel om at kamaksel er ute av synk (gul motorlampe), og slettet dette rett før salg. Men slikt tull er i praksis helt umulig å bevise.

Serviceheftet forteller at reimen aldri har vært skiftet, og da er det vanskelig for kjøper å argumentere for at han kunne regne med at alt var i orden på den fronten. Selger har jo heller ikke påstått at serviceheftet er utiktig.

Det er nok mye lettere å vinne frem med at verkstedet aldri skulle solgt et nytt batteri til en bil med regreimhavari, eventuelt tatt det i retur når de ser det ikke bidro til å løse problemet. For dét er rett og slett bare svindel og bedrag. Dette batteriet kunne de uproblematisk solgt som nytt til neste kunde.

Feilsøk av røket regreim tar <15 minutter hos profesjonell mekaniker med obligatorisk grunnutrustning som booster eller startkabler tilgjengelig. Tidsforbruk hos merkeverksted, med booster fra Temu og nytt kull med lærlinger, er vanskeligere å estimere.

På den annen side oppfatter jeg at det fremdeles er noe ukart om det faktisk ér regreimhavari. Når et verksted ikke kan gi klarere svar enn hva du her har fått så har jeg problemer med å ta dem helt seriøst, og jeg har relativt mye erfaring rundt merkelige diagnoser fra både merkeverksteder og andre forståsegpåere.

I tillegg har dette isåfall oppstått i forbindelse med en brukerstyrt motorstans. I et slikt tilfelle _kan_ man i noen tilfeller være heldig å unngå å banke ventiler dersom kamakselen har stanset i en fordelaktig posisjon. Utfordringen er at billigste måten å finne ut dette på er ved å faktisk ta hele kostnaden for et regreimskifte.

Endret av X10anT
  • Liker 1
Skrevet
6 hours ago, X10anT said:

Man kan selvfølgelig se dette fra selgers side og legge til grunn at han faktisk var fullstendig uvitende om dette. En ting er å vite at han aldri har skiftet regreim under sin eiertid, men normalt sett gir ikke sliten registerreim noen annen forvarsel enn hva serviceheftet indikerer. I enkelte tilfeller kan man få noe forvarsel på f.eks. veivalselsensor om reimen begynner å hoppe tenner.

Det kan godt være at selger tidliger har fått varsel om at kamaksel er ute av synk (gul motorlampe), og slettet dette rett før salg. Men slikt tull er i praksis helt umulig å bevise.

Serviceheftet forteller at reimen aldri har vært skiftet, og da er det vanskelig for kjøper å argumentere for at han kunne regne med at alt var i orden på den fronten. Selger har jo heller ikke påstått at serviceheftet er utiktig.

Det er nok mye lettere å vinne frem med at verkstedet aldri skulle solgt et nytt batteri til en bil med regreimhavari, eventuelt tatt det i retur når de ser det ikke bidro til å løse problemet. For dét er rett og slett bare svindel og bedrag. Dette batteriet kunne de uproblematisk solgt som nytt til neste kunde.

Feilsøk av røket regreim tar <15 minutter hos profesjonell mekaniker med obligatorisk grunnutrustning som booster eller startkabler tilgjengelig. Tidsforbruk hos merkeverksted, med booster fra Temu og nytt kull med lærlinger, er vanskeligere å estimere.

På den annen side oppfatter jeg at det fremdeles er noe ukart om det faktisk ér regreimhavari. Når et verksted ikke kan gi klarere svar enn hva du her har fått så har jeg problemer med å ta dem helt seriøst, og jeg har relativt mye erfaring rundt merkelige diagnoser fra både merkeverksteder og andre forståsegpåere.

I tillegg har dette isåfall oppstått i forbindelse med en brukerstyrt motorstans. I et slikt tilfelle _kan_ man i noen tilfeller være heldig å unngå å banke ventiler dersom kamakselen har stanset i en fordelaktig posisjon. Utfordringen er at billigste måten å finne ut dette på er ved å faktisk ta hele kostnaden for et regreimskifte.

Det var mange momenter som er riktig her og som jeg skal ta med meg videre.

Merkeverkstedet skriver dem skiftet kam sensor og målt ECU de skriver videre at det er Interference motor og Mistenker feil på registerreim og ventiler. Motor må demonteres for videre feilsøk.

Når du skriver det sånn så kan jeg begynne å lure om jeg skal flytte bilen til NAF senteret å få de til å se på den. 

 

Det jeg sånn i ettertid synes er rart er at jeg ikke hørte noenting. Jeg tenker at hvis ventilene blir slått av burde jeg hørt det?

 

Det jeg fikk opp var et engine need repair når jeg startet opp etter å ha fylt diesel og når jeg skrudde av tenningen så kom en tikkelyd.

Bergingsmannen heller trodde ikke det var registerreim, han mente den ikke fikk diesel. Vi hørte bare starteren som gikk rundt.

Skrevet (endret)
sesar skrev (3 timer siden):

Mistenker feil på registerreim og ventiler.

Dette tolker jeg som at reimen er intakt, men at det mistenkes at den har "hoppet tenner". Om ventilene er uskadet kan sjekkes med en "relativ kompresjonstest" på 5 minutter, men kontroll av kam-timing krever litt ekstra innsats for å finne ut av, og forklarer hvorfor verkstedet trenger ytterligere tid for å feilsøke (kompresjonstest av minst én sylinder eller nullstilling av kamreim). Men dette øker sannsynligheten for at ventilene kan være uskadet.

Jeg fikk nylig inn en bil der denne eksakte diagnosen fra et annet verksted endte med skift av elektrisk fødepumpe for diesel.

sesar skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at hvis ventilene blir slått av burde jeg hørt det?

Nei, ikke på noen som helst måte.

Ventilene blir normalt ikke "slått av", men hodet på soppen får en liten bøy slik at den ikke tetter mot ventilsetet. I mange tilfeller er skaden så liten at den knapt kan sees.

Endret av X10anT
  • Liker 1
Skrevet
23 minutes ago, X10anT said:

Dette tolker jeg som at reimen er intakt, men at det mistenkes at den har "hoppet tenner". Om ventilene er uskadet kan sjekkes med er "relativ kompresjonstest" på 5 minutter, men kontroll av kam-timing krever litt ekstra innsats for å finne ut av, og forklarer hvorfor verkstedet trenger ytterligere tid for å feilsøke (absolutt-kompresjonstest av minst én sylinder eller nullstilling av kamreimen). Men dette øker sannsynligheten for at ventilene kan være uskadet.

Jeg fikk nylig inn en bil der denne eksakte diagnosen fra et annet verksted endte med skift av elektrisk fødepumpe for diesel.

Nei, ikke på noen som helst måte.

Ventilene blir normalt ikke "slått av", men hodet på soppen får en liten bøy slik at den ikke tetter mot ventilsetet. I mange tilfeller er skaden så liten at den knapt kan sees.

Jeg valgte feil verksted med andre ord. Kanskje andre verksteder kan sjekke dette billigere?

Er ikke så ublu pris å frakte bilen som jeg trodde.

Grunnen til at merkeverksted ble valgt var forslag fra bilberger, han trodde ikke det var registerreim,men at den ikke fikk diesel. Skylder ikke noe på han, er jo ikke feilsøk å høre på starteren går rundt. Tenkte han hadde mer erfaring med dette enn meg. 

Merkeverksted ble valgt da det lå nærmest og de skal ha peiling på egne motorer. 

Skrevet (endret)
sesar skrev (57 minutter siden):

Jeg valgte feil verksted med andre ord.

Nei, jeg sier ikke du valgte feil verksted. De skulle ikke solgt deg nytt batteri så tidlig i prosessen, men selve feilsøkingen virker mer ryddig nå som jeg forstår at de holder åpent at reimen bare har hoppet tenner. De burde tatt en "relativ kompresjonstest", men dette er noe de fleste verksteder dessverre ikke behersker.

sesar skrev (57 minutter siden):

er jo ikke feilsøk å høre på starteren går rundt.

Joda, det er det så absolutt. En kompetent mekaniker kan enkelt høre om reimen har røket eller ikke ved å dra motoren på starteren.

Endret av X10anT
  • Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, X10anT said:

Nei, jeg sier ikke du valgte feil verksted. De skulle ikke solgt deg nytt batteri så tidlig i prosessen, men selve feilsøkingen virker mer ryddig nå som jeg forstår at de holder åpent at reimen bare har hoppet tenner. De burde tatt en "relativ kompresjonstest", men dette er noe de fleste verksteder dessverre ikke behersker.

Joda, det er det så absolutt. En kompetent mekaniker kan enkelt høre om reimen har røket eller ikke ved å dra motoren på starteren.

ok, takk for korreksjoen, da lærte jeg noe nytt. Da er den kanskje ikke helt røket da siden han i bergningsbilen mente den ikke var problemet. 

Skal sjekke flere verksteder hva de sier om prisen på dette i tilfelle jeg ikke får gjennomslag om å levere bilen tilbake. 

Kanskje sjekke om noen har en motor stående, men å bytte blir kanskje like dyrt.

Blir i såfall en dyr lærepenge hvis det ikke går. 

Endret av sesar
Skrevet

Jeg har sjekket diverse fagkilder og kan ikke finne noe sted at motorhavari ikke har gitt grunnlag for å heve kjøpet. "selges som den er" har visse begrensninger. 

Nå har språkmodeller lett for å hallusinere og heie på siste bruker, men linkene den viste til var solide nok

Kjøpsrett motorhavari og heving av kjøp

Juridisk grunnlag

  • FTU 12/1227: Heving ved skjulte vesentlige mangler, selv ved “som den er”-salg, når feil ikke var opplyst.

  • Motor.no / NAF-artikler: Motorhavari kort tid etter overtakelse kan utgjøre vesentlig mangel, og gir kjøper krav på heving eller full dekning.

  • Biladvokaten / Kjøpsrett-Advokat: Motorhavari kan gi krav om prisavslag eller heving dersom det er vesentlig og skjult ved overtakelse.

Det er kjøpsloven som er den sentrale bakgrunnsett ved kjøp og salg mellom private. Bilen var solgt «som den er». Det innebærer at kjøper i utgangspunktet må ta risikoen for skjulte feil og mangler. Avvik som er knyttet til opplysningssvikt eller feil opplysninger kan være en mangel i lovens forstand, jf. kjøpsloven § 19 (lovdata.no). I tillegg vil selger kunne rammes av bestemmelsen bokstav 😄

c) tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

Er bilen i «vesentlig dårligere stand», er det å anse som en mangel i lovens forstand. 

Prisen for å bytte motor er over 30000 så det kan vurderes alt ettersom jeg får ut bilen til vrakpantverdi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...