Gå til innhold

Telenor eller Telia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Lurer på å velge en av de, Telenor eller Telia. Kun de to valgene og ingen underleverandør.
Vil ha ubegrenset data.

Hva er aller best prismessig og generell dekning.

Jeg tror at dekningsmessig er de ganske så like i dag. Men Telia har et større forsprang på 5G.

Klarer liksom ikke å velge. Tror selv at Telia er ett bedre valg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke mulig å gi deg en anbefaling basert på dekning når du ikke spesifiserer nøyaktig hvor du benytter deg av mobilen.

Rent erfaringsmessig så gjør Telia nøyaktig samme tabbe med 5G som med 4G.

Svært dårlig kapasitet utenfor bysentrum 

Telia bygger ny teknologi først, Telenor kommer senere og gjør det riktig.

• Liker 1
Skrevet

Telenor har nok bedre dekning utenfor tettbygd strøk, stort sett. Så det spørs hva som er viktig for deg der du ferdes. Samt priser. 

Skrevet (endret)

Hvorfor ikke en underleverandør? Telia og Telenor er de to desidert dyreste alternativene som eksisterer i Norge. Chilimobil (Telia) og Happybytes (Telenor) gir deg samme nivå av dekning, men mye mer for pengene. De leier kapasitet av samme nettet som eierne bruker. Portering av nr tillater deg å bytte operattør ganske så fort om noe ikke fungerer som det skal. Jeg var en lojal kunde hos telia fra 1999 til 2014. Etter det fant jeg andre og billigere operatører og så meg aldri tilbake.

*Edit*

Du kan jo gå for en løsning der du har ice som hoved abonnement, de roamer hos Telenor der de ikke har bygd ut selv. Om telefonen din støtter 2 simkort, kan du gå for et kontantkort hos Chili Mobil, OneCall eller Telia. Da har du dekning hos alle tre netteierne. Sett opp viderekobling i ice appen til kontantkortet når du er utenfor dekning. Ellers kan alt stå på talepost. I innstillingene på iPhone og Samsung tillates at man kan flytte bruk av mobildata til alternativt simkort når hovedsim er utenfor dekningsområde. Da er man sikret i både "hode og ræv" for tilgang. Om ikke det rekker, går det an å kjøre full geek survival mode og gå for satellittelefon, walkie talkie og starlink. 🤓

Endret av Kynxx
Skrevet

Det er rart at statlige aktører som Posten Bring, Forsvaret og spesielt Politiet velger Telia til sin teleoperatør.
Hvorfor velger dem ikke Telenor som er "statseid"?

Har en følelse på at Telia er litt lengre frempå enn Telenor.

Men det er jo en full jungeltelegraf for å velge god og riktig her...

Skrevet (endret)
Maxma skrev (30 minutter siden):

Det er rart at statlige aktører som Posten Bring, Forsvaret og spesielt Politiet velger Telia til sin teleoperatør.
Hvorfor velger dem ikke Telenor som er "statseid"?

Har en følelse på at Telia er litt lengre frempå enn Telenor.

Men det er jo en full jungeltelegraf for å velge god og riktig her...

Telenor er jo å regne som et aksjeselskap idag, så det er ingen automatikk i at slike kontrakter automatisk går til selskapet som har størst andel statlig eierskap. Både Telenor og Telia sender sine tilbud til de statlige organene når det er på tide med ny anbudsrunde, og som følge av det, har flertallet valgt Telia. Både pris oh dekning er jo vurderingsmomenter her. Du kan f.eks søke opp hver enkelt utlysning på doffin.no.

Har Telia via jobben, og er veldig fornøyd med dem. Dekningsmessig vil jeg si at de har merkbart bedre dekning i de områdene jeg ferdes. På Østlandet, i Trøndelag, korte intervaller på togstrekningene Bodø-Trondheim og Trondheim-Oslo, f.eks, er strekninger jeg har merket bedre dekning enn folk med Telenordekning. Også er det ellers minimale forskjeller, og behovet for dekning de få sekundene man mister Telenordekning på toget er jo overlevbart. 

Skal også sies at jeg egentlig er mot den prisideologien som Telenor fører. De er jo «kjent» for å konstant lage nye og dyrere abonnement, og føre alle kundene over på dem. 

Endret av InfectedExo
Skrevet

Vi ble byttet over til telia men ble byttet tilbake etter 2-3 år. For vår del var telia sin dekning ubrukelig i flere områder. Det spiller liten rolle hva noe koster hvis det er ubrukelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...