Ratleto Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 16 hours ago, Ratleto said: Du glemte et ganske viktig tall. 44-45% av de som betaler formueskatt er 67 år eller eldre. Hvorfor det tro? Dette sier en AI om hvorfor: Artikkelen “Flere eldre enn yngre betaler formuesskatt” (SSB) SSB peker på at en høy andel av personer 62 år og over betaler formuesskatt. SSB En viktig grunn er at eldre ofte har verdifull bolig og lite gjeld. Når man har lav gjeld, reduseres ikke formuesverdien med gjeld like mye, så nettoformuen blir forholdsvis høy. SSB Det nevnes også at mange eldre bor alene — og at aleneboende mister halvparten av det bunnfradraget man får om man er gift (et par) fordi bunnfradraget gjelder per person / likningsenhet. Altså, når man blir enslig (for eksempel ved ektefelles bortgang), får man ikke “to bunnfradrag” lenger. SSB “Hvem er det som kun betaler formuesskatt?” (SSB) I 2022 var det 623 400 personer over 17 år som betalte formuesskatt. SSB Av disse var det ca. 24 800 personer som bare betalte formuesskatt, og ingen inntektsskatt. SSB+1 I denne gruppen (kun formuesskatt) er det en klar overvekt av kvinner: ca 82 % kvinner. SSB Gjennomsnittsalder i denne gruppen: menn ca 58 år, kvinner ca 70 år. SSB Hva kan vi anta / tolke Basert på det som finnes: Mange eldre har formue kombinert med relativt lav gjeld, noe som gjør dem mer sannsynlige til å komme over nettoformuesskatt-grensen. Aleneboende (som ofte er enker eller enkemenn) har lavere terskel for å betale formuesskatt, fordi de mister partnerens “dikning” av bunnfradrag (eller det felles bunnfradraget). Kvinner er overrepresentert blant dem som bare betaler formuesskatt, og gjennomsnittsalderen der er relativt høy for kvinner (≈70 år), noe som tyder på at blant eldre formuesskattbetalere vil mange være kvinner, og sannsynlig mange enkepersoner. At boligens verdi spiller stor rolle, siden boligverdien ofte øker med alder (for de som eier bolig) og eldre ofte har nedbetalt boliglån, med lite gjeld. 1
Kahuna Skrevet 25 minutter siden Skrevet 25 minutter siden obygda skrev (6 timer siden): Jeg fikk lyst til eksemplifisere galskapen ved å bruke meg selv som referanse. Jeg eier en bolig med markedsverdi 6 millioner - det er null gjeld på denne. Jeg har egenkapital i banken på ca 10 millioner - og betaler litt over 100.000 kroner i formueskatt hvert år. Det høres da ut som du har råd til dette? Hvor lang tid har du brukt på legge deg opp så mye penger? Om det har tatt deg 30 år har du altså hatt minst 300k til overs hvert år, *etter* skatt og utgifter.. Med mindre du har pensjonert deg allerede eller på annen måte redusert inntekten vil formueskatten kun dempe spareraten din.. Jeg betaler skatt av lønna mi, også legges det moms på alle varene jeg kjøper, fyren som jobber i butikken, betaler også skatt av sin lønn, selv om den baseres på penger jeg allerede har skattet av.. Økonomi er per definisjon penger i bevegelse. Og i det noen heller gnukker på pengene sånn som deg(kalt drage tidligere i tråden) så skader det økonomien. Så at du får en mild 'straff' for å ha mye på konto er helt greit. Vi kan selvfølgelig diskutere satser og innslagspunkt men prinsippet er fornuftig. Det er en utfordring at mange andre land ikke har formueskatt, mest av alt tyder det på at 'den internasjonale kampanjen mot formueskatt' har vært altfor vellykket og at vi nå befinner oss i en 'race to the bottom' vi vil slite med å vinne. Kanskje exit-skatt ville vært noe, om det var utformet riktig. På et personelig plan burde du kanskje kjøpe en leilighet for utleie? Da reduserer du effektivt likningsverdien på formuen din. Og du har noe å tilby eventuelle barn(hybel under studiene?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå