Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Prolaps

Gjest 9de0f...a31

Anbefalte innlegg

Skrevet
Karltorbj skrev (3 minutter siden):

Takk for nyttig inf.

For en del aar siden, saa skrev Stavanger aftenblad ( rimelig objektiv avis, tenker jeg ) om en drosjesjaafoer, som gjennom mange aars kamp, var oppgitt av helsesystemet her og gitt ufoeretrygd.

Han reiste ned til Thailand og ble massert av en 90 aar gammel mann, som hadde teknikker, som gjorde at, han kunne knytte knute paa ham, om han ville.

To behandlinger og han var 100% prosent. Reiste hjem og begynte aa kjoere igjen.

Jeg tror den beste maaten aa gjoere det paa, hvis en vil proeve dette alternativet, er aa snakke med en Soer oest asiatisk innvandrer, her hjemme, eller oppsoeke fastboende utlendinger der nede, for aa vaere sikker paa, at det er en serioes massoer, en faar.

Ja det er nok mange metoder som vil fungere bedre enn den standardbehandlingen man får her i Norge, ihvertfall med tanke på permanente skiveskader. Jeg tviler ikke på at det fins gode behandlere også her i Norge men det er dessverre langt mellom dem. Mest sannsynlig ingen i min kommune ihvertfall. Utredningen er som regel mangelfull og kompetansen for dårlig, da drar de ofte en "spansk en" og setter "diagnosen" " uspesifikke ryggsmerter". Dette er noe av det mest useriøse man kan si til en pasient og avdekker manglende kompetanse til å forstå mekanismene og triggerpunktene bak smerten.

Stuart Mcgill kan i enkelte tilfeller virke litt stor i kjeften men han har all grunn til å være det for han vet hva han snakker om. Tar man et dypdykk i litteraturen og alle forskningsprosjekt han har deltatt i så forstår man at det er et solid vitenskapelig grunnlag bak meningene hans. Mange som har levd i et smertehelvete vil få noen aha-opplevelser hvis de setter seg inn i det vitenskapelige grunnlaget hans.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kakkelfant skrev (3 minutter siden):

Det er ikke helt korrekt i alle tilfeller. For meg som har tendens til å få strålesmerter ut i rumpeballene og litt nedover bena var det helt essensielt å få tøyd nedre del av hamstrings slik at disse ikke "strammet" oppover i systemet. Da forsvant en god del av smertene mine i korsrygg/rumpe.

Du har helt korrekt i at det ikke gjelder alle tilfeller. Som nevnt tidligere i tråden er det 15-20% som har mye større toleranse for mobilitetstrening. Man kan også bli "lurt" av følgeplager som har lignende symptomer. Det du beskriver er et ganske vanlig scenario, skiveskader med smerter og delvis feil holdning kan føre til en for svak setemusklatur, dette fører til at hamstringen tar over i større grad og man blir plaget av av anspenthet og strålesmerter, det kan også ha forbindelse med hofteproblematikk. Dette kan ofte være en ond sirkel da setemusklaturen er en viktig stabiliseringsmusklatur for korsryggen. Mange er avhengig av å kjøre varianter av seteløft og muslingen med fokus på gluteus medius og maximus for å holde denne problematikken under kontroll.

Skrevet

Hadde en hendelse tilbake i 2018 som gikk hardt utover ryggen. Brudd og prolaps. Hadde stråling ned i foten fra første dag, hvor lammelsen kun ble verre, og en akillesrefleks, samt en plantarrefleks som gikk fra ++ til 0 (mener å huske at det var dette som var måleenheten). Måtte opereres til slutt, etter ett år med "konservativ behandling". I løpet av dette året hadde jeg et par opphold ved Unicare hvor de prøvde alt mulig rart, fra slyngeterapi og lett bevegelse, til lett styrketrening. Men et tips jeg fikk fra han ene fysioterapauten, som egentlig var det enkleste tipset jeg noen gang fikk, og som hjalp mest, var — gå turer. Trenger ikke være lange turer, men mange små, korte turer. 5-10-15 minutter ute i friskluft. Nå kan det diskuteres til hvilken grad det hjalp, siden jeg likevel måtte opereres — men i øyeblikket husker jeg at det hjalp på smertene. 
Det verste tipset er vel alt av sterke smertestillende. Jeg visste ikke bedre på det tidspunktet, og det gjorde vel kanskje ikke så mange av legene heller(?), men jeg ble satt på en cocktail av piller som ble særdeles vanskelig å komme seg av i etterkant. Sikkert lett å stå der uten smerter og si at du ikke burde ta imot alt som kommer din vei, men min mor har i etterkant sagt, at i løpet av hele skadeforløpet — så var det å se sønnen hennes sakte men sikkert bli narkoman, det som var verst med hele den perioden. Ta gjerne smertestillende hvis det blir ille, men bare vær kritisk til hvilke smertestillende du får. 

Lærte også på Unicare at varme/kulde, strekking/ikke strekking, styrketrening/ikke styrketrening — noen reagerer likt, men i stor grad gjør man ikke det. Smerte er subjektivt og man må finne ut hva som passer best for en selv. Vi drev også i stor grad med trening opp mot det som het "smerteterskel" (ikke det samme som Ironman-gutta driver med😂). For meg var det grusomt, nettopp fordi jeg var vant til å trene som Ironman-gutta, men konseptet var sånn at man trente tett opp mot terskel for hva smertene ville medføre i etterkant. Eks: Jeg var på Unicare 3 ganger i uken (man, ons, fre) og hvis jeg hadde så store smerter i etterkant av en økt at det påvirket "hviledagen" — i tillegg til neste time ved Unicare (48 timer senere), da hadde vi tatt i for hardt. På den måten fant vi en balansegang hvor den fysiske styrken faktisk økte merkbart etterhvert, uten at smertenivået økte noe dramatisk. 
Mulig dette var dårlig tips ut ifra din situasjon, men så vet jeg at man er avhengig av å få ekstremt mange tips for å i det hele tatt finne noe som fungerer!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Gåturer er fabelaktig trening for ryggen hvis det blir gjennomført med rett holdning og teknikk. Mcgill har en hel avhandling om dette og hvorfor det er en viktig del av rehabiliteringsopplegget med tanke på skiveskader i korsryggen. Toleransen er lav i starten og man må begynne med bare noen få skritt uten smerteeskalering. Finnes tips for rett holdning når man går, man skal ikke henge med hodet og man skal fram med brystkassen og rette opp skuldrene, korsryggen skal være i nøytralposisjon, det vil si naturlig svai i korsryggen. Den kan man finne ved å holde en finger på muskelgruppen erector spinae rett ved siden ryggsøylen i korsryggen. Når man retter seg opp og kjenner at den muskelen slipper spenningen så har man funnet nøytralposisjonen. Når man går i bratt motbakke vil man oppleve at man må delvis "hip hinge" for å beholde nøytralposisjonen,dvs at man må rotere bekkenet noe i forhold til stigningen. Fins også tips for å komme i rett posisjon med skuldrene når man skyter brystkassen fram, det går ut på å rotere armene så tomlene peker ut fra kroppen ut mot sidene, da vil skulderposisjoneringen bli lettere å finne.

Skrevet (endret)
Vollen94 skrev (1 time siden):

Hadde en hendelse tilbake i 2018 som gikk hardt utover ryggen. Brudd og prolaps. Hadde stråling ned i foten fra første dag, hvor lammelsen kun ble verre, og en akillesrefleks, samt en plantarrefleks som gikk fra ++ til 0 (mener å huske at det var dette som var måleenheten). Måtte opereres til slutt, etter ett år med "konservativ behandling". I løpet av dette året hadde jeg et par opphold ved Unicare hvor de prøvde alt mulig rart, fra slyngeterapi og lett bevegelse, til lett styrketrening. Men et tips jeg fikk fra han ene fysioterapauten, som egentlig var det enkleste tipset jeg noen gang fikk, og som hjalp mest, var — gå turer. Trenger ikke være lange turer, men mange små, korte turer. 5-10-15 minutter ute i friskluft. Nå kan det diskuteres til hvilken grad det hjalp, siden jeg likevel måtte opereres — men i øyeblikket husker jeg at det hjalp på smertene. 
Det verste tipset er vel alt av sterke smertestillende. Jeg visste ikke bedre på det tidspunktet, og det gjorde vel kanskje ikke så mange av legene heller(?), men jeg ble satt på en cocktail av piller som ble særdeles vanskelig å komme seg av i etterkant. Sikkert lett å stå der uten smerter og si at du ikke burde ta imot alt som kommer din vei, men min mor har i etterkant sagt, at i løpet av hele skadeforløpet — så var det å se sønnen hennes sakte men sikkert bli narkoman, det som var verst med hele den perioden. Ta gjerne smertestillende hvis det blir ille, men bare vær kritisk til hvilke smertestillende du får. 

Lærte også på Unicare at varme/kulde, strekking/ikke strekking, styrketrening/ikke styrketrening — noen reagerer likt, men i stor grad gjør man ikke det. Smerte er subjektivt og man må finne ut hva som passer best for en selv. Vi drev også i stor grad med trening opp mot det som het "smerteterskel" (ikke det samme som Ironman-gutta driver med😂). For meg var det grusomt, nettopp fordi jeg var vant til å trene som Ironman-gutta, men konseptet var sånn at man trente tett opp mot terskel for hva smertene ville medføre i etterkant. Eks: Jeg var på Unicare 3 ganger i uken (man, ons, fre) og hvis jeg hadde så store smerter i etterkant av en økt at det påvirket "hviledagen" — i tillegg til neste time ved Unicare (48 timer senere), da hadde vi tatt i for hardt. På den måten fant vi en balansegang hvor den fysiske styrken faktisk økte merkbart etterhvert, uten at smertenivået økte noe dramatisk. 
Mulig dette var dårlig tips ut ifra din situasjon, men så vet jeg at man er avhengig av å få ekstremt mange tips for å i det hele tatt finne noe som fungerer!

Lanvarige Smerter, problemer med kneet, paa grunn av skeivt ankelbein,  forsvant for en tredve aar siden, etter tre omganger i benpress apparatet og har ikke kommet igjen, siden.

Dette er veldig lett aa sjekke. Du ser paa anklene dine, paa en fot og staar de rett over hverandre, er de bra. Henger den ene, litt nedenfor den andre, paa den ene siden, er den skeiv. Kan bare vaere den ene foten, mens den andre er rett.

Endret av Karltorbj
Gjest 9de0f...a31
Skrevet
Powertrainer skrev (5 timer siden):

Hovedøvelsene er varianter av sideplanke, bird-dog(diagonalhev) og "Mcgill curl-up", populært kallt "Mcgill's big 3". Du finner videoer på dette på youtube med varierende kvalitet, noen er selverklærte verdensmestere og gjør øvelsene feil men fins mange gode videoer også. Det første du bør gjøre er å lese "back mechanic", den fins i pdf versjon på nettet eller du kan bestille den i bokform på Adlibris, de har også en svensk versjon av boken. I tillegg til diverse øvelser er det også mye kunnskap om bevegelsesteknikk m.m. Det er derfor avgjørende at du leser boken. Selv har jeg lest den tre ganger for å få med meg alt og plukke ut det som er mest relevant for meg.

Utrolig at man i 2025 ikke har kommet frem til noen mer effektive behandlinger / operasjoner. Har man en korsbånd / menisk skade så blir man bra igjen fort som fy, mens prolapser er med oss hele livet. Vi har fått det værste av det værste

Anonymous poster hash: 9de0f...a31

Skrevet
Gjest 9de0f...a31 skrev (2 timer siden):

Utrolig at man i 2025 ikke har kommet frem til noen mer effektive behandlinger / operasjoner. Har man en korsbånd / menisk skade så blir man bra igjen fort som fy, mens prolapser er med oss hele livet. Vi har fått det værste av det værste

Jeg er helt enig i at det er et helvete. Tar tid å bli så bra som man kan bli og jeg har blitt villedet av behandlere med for lite kompetanse i flere tiår, det er tragisk egentlig. Man blir jo sjokkert når man oppdager hvordan man egentlig skal gå frem og over hvor mangelfull kunnskapen egentlig er om prolapsrehab. Innenfor fysioterapi,manuellterapi og kiropraktikk.

Gjest 9de0f...a31
Skrevet
Powertrainer skrev (13 minutter siden):

Jeg er helt enig i at det er et helvete. Tar tid å bli så bra som man kan bli og jeg har blitt villedet av behandlere med for lite kompetanse i flere tiår, det er tragisk egentlig. Man blir jo sjokkert når man oppdager hvordan man egentlig skal gå frem og over hvor mangelfull kunnskapen egentlig er om prolapsrehab. Innenfor fysioterapi,manuellterapi og kiropraktikk.

Sa det til legen min for 2 timer tilbake. Eneste jeg fikk var noe som heter vimovo betennelsesdepende - og nå er jeg å skal trene litt stabilitet. 

uansett så får man prøve å ikke gi opp. Lurer på om jeg klarer å løfte min fremtidige sønn/ datter :)

Skrevet
Gjest 9de0f...a31 skrev (5 minutter siden):

Sa det til legen min for 2 timer tilbake. Eneste jeg fikk var noe som heter vimovo betennelsesdepende - og nå er jeg å skal trene litt stabilitet. 

uansett så får man prøve å ikke gi opp. Lurer på om jeg klarer å løfte min fremtidige sønn/ datter :)

Betennelsesdempende kan dempe irritasjon/betennelse som oppstår når prolapssekken presser mot nerverøttene fra spinalkanalen men det er i utgangspunktet bare symptombehandling. Nerveglidning eller nerveflossing som det også kalles er også noe som kan være verd å prøve på sikt som en del av et rehab.program, det er en manuell teknikk som beveger litt på nervene i spinalkanalen og som kan være med på å dempe trykket og friksjonen mot nerverøttene. En versjon av dette er beskrevet i "Back mechanic" og mer avanserte versjoner er beskrevet i "Low back disorders". Hvis man søker på youtube vil man nok få opp endel videoer om emnet også. Man kan også ligge regelmessig på mage med knyttnevene under haken eller at man hviler på albuene så korsryggen kurver noe bakover som en slags vennlig kobraposisjon, dette kan bidra til at prolapset trekker seg raskere tilbake. Hvis du får assistanse så kan du få noen til å dra deg litt i beina når du ligger i den posisjonen.

Skrevet
Powertrainer skrev (1 time siden):

En fun fact jeg kom på nå! Da ulykken skjedde trodde jeg at jeg hadde fått en låsning i ryggen eller noe, fordi jeg ikke innså at kroppen var full av adrenalin. Jeg dro derfor til en manuellterapaut jeg tidligere hadde vært hos ved Nemus. Det gikk så som så — sakt litt forsiktig

Skrevet (endret)
Gjest 9de0f...a31 skrev (1 time siden):

Vimovo? Har du problemer med produksjon av for mye magesyre? Hvis ikke ville jeg bare brukt Ibux 600-800mg. Eneste grunnen til at Vimovo er reseptbelagt er på grunn av Ezomeprasol-innholdet i medisinen. 

Spør legen din om Arcoxia. En av de få pillene i cocktailen min som ikke var avhengighetsskapende. Vet ikke om det var denne medisinen som fungerte, fordi det var en hel haug, men verdt et forsøk. 

Glem det siste der. Kom på at jeg fikk komplikasjoner i øvre gastrointestinaltraktus og endte opp med innleggelse. Vimovo eller Ibux høres fornuftig ut!

Endret av Vollen94
Gjest 3c21c...57c
Skrevet

Ikke spørr meg hvor mye paralgin f som har gått ned siden i sommer.... 

Anonymous poster hash: 3c21c...57c

Skrevet
Vollen94 skrev (3 timer siden):

En fun fact jeg kom på nå! Da ulykken skjedde trodde jeg at jeg hadde fått en låsning i ryggen eller noe, fordi jeg ikke innså at kroppen var full av adrenalin. Jeg dro derfor til en manuellterapaut jeg tidligere hadde vært hos ved Nemus. Det gikk så som så — sakt litt forsiktig

Det kan jeg tenke meg😮. Risikosport!😅

Skrevet

Nsaid's som ibuprofen, naproxen eller diklofenak er å foretrekke ved prolaps pga den betennelsesdempende effekten som kan roe ned irritasjonen noe mot nerverøttene. Personlig hjalp rene smertestillende meg svært lite, har prøvd tramadol, paragin forte, altermol og intramuskulær ketoraks, ingen av disse hadde noe betydningsfull effekt hos meg. Noe smertelette av betydning opplevde jeg ikke før prolapsene begynte å trekke seg noe tilbake, dette kan ta uker eller måneder avhengig av størrelsen på prolapset, jeg har hatt mange varianter, felles for dem alle er at jeg nærmest har vært totalt invalid de første ukene. Har vært noen runder i MR for å si det sånn. Noe toleranse for trening og bevegelse har man ikke de første par ukene så å haste seg til rehab.trening er idioti. Dessverre er det mange leger som ikke forstår dette og skal ha deg til rehab.trening så raskt som mulig mens du nesten ikke kan gå engang. Det har endt fatalt for meg en rekke ganger og ha forlenget sykdomsforløpet betraktelig. Jeg måtte lære på den harde måten og stoler ikke så blindt på leger og fysioterapeuter eller kiropraktorer lenger. Jeg har i mye større grad måtte ta ansvar for egen helse de siste årene og tilegnet meg relevant kunnskap. Det er jo synd at det må være sånn og at helsetilbudet for de med skiveskader i korsryggen er såpass dårlig, ihvertfall i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...