Gå til innhold

"Ukjente" brukere på jobb-pc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt samme jobb-pc i rundt 5 år. La nettopp merke til at det i mappen c:/users/*** ligger inne flere bruke som ikke har brukt denne pc-en fysisk. En av brukerne er min tidligere sjef fra en annen avdeling. Ut fra datoen på mappene som ligger der har dette skjedd i løpet av siste år (jeg har ikke tilgang på mappene eller brukeren, men ser brukermappen med datoene som bekymrer meg litt)

Jeg ser også at en av brukerne er fra it-avdelingen, og den datoen stemmer med datoen jeg fikk hjelp til noe. Det er brukerne fra andre i firmaet som bekymrer meg.

Mitt spørsmål da som ikke datakyndig, er det slik å forstå at disse brukerne har vært pålogget min jobb-pc gjennom f.eks vpn og har kunne snoke i mine mapper og nettleser for eksempel? Eller er det en annen grunn til at disse brukerne har dukket opp i min mappestruktur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Typisk så et det fordi nokon har lånt din PC til å logge seg på med eigen konto, den som då logger seg på får ikkje tilgang til dine filer som ligg pp ditt private område. Unntaket er dersom du lagrer ting direkte på c:, men det som ligg i mine dokumenter, skrivebord, og nedlastingar er låst til brukarprofilen din. 

Skrevet
The Avatar skrev (34 minutter siden):

Typisk så et det fordi nokon har lånt din PC til å logge seg på med eigen konto, den som då logger seg på får ikkje tilgang til dine filer som ligg pp ditt private område. Unntaket er dersom du lagrer ting direkte på c:, men det som ligg i mine dokumenter, skrivebord, og nedlastingar er låst til brukarprofilen din. 

Ingen har hatt fysisk tilgang til pc-en. Jeg har 100% hjemmekontor/reisejobb. Datoen for opprettelse av brukerprofil-mappene er også mistenkelig.

Skrevet
Sjørøver skrev (45 minutter siden):

Høres jo ut som noe it avdelingen kan forklare for deg og eventuelt setter pris på å få vite om i tilfelle de ikke kan forklare det. 

Jeg mistenker jo at tidligere sjef har vært inne på min pc, kanskje med hjelp fra it-avdelingen. Det er jo det jeg lurer på om årsaken til sjefens brukerprofil ligger inne i "users"-mappene.

Jeg vil jo ikke involvere it-avdelingen når jeg ikke vet om de er med på det eller ikke og lage noe oppstyr. 

Skrevet
11 minutes ago, Ranglefanten said:

Jeg mistenker jo at tidligere sjef har vært inne på min pc, kanskje med hjelp fra it-avdelingen. Det er jo det jeg lurer på om årsaken til sjefens brukerprofil ligger inne i "users"-mappene.

Jeg vil jo ikke involvere it-avdelingen når jeg ikke vet om de er med på det eller ikke og lage noe oppstyr. 

Du må sjekke event log og sjå om det finst logon events. I utgangspunktet er det ingen grunn til at det skal dukke opp brukerprofiler; det er mange måter for å hente ut data fra PC som er enklere enn faktisk pålogging, f.eks. psremoting.

Skrevet
barfoo skrev (3 minutter siden):

Du må sjekke event log og sjå om det finst logon events. I utgangspunktet er det ingen grunn til at det skal dukke opp brukerprofiler; det er mange måter for å hente ut data fra PC som er enklere enn faktisk pålogging, f.eks. psremoting.

Det dukket opp brukerprofil når jeg fikk remote hjelp av it-avdelingen til å installere et program en gang. Det stemmer også med datoen for opprettelsen av brukermappen. Jeg har forståelse for at firmaet mitt har mulighet til å logge på min pc, i all jeg slutter eller det er mistanke om at jeg gjør noe ulovlig. Men det er rart at de da etterlater seg spor på den måten.

Skrevet
barfoo skrev (7 minutter siden):

Event log får jeg ikke ikke tilgang til.

Skrevet
19 minutes ago, Ranglefanten said:

Event log får jeg ikke ikke tilgang til.

Ok, da er du ikkje admin på pcen, og det er veldig lite du kan gjere eller finne ut.

Skrevet
Ranglefanten skrev (1 time siden):

Det har han jo sannsynligvis.

De mappene opprettes automatisk når noen logger på PC'en din med en bruker som er tilknyttet samme domene. 
Nå kan det være alt fra at han logget på maskinen før du fikk den til at han har koblet seg til med fjernstyringsverktøy i etterkant. 

Men som nevnt tidligere her, så er det i utgangspunktet ikke bare å valse inn i "dine" mapper. 
Dersom han hadde administrator-rettigheter er det jo selvsagt mulig, men vanskelig å bevise noe som helst uten å involvere IT-avdelingen. 

Og selv da kan det være utfordrende om det er lenge nok siden dette skjedde. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...