Spillredaksjonen Skrevet fredag kl 13:18 Skrevet fredag kl 13:18 Dette tente norsk spelbransje Omsetninga i den norske næringa er farleg nær milliarden, viser ein unik gjennomgang frå Gamer.no. Les hele saken på Gamer.no»
etreX Skrevet fredag kl 15:53 Skrevet fredag kl 15:53 (endret) Ser ikke meg og mitt firma Bytewand på lista! 0 i omsetning og resultat, men jobber som bare det med spillet mitt, Superstellar! Edit: oisann, enkeltmannsforetak er ikke med her nei. Endret fredag kl 15:58 av etreX 1
Donkey Kong Skrevet fredag kl 21:35 Skrevet fredag kl 21:35 (endret) Interessant artikkel. Når jeg leser om NFI og spillstøtte, så slår det meg som pussig at man fordeler millioner på x antall mindre spillprosjekt som ikke har noen sjanse til å selge spill. Hadde det ikke vært bedre å prioritere spillprosjekter med større ambisjoner? At flere kan få jobbe med det de har lyst til er ikke et godt argument. Å lønne private ansatte eller å holde en bransje kunstig i live er ikke fornuftig bruk av skattepenger. Jeg lytter gjerne til noen som mener at dette er fornuftig bruk av offentlige midler. Endret fredag kl 21:41 av Donkey Kong
sannheten_666 Skrevet i går, 15:45 Skrevet i går, 15:45 Blir nok bra når det blir slutt på olja. Da sitter vi med ingen levedyktige bransjer, et gigantisk byråkrati hvor saksbehandlere velger vinnere og tapere blant søkere til diverse subsidieprogrammer, og skatter som er totalt feil innrettet for å få et levedyktig næringsliv. Mens så greier de ikke å få til noe i sverige eller danmark heller, så sånn sett så sitter vi i samme bå... Ånei ... 1
Drunkenvalley Skrevet i går, 15:49 Skrevet i går, 15:49 On 10/10/2025 at 11:35 PM, Donkey Kong said: Interessant artikkel. Når jeg leser om NFI og spillstøtte, så slår det meg som pussig at man fordeler millioner på x antall mindre spillprosjekt som ikke har noen sjanse til å selge spill. Hadde det ikke vært bedre å prioritere spillprosjekter med større ambisjoner? At flere kan få jobbe med det de har lyst til er ikke et godt argument. Å lønne private ansatte eller å holde en bransje kunstig i live er ikke fornuftig bruk av skattepenger. Jeg lytter gjerne til noen som mener at dette er fornuftig bruk av offentlige midler. Trur du har bomma skikkelig på kva slik støtte er meint å gjere. 3
Cascada81 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden For en som er opptatt av næringsutvikling er det litt trist lesing. Tror toget er gått for å skulle bli neste generasjons EA eller Rockstar, hvor også utviklingskostnadene til hver ny tittel er utenfor rekkevidde. Ting som funker, er selskaper av typen Bertheussen IT som har levert resultatmessig i en årrekke nå. Høres kanskje lite ambisiøst ut, men tror det som er realistisk å få til fra Norge, er mobilspill, men har også indiespill som en god outsider, hvor kanskje KI-støtte kan holde utviklingskostnader nede. Bertheussen, men også gamle storheter fra utlandet viser at man kan gjøre mye på en eller få titler innen mobilspill.
Donkey Kong Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Drunkenvalley skrev (59 minutter siden): Trur du har bomma skikkelig på kva slik støtte er meint å gjere. Fint hvis du kan belyse hva en slik støtte er ment å gjøre. Den bidrar i alle fall ikke til at norsk spillindustri kommer noe sted.
Drunkenvalley Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) 11 minutes ago, Donkey Kong said: Fint hvis du kan belyse hva en slik støtte er ment å gjøre. Den bidrar i alle fall ikke til at norsk spillindustri kommer noe sted. Imponerende at du driv med pisspreik rett ut rassen. Støtteordninger som dette er eit verktøy for å produsere kultur og kunst. NFI var originalt siktet på å stimulere filmproduksjon i Norge, derav namnet "Norsk Filminstitutt". Poenget er ikkje å lage ein "bestselger," men å tilgjengeliggjøre mediaproduksjon til massene og produsere eit mangfold av kultur i alle former. Om ein berre skal fokusere på kva som "selg" så er det i praksis vanskelig å reelt fremme kulturelt mangfold, fordi som me har sett bevist i mange tiår så vil ikkje selskaper prøve risikable ting. Også er det fælt surrete å påstå at det "ikkje bidrar" - "trygge" produkter i "trygge" selskaper er bortkasta. Ein finn ikkje det nye ved å berre gå i sirkler. Det er når kultur brer seg ut over kva som er komfortabelt at ein produserer nye verk som har noko å sei. Elles kan ein likegjerne gje faen og produsere AI-søppel. Forøvrig: Kanskje du burde lære av ditt eige skitsnakk og komma med noko meir enn vage drittpåstander. 😇 Endret 22 timer siden av Drunkenvalley 1
herzeleid Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Drunkenvalley skrev (19 minutter siden): Imponerende at du driv med pisspreik rett ut rassen. I alle dager, hva skjedde her? 3
Donkey Kong Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Drunkenvalley skrev (1 time siden): Poenget er ikkje å lage ein "bestselger," men å tilgjengeliggjøre mediaproduksjon til massene og produsere eit mangfold av kultur i alle former. Jeg sa ikke at man skulle skape en "bestselger", men å støtte spill som hadde ambisjoner om å selge noe. For øvrig: Dersom målet er å nå ut til massene må man nødvendigvis selge spill til massene. Man når ikke ut med "kultur" eller "kunst" dersom ingen kjøper spillet. Da er støtten mer eller mindre bortkastet. Et eksempel er spillet som ble kåret til årets spill i fjor. På lanseringsdagen nådde spillet en topp på 39 samtidige spillere på Steam (som forble toppen). Om man tar bort anmeldere og familie og venner til utviklerne, så forstår man at spillet i praksis ikke solgte noe. Jeg har videre vanskelig for å se hvilken "kunst" disse norske spillene skal representere og hvilken verdi denne kunsten eventuelt har. Da er jeg tilbake til mitt utgangspunkt: Å gi bort skattepenger til en bransje som ikke evner å utvikle seg, ikke evner å selge spill som folk vil ha; da kaster man bort skattepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå