Trulss Skrevet 30. september Skrevet 30. september Jeg mener Chili for ikke så lenge siden annonserte et abonnement uten struping på 100 GB nedlastning hvor farten var strupet til 3 Mbit. Jeg kan ikke finne det igjen.
backtoback Skrevet 30. september Skrevet 30. september (endret) Det ser ut til at de har erstattet Chilimobil Fri Data Basis, 3 Mbit/s, kr 249/mnd med Chilimobil Fri Data Basis+, 10 Mbit/s, kr 298/mnd, Telia-dekning. Konkurransen ble nok (er fortsatt?) for tøff mot Happybytes Fri Data, 15 Mbit/s, kr 298/mnd, Telenor dekning. https://www.chilimobil.no/mobilabonnement/fri-data/ https://happybytes.no/abonnementoversikt/ Endret 30. september av backtoback typos
Trulss Skrevet 2. oktober Forfatter Skrevet 2. oktober Ser nå at Plussmobil tilbyr tilsvarende abonnement som Chilimobil hadde før. Legger også merke til at Plussmobil struper til 1 Mbps eller 3 Mbps avhengig av abonnementet man velger.
Trulss Skrevet 2. oktober Forfatter Skrevet 2. oktober kremt skrev (3 minutter siden): Hvor mye eller raskt trenger du, bruker du hotspot mye? Jeg hadde håpet at det holdt til streaming, men nå har vi funnet en annen løsning. Jeg har tidligere blitt fortalt at det går akkurat å streame via Allente eller Altibox med 3 Mpbs abonnement.
Kynxx Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober 3 mbit for streaming blir noe marginalt. Avhengig av om man kun bruker telefonen eller om man benytter hotspot for Chromecast. Sistnevnte slet jeg med streaming via chromcast hos Telia etter oppbrukt kvote. 10 mbit hos ice fri data holdt greit for en bruker med streaming på Chromecast
OC-Freak Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober Erfaringsmessig trenger man ca 10mbit til streaming i god kvalitet.
JoergenOlsen Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober 3 mbs abonement hos chili var aldri beregnet for streaming til andre enheter. Den fungerer helt OK for bruk på mobilen da. Jeg var heldig og klarte å bestille basis abonnementet før den forsvant. Idag har jeg merket at hastigheten er faktisk 10 mbs. Håper at det kommer å være🤙
Trulss Skrevet 2. oktober Forfatter Skrevet 2. oktober JoergenOlsen skrev (8 minutter siden): 3 mbs abonement hos chili var aldri beregnet for streaming til andre enheter. Den fungerer helt OK for bruk på mobilen da. Jeg var heldig og klarte å bestille basis abonnementet før den forsvant. Idag har jeg merket at hastigheten er faktisk 10 mbs. Håper at det kommer å være🤙 Men om man ser i 1080P på mobilen så fungerer det vel også på en TV-boks i 1080P - jeg mener altså at dataforbruket er likt?
JoergenOlsen Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober Trulss skrev (3 minutter siden): Men om man ser i 1080P på mobilen så fungerer det vel også på en TV-boks i 1080P - jeg mener altså at dataforbruket er likt? Nå er jeg langt fra ekspert på slike ting, men en liten skjerm på mobil viser mye bedre bilde enn tv skjerm som krever mye større data for at bilde skal være skarp.
Kynxx Skrevet 3. oktober Skrevet 3. oktober En chromecast søker alltid mot høyeste kvalitet ved streaming. Det avhenger dog også av tjenesten man streamer fra. Jeg opplevde at (i 2021 og utdatert info nå, men likevel relevant for emnet) strim appen slet litt med 3 mbit, tv2 play fungerte bedre. Viaplay gikk greit. HBO max hadde jeg aldri problemer med. Netflix var det noe hakking med, om man brukte en iphone og streamet via en LG tv og apple tv appen. Alle disse issuene med hakking forsvant da jeg gikk fra telia 100 GB til ice fri data og 10 mbit. Det skal sies at jeg hadde en 4G huawei router fra telia, som hadde deaktivert wifi. Hadde wifi mesh etter det igjen. Da Ice økte hastigheten til 25 mbit på fri data, tenkte jeg ikke lenger over daglige bruken. Skulle jeg laste ned noe stort samtidig som jeg streamet, koblet jeg opp en tvilling sim som jeg koblet opp tv via wifi mot, og streamet med telefon der. 3 mbit til 249,- var en fin greie for de som har behov for tiktok osv på egen telefon, evt spotify. Ellers blir det marginalt. Er vel like greit å anbefale 108 GB hos happybytes til 298,-? Der får man iallfall 15 mbit. OG 80 GB i forbruk i EU. Samt gode priser i sone 2 og 3 i utlandsbruk. 20 kr per GB i thailand er ikke så verst?
BadCat Skrevet 6. oktober Skrevet 6. oktober On 10/2/2025 at 1:51 PM, OC-Freak said: Erfaringsmessig trenger man ca 10mbit til streaming i god kvalitet. Det vil nå variere etter kodek, oppløsning og type innhold. TV-seninger med statiske bilder i fullyste studio krever langt mindre båndbredde enn bevegelige bilder i film og serier som har en langt mer krevende dynamikk. Å få en film eller serie man har gledet seg til forsuret av "color banding" er i alle fall ikke hva jeg forbinder med god kvalitet. Quote Color banding in movies appears as visible, distinct bars or steps in areas that should have smooth, gradual color transitions, like a sky or a dark background. This artifact occurs due to a low bit depth (insufficient color information) in the video, often seen in 8-bit formats, and is exacerbated by compression, color correction, or denoising processes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå