Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Burde norske kvinner åpner seg opp litt og ikke være så avvisende?

Gjest b82f4...bc1

Anbefalte innlegg

Skrevet
knopflerbruce skrev (8 timer siden):

Jeg vil ikke si det var utrivelig, men lett ubehagelig. Omtrent som om når kvinner har en mann de syns det er noe suspekt med som skal ha kontakt med dem, vil jeg tro. Settingen gir bare ikke mening, om de ikke vil ha noe fra meg og prøver lure meg til noe. Også veldig likt konseptet "kåt mann som deler ut komplimenter til kvinne". Det blir kunstig og lett å avsløre. Fullstendig feil setting å initiere en samtale, hvis det ikke er noe der som tilsier at man får innpass. Og jeg, med en handlepose i neven og relativt fine hverdagsklær, skal jo åpenbart ikke på fest der og da. Hurr derp. Det bare lukter ugler i mosen lang vei.

Jeg skjønner det var ubehagelig. Men hva om du i tillegg visste at om de (eller bare en av dem) ville prøve seg på noe du ikke var villig til, så hadde hun / de vært deg fysisk overlegen, og du hadde ikke hatt sjans til å komme deg bort fra en voldtekt eller det som verre er... 

Dette er mange kvinners frykt, det er ikke "omtrent som" slik du skriver i det uthevede. 

(Statistikken burde kunne roe kvinner noe ned når de skal gå hjem i mørket alene, ettersom de fleste slike ting skjer i nære relasjoner,  men de vet likevel at sånt kan skje, kanskje de ikke tør å ta en drosje alene engang). 

https://www.nrk.no/stor-oslo/flere-taxiovergrep-anmeldt-_-bransjen-ber-myndighetene-om-hjelp-1.17362887

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 hours ago, knopflerbruce said:

Det er det samme argumentet som med klimaproblematikk. "Hva har det å si om JEG gjør kutter utslippene?" - men når mange nok tenker bare på enkeltindivider og ikke på summen av dem, blir totalen av ukulturen merkbar.

Dårlig sammenligning. 

Skrevet
Gjest b82f4...bc1 skrev (22 timer siden):

Amerikanerne er ikke noe å se opp til, men akkurat den delen her synes jeg vi kunne ha lært av de:

Nei, er det en ting vi ikke trenger så er det denne falske amerikanske høfligheten, den kommer med et tonn med baksnakk, og lite annet positivt. Jeg foretrekker den norske ærligheten om at man ikke nødvendigvis trenger flere venner, eller trenger å smile til ukjente mennesker for at samfunnet skal gå rundt.

Ellers skjønner jeg absolutt ingenting om hva denne videosnutten med typisk amerikansk eksepsjonalisme har med norske kvinner å gjøre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (21 minutter siden):

Ellers skjønner jeg absolutt ingenting om hva denne videosnutten med typisk amerikansk eksepsjonalisme har med norske kvinner å gjøre

Absolutt ingenting? 

Trådstarter ønsket seg det samme som kvinnen i videoen, men han begrenset det til kvinner, og koblet det opp mot mistillit til menn i stedet for kaldt vær, kalde folk. 🤷‍♂️

Endret av Griever
  • Liker 2
Skrevet
Gjest b82f4...bc1 skrev (13 timer siden):

Trådstarter her. Det var ikke sånn at kvinner skal gjøre det som jeg sier å være mer åpne for nye bekjentskap. Det gjelder selfølgelig begge kjønn men det burde jeg har skrevet. Det beklager jeg. Ikke alle kvinner, men en del har bygget en slags fordommer mot menn på grunn av useriøse og slibrige meldinger. Da kan de oppfatte mange ting etter min mening ting feil fra menn som er ikke ondt ment. 

Anonymous poster hash: b82f4...bc1

Det er vanskelig å forstå hva du mener. Har du noen konkrete situasjoner som er opplevde, er det mye enklere.

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (48 minutter siden):

Dette er mange kvinners frykt, det er ikke "omtrent som" slik du skriver i det uthevede. 

Dette overrasker meg stadig at går så mange hus forbi.

For å ta forrige uheldige hendelse jeg har opplevd med det motsatte kjønn som eksempel, så var det en kvinne som flashet puppene til meg mens jeg var ute med sønnen min for en tid tilbake. Dette var etterfulgt av latter og svært ugreie bemerkninger med barn tilstede av de hun gikk sammen med, som førte til at jeg ble noe streng tilbake. For oss var dette en litt ubehagelig opplevelse ovenfor min sønn, som jeg raskt fikk tullet bort og leken hans fortsatte. Ikke et eneste sekund følte jeg at min sønn eller jeg var i noen som helst fare, og om jeg ikke hadde vist noen reaksjon hadde han sannsynligvis ikke tenkt over det.

Man kan jo tenke seg at en gjeng menn hadde oppført seg på tilsvarende måte ovenfor en mor og et lite barn. Det ville vært drastisk annerledes.

Disse tingene er ikke sammenlignbare 🤷‍♂️

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Griever skrev (40 minutter siden):

Absolutt ingenting? 

Hehe, tenk mer på det som et slags retorisk virkemiddel fremfor en absolutt sannhet.  Ellers så er det jo akkurat det jeg sier det er, nok en usaianer som syter over at ting ikke er som de er i usa. Når det kommer til usaianere er det nesten umulig å unngå, med andre ord ikke noe som noen som helst burde ta så altfor seriøst.  

• Liker 1
Skrevet
Griever skrev (7 minutter siden):

Dette overrasker meg stadig at går så mange hus forbi.

For å ta forrige uheldige hendelse jeg har opplevd med det motsatte kjønn som eksempel, så var det en kvinne som flashet puppene til meg mens jeg var ute med sønnen min for en tid tilbake. Dette var etterfulgt av latter og svært ugreie bemerkninger med barn tilstede av de hun gikk sammen med, som førte til at jeg ble noe streng tilbake. For oss var dette en litt ubehagelig opplevelse ovenfor min sønn, som jeg raskt fikk tullet bort og leken hans fortsatte. Ikke et eneste sekund følte jeg at min sønn eller jeg var i noen som helst fare, og om jeg ikke hadde vist noen reaksjon hadde han sannsynligvis ikke tenkt over det.

Man kan jo tenke seg at en gjeng menn hadde oppført seg på tilsvarende måte ovenfor en mor og et lite barn. Det ville vært drastisk annerledes.

Disse tingene er ikke sammenlignbare 🤷‍♂️

What?? Hun der hørtes ikke helt god ut. 

Men ja, du skjønner iallefall forskjellen, at det ikke kan sammenlignes. At for mange kvinner er det i tillegg en visshet om at de i all hovedsak ikke har en sjanse fysisk, og det medfører en frykt som gjør dem utrygge. 

Men du har nok også rett i at hvis man ikke reagerer negativt selv som voksen på slike situasjoner, så legger ikke barn merke til slikt. 🙂

• Liker 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Hehe, tenk mer på det som et slags retorisk virkemiddel fremfor en absolutt sannhet.

10-4 🫡

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (1 time siden):

Jeg skjønner det var ubehagelig. Men hva om du i tillegg visste at om de (eller bare en av dem) ville prøve seg på noe du ikke var villig til, så hadde hun / de vært deg fysisk overlegen, og du hadde ikke hatt sjans til å komme deg bort fra en voldtekt eller det som verre er... 

(Statistikken burde kunne roe kvinner noe ned når de skal gå hjem i mørket alene, ettersom de fleste slike ting skjer i nære relasjoner,  men de vet likevel at sånt kan skje, kanskje de ikke tør å ta en drosje alene engang). 

https://www.nrk.no/stor-oslo/flere-taxiovergrep-anmeldt-_-bransjen-ber-myndighetene-om-hjelp-1.17362887

Det var sikkert en 6-7 av dem i det skuret. Jeg hadde vært mer sjanseløs enn noen kvinne vs en enkelt mann hvis de hadde ønsket å gjøre noe mot meg. Det kan godt være at det "ikke er det samme", men hvem som er relativt mest sårbar er langt fra åpenbart. Derav kommentaren.

Skrevet
knopflerbruce skrev (2 minutter siden):

Det var sikkert en 6-7 av dem i det skuret. Jeg hadde vært mer sjanseløs enn noen kvinne vs en enkelt mann hvis de hadde ønsket å gjøre noe mot meg. Det kan godt være at det "ikke er det samme", men hvem som er relativt mest sårbar er langt fra åpenbart. Derav kommentaren.

Vel, du kan sikkert google litt og se hvor mange saker om "gjeng av kvinner overfalt mann" du kan finne. Statistikken på dette er ganske klar. 

Selv når jeg søkte nå med skriften "mann overfalt av kvinner" dukket det bare opp saker om kvinner som var overfalt av menn...  

Så jo, statistikken på dette er ganske så åpenbar... (Vi kan sammenfalle det med statistikken om andelen menn i fengsel versus kvinner for å gi et enda tydeligere bilde). ca 95-5 prosent i favør menn. 

Skrevet
leticia skrev (1 time siden):

De aller fleste tenker sånn, også menn, det er koda direkte inn i dna'et vårt, de siste årene har enkelte spredd dette narrativet om at det er bare kvinner som føler på  å frykt alene i mørket, men det stemmer ganske enkelt ikke, vi er alle veldig var på de potensielle farene som lurer rundt hjørnet, det er ikke en moderne kvinnegreie det er en menneskegreie.  

Skrevet
leticia skrev (13 minutter siden):

What?? Hun der hørtes ikke helt god ut. 

Nei, jeg vet hva greia deres var, men de var ganske åpenbart beruset. Det var tydelig fra oppførselen og reaksjonene til venninnene at hun var "den gale". 🤷‍♂️ Mange weirdos der ute 😅

• Liker 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

De aller fleste tenker sånn, også menn, det er koda direkte inn i dna'et vårt, de siste årene har enkelte spredd dette narrativet om at det er bare kvinner som føler på  å frykt alene i mørket, men det stemmer ganske enkelt ikke, vi er alle veldig var på de potensielle farene som lurer rundt hjørnet, det er ikke en moderne kvinnegreie det er en menneskegreie.  

Med statistikken tilgjengelig så burde faktisk kvinner vært mer redd for hvem hun tar inn i sin innerste krets (nære relasjoner), mens menn burde vært mer redde ute på byen (med tanke på vold). 

Jeg sier ikke at det bare er kvinner som føler på frykt. Jeg sier at de er fysisk underlegne hvis de faktisk blir overfalt. At de har mindre sjanse hvis et overfall faktisk skjer. (Såsant det kun er fysisk styrke og ikke våpen involvert). 

Altså at det ikke kan sammenlignes med angsten en mann har for å bli overfalt av en kvinne.

For let's face it, de fleste overfall er det menn som står for, både de som skjer mot kvinner og de som skjer mot menn. 

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (1 minutt siden):

Vel, du kan sikkert google litt og se hvor mange saker om "gjeng av kvinner overfalt mann" du kan finne. Statistikken på dette er ganske klar. 

Statistikken favoriserer kvinner, det føler jeg er åpenbart, kvinner starter like ofte en fysisk krangel som menn, men de taper nok ganske mange av de slåsskampene, naturlig nok, de mennene som taper hører vi lite om, kvinner er fremdeles like voldelige som menn. 

At gjenger av kvinner ikke har nyhetens interesse handler nok noe om at menn ikke gjør noe med det, og når vi gjør noe med det så er man ikke mann, at seksuell trakassering og vold mot menn fremdeles er humor sier alt vi trenger å vite om statistikken sin troverdighet dessverre, sannheten er at vi trenger store holdningsendrendekampanjer rettet mot denne tankegangen om at menn alltid er de voldelige dyrene å kvinner alltid er ofrene, for det er langt mer svart/hvitt enn det.  

Skrevet
leticia skrev (6 minutter siden):

Selv når jeg søkte nå med skriften "mann overfalt av kvinner" dukket det bare opp saker om kvinner som var overfalt av menn...  

Så jo, statistikken på dette er ganske så åpenbar... (Vi kan sammenfalle det med statistikken om andelen menn i fengsel versus kvinner for å gi et enda tydeligere bilde). ca 95-5 prosent i favør menn. 

Merkelig søk du skal ha meg til å utføre. Jeg har heller ikke sagt det var "gjeng av kvinner". Er det så viktig for deg å ta på deg offerrollen på vegne av kvinner? Det er ikke uvanlig heller for menn å føle på en utrygghet når man møter folk der ute i verden.

Jeg kan godt tro deg på hva du sier om kvinner, selv om det er skummelt å tro at akkurat DU er en representant for alle andre. Like lite som at jeg ikke trenger være det for alle menn. Men, hvis jeg tror på deg, trenger du ikke prøve å skulle "vinne" over meg i akkurat denne saken. At ungdomsgjenger gjør faenskap skjer HVER helg. Uten unntak. Så en har all grunn til å være litt oppmerksom i de situasjonene. Hva er poenget ditt, at menn ikke har noen grunn til å føle på dette? At det er et lite problem fordi du skal gjette deg til hvordan det er å være mann og basere argumentasjonen din ut fra det? Statistikker kan brukes til mye rart, og som regel er det jo menn som er mottakere for vold, også. Oftere enn kvinner. I en overgeneralisert verden kan vi sikkert si at kvinner har vanskeligere for å stikke av "fordi de er så svake" enn en mann, men så sier den samme overgeneraliserte statistikken at enhver mann har større sannsynlighet for å bli angrepet i utgangspunktet. Så det går nå ganske opp i opp, vil jeg påstå. Det er i alle fall ikke åpenbart at kvinner er det sårbare kjønn i de settingene der.

Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

Altså at det ikke kan sammenlignes med angsten en mann har for å bli overfalt av en kvinne.

Overfall er overfall, det er farlig uansett, man er sjeldent forberedt, og blir man overfalt av en kvinne som mann er det stor sjanse for at noe blir brukt som våpen.  

Skrevet
leticia skrev (4 minutter siden):

Med statistikken tilgjengelig så burde faktisk kvinner vært mer redd for hvem hun tar inn i sin innerste krets (nære relasjoner), mens menn burde vært mer redde ute på byen (med tanke på vold). 

Jeg sier ikke at det bare er kvinner som føler på frykt. Jeg sier at de er fysisk underlegne hvis de faktisk blir overfalt. At de har mindre sjanse hvis et overfall faktisk skjer. (Såsant det kun er fysisk styrke og ikke våpen involvert). 

For let's face it, de fleste overfall er det menn som står for, både de som skjer mot kvinner og de som skjer mot menn. 

Jeg presiserte poenget i posten over, men tar det gjerne igjen: du sier HVIS de blir overfalt. Ja, OK, men sannsynligheten for å faktisk BLI overfalt er større om man er mann. Det er statistikkene for vold tydelige på.

Skrevet
Griever skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg vet hva greia deres var, men de var ganske åpenbart beruset. Det var tydelig fra oppførselen og reaksjonene til venninnene at hun var "den gale". 🤷‍♂️ Mange weirdos der ute 😅

Aaah - apropos, de fleste kvinner jeg kjenner har fått enten dickpics tilsendt (inkludert meg selv) eller at noen har vist frem k*ken sin helt uoppfordret til dem, fullt edru, så ja, det er mange weirdos der ute 😅

Jeg skjønner ikke hva de tror slik oppførsel skal føre frem til, men sannsynligvis har det motsatt effekt enn hvordan det var tenkt. 

Blokkering og  slutt på evt vennskap er det mest vanlige 😮‍💨

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...