Jovjo Skrevet 8. oktober Skrevet 8. oktober Hei Som flere sikkert vet kommer siste sikkerhetsoppdatering for windows 10 den 14. oktober i år. Som flere sikkert også vet har Microsoft snudd og lover gratis oppdateringer i ett år til. Men må man ikke registrere seg på noe vis for å få dette? Jeg sjekker hver dag, men har enda ikke fått muligheten til å registrere meg. Jeg ser bare følgende melding "Registrering for utvidede sikkerhetsoppdateringer for Windows 10 kommer snart." Dette har stått i snart en måned nå. Er det flere som ikke har fått registrert seg enda? 22H2 versjonen av Windows 10.
sedsberg Skrevet 8. oktober Skrevet 8. oktober Er det ikke bare å logge inn med MS-konto? Forstod det som at det var alt som krevdes.
Svein M Skrevet 8. oktober Skrevet 8. oktober (endret) Litt under "Check for updates" knappen skal det være et valg for å velge inn (enroll) opplegget med oppdateringer i 1 år ekstra (ESU-program). Edit: Jeg fikk det i dag, så kanskje ikke alle har fått det ennå, "kommer snart" meldingen er borte. Endret 8. oktober av Svein M
Svein M Skrevet 8. oktober Skrevet 8. oktober (endret) Kravene er etter det jeg finner: Windows 10 versjon 22H2 (med alle oppdateringer) Bruker må være innlogget med microsoft konto, og ha adm rettigheter på maskinen. For å få gratis oppdateringer må du aktivere Windows Sikkerhetskopiering, som synkroniserer innstillinger og mapper til skyen via OneDrive. Endret 8. oktober av Svein M
Svein M Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober (endret) Jeg fikk det på en maskin med Windows 10 Home, men ikke på en med Windows 10 Pro. edit: Fikk det på Windows 10 Pro maskinen også etter å ha valgt: Tilbakestille PC-en, fjern alt. Og installeret Onedrive. Endret 13. oktober av Svein M
Tangent Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober Gikk inn på oppdateringer der det lå en melding nevnte registrering. Var bare å "OK'e" seg gjennom alle spørsmål.. Har W10pro.
^fmj Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober Svein M skrev (På 8.10.2025 den 12.37): Kravene er etter det jeg finner: Windows 10 versjon 22H2 (med alle oppdateringer) Bruker må være innlogget med microsoft konto, og ha adm rettigheter på maskinen. For å få gratis oppdateringer må du aktivere Windows Sikkerhetskopiering, som synkroniserer innstillinger og mapper til skyen via OneDrive. Synkronisering er ikke nødvendig
Kakkelfant Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober Definitivt ikke verd det, Microsoft samler inn og selger alt av informasjon på deg samt planlegger å kjøre ads/copilot scamz rett i OS'et. Det blir Linux på meg, men jeg venter en liten stund først for å se om MS får kalde føtter når de ser hvilken vei vinden blåser. 1
toralfb Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober Slik jeg har forstått vil Windows 10 maskiner som ikke er del av Windows domene eller Azure domene motta oppdateringer uten noen kostnader til 13. oktober 2026. Bedrifter må betale for å motta oppdateringer. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Gy4qkJ/microsoft-maa-gi-gratis-windows-10-oppdateringer-i-europa https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/microsoft-will-offer-free-windows-10-security-updates-in-europe/
Kakkelfant Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober "Update September 25, 14:58 EDT: In a follow-up statement after the article was published, Microsoft told BleepingComputer that EEA customers will only be able to get free Windows 10 extended security updates if they log in to Windows and enroll using a Microsoft account." https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/microsoft-will-offer-free-windows-10-security-updates-in-europe/
mobile999 Skrevet 13. oktober Skrevet 13. oktober Jovjo skrev (På 8.10.2025 den 11.48): Er det flere som ikke har fått registrert seg enda? Muligheten til å registrere seg dukket opp etter en oppdatering som kom for 2 dager siden på min maskin. Er maskinen din fullt oppdatert ?
Kakkelfant Skrevet 13. oktober Skrevet 13. oktober (endret) workaround for mickeysoft konto windows 11 Endret 13. oktober av Kakkelfant
mobile999 Skrevet 13. oktober Skrevet 13. oktober Kakkelfant skrev (1 time siden): workaround for mickeysoft konto windows 11 Hva har dette med forlenging av oppdateringer på Windows 10?
Kakkelfant Skrevet 13. oktober Skrevet 13. oktober 49 minutes ago, mobile999 said: Hva har dette med forlenging av oppdateringer på Windows 10? Hvis man ikke vil bruke MS konto og registrere for å fortsette å bruke win 10 kan man ihvertfall oppgradere og bruke win 11 uten. Kommer nok en exploit til win 10 snart som lar oss fortsette å bruke uten MS konto.
Klutzo Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober (endret) mobile999 skrev (På 13.10.2025 den 9.27): Muligheten til å registrere seg dukket opp etter en oppdatering som kom for 2 dager siden på min maskin. Er maskinen din fullt oppdatert ? På en eldre PC kom muligheten til å registrere meg etter at jeg oppdaterte den (hadde ikke hatt den i bruk på en stund). På min nyere PC sto det fortsatt at registrering "kommer snart"... helt til etter en oppdatering som krevde omstart i dag. Nå er den teksten borte, og det dukket aldri opp en mulighet for å registrere seg, slik som på den gamle PCen. 😐 Edit: ..og der fikk jeg ordna det likevel. På den gamle PCen registrerte jeg meg direkte via Windows update på maskinen. Nå var jeg inne og leita på nettsiden til microsoft, fant en link laaangt nede på siden som åpna registreringsboksen i Windows Update. De gjør det vel knotete for en grunn, ja. Endret 15. oktober av Klutzo Litt syt, så ordna det seg med en gang.
^fmj Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Kakkelfant skrev (På 13.10.2025 den 17.55): Hvis man ikke vil bruke MS konto og registrere for å fortsette å bruke win 10 kan man ihvertfall oppgradere og bruke win 11 uten. Kommer nok en exploit til win 10 snart som lar oss fortsette å bruke uten MS konto. Den fins. 1
Kakkelfant Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober 1 minute ago, ^fmj said: Den fins. Så en annen exploit i dag også, man installerer ganske enkelt LTSC versjonen som fortsatt har støtte i lang tid https://windowsforum.com/threads/how-windows-10-ltsc-extends-support-until-2032-a-guide-for-legacy-users.370931/
Svein M Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Av de to LTSC versjonene så ser det ut til at det er lettere å finne lisens til den versjonen med IoT i navnet. Den har også lenger gyldighet til januar 2032, den andre bare til januar 2027.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå