Kahuna Skrevet tirsdag kl 18:44 Skrevet tirsdag kl 18:44 Orake1et skrev (32 minutter siden): Jeg venter i spenning på den tekniske forklaringen for hvordan det er mulig at en drone ikke kan spores, jammes, skytes ned eller følges, tross utallige forsøk. Please elaborate! Den absolutt enkleste forklaringen er at utstyr for å følge eller skyte ned droner ikke var tilgjengelig.
nebrewfoz Skrevet tirsdag kl 21:58 Skrevet tirsdag kl 21:58 3 hours ago, Orake1et said: Please elaborate! It must be aliens! (There is soo much evidence, but it's classified, unfortunately.) 1
Orake1et Skrevet tirsdag kl 22:31 Skrevet tirsdag kl 22:31 nebrewfoz skrev (26 minutter siden): It must be aliens! (There is soo much evidence, but it's classified, unfortunately.) La oss droppe det ordet av respekt for MOD. Isteden kan du utbrodere din teori. Hva mener du dette er, hvem styrer de og hvorfor i alle dager klarer vi ikke å hindre de fra daglige inspeksjoner av NATOs atomvåpen? Sist jeg sjekket brukte NATO bittelitt med ressurser på sikkerhet og særlig på atomvåpen-baser. De bruker også bittelitt med ressurser på teknologi så dette er særdeles oppsiktsvekkende.
sedsberg Skrevet i går, 02:46 Skrevet i går, 02:46 4 hours ago, Orake1et said: La oss droppe det ordet av respekt for MOD. La oss droppe det ordet fordi du er redd for å bli sparket ut. 2
Kahuna Skrevet i går, 06:49 Skrevet i går, 06:49 Orake1et skrev (8 timer siden): Sist jeg sjekket Nei, du sjekket ikke. Orake1et skrev (8 timer siden): utbrodere din teori. Pamela Anderson står bak. 2
Orake1et Skrevet i går, 08:49 Skrevet i går, 08:49 sedsberg skrev (5 timer siden): La oss droppe det ordet fordi du er redd for å bli sparket ut. Det er ikke jeg som bruker ordet. Det er en stråmann og en avsporing. Jeg stiller enkle spørsmål om en enkel teknologi (droner). Det burde være enkelt å svare på hvis dette var så enkelt.
sedsberg Skrevet i går, 08:52 Skrevet i går, 08:52 Hvis du mener det ikke er aliens hvorfor skriver du da at du unngår å bruke ordet ut av respekt for MOD? Kan du ikke opprette en egen aliens-tråd i stedet for å hele tiden hijacke denne? 2
Orake1et Skrevet i går, 09:06 Skrevet i går, 09:06 (endret) sedsberg skrev (14 minutter siden): Hvis du mener det ikke er aliens hvorfor skriver du da at du unngår å bruke ordet ut av respekt for MOD? Jeg mener den viktige diskusjonen er hva dette er. Når man skriver "aliens" ol. fremstår det som en stråmenn og avsporing fra en seriøs og viktig diskusjon rundt hva dette er. Hvis dette er russiske droner står vi ovenfor den største sikkerhetstrusselen vi har møtt siden WW2. Selv under den kalde krigen var det langt unna. Da var det krise hvis motparts spionfly kom litt inn i motparts luftrom, titusener av meter over bakken. Nå er det altså noe som flyr lavt og sakte over praktisk talt alle atomvåpen-basene vi har. Uansett hva man tror dette er, bør det være førstesidestoff og grunn til bekymring. Og særlig hvis man tror disse er russiske. Da bør man være livredd. I starten av denne diskusjonen ble hendelsene bortforklart med at det var hobby-droner som ikke gjorde skade og som ville være "overkill" å skyte ned. Jeg kommenterte at disse objektene hadde stengt USAs mest avanserte militærbaser året før og gjentatte forsøk på å skyte de ned hadde ikke lykkes. Nå ser vi akkurat det samme i Europa. Den franske militærbasen som ble besøkt sist var forberedt og hadde alt vi har av antidrone-teknologi klar. Problemet er at det ikke fungerer... Det er en diskusjon i seg selv; hvordan er det mulig? Jeg er som nevnt overbevist om at Russland ikke har så avansert teknologi, men hvis noen mener noe annet er det fint. Da håper jeg det er mulig å forklare hvordan det er teknologisk mulig for den forklaringen finnes ikke i offentlig debatt. Endret i går, 09:07 av Orake1et 1
Kahuna Skrevet i går, 09:24 Skrevet i går, 09:24 Orake1et skrev (15 minutter siden): Den franske militærbasen som ble besøkt sist var forberedt og hadde alt vi har av antidrone-teknologi klar. Hadde den det? Jeg ikke noe som tilsier det i artikkelen som ble delt tidligere i tråden.
Orake1et Skrevet i går, 11:34 Skrevet i går, 11:34 Kahuna skrev (2 timer siden): Hadde den det? Jeg ikke noe som tilsier det i artikkelen som ble delt tidligere i tråden. De brukte blant annet anti-drone helikoptret sitt. Her har du en to uker gammel artikkel med video fra helikopteret og informasjon om at det blant annet ble brukt når dronene var i Danmark: https://www.euronews.com/2025/11/20/how-france-is-preparing-for-modern-warfare-inside-the-taranis-air-force-drill Tilsvarende teknologi fra Tyskland, UK, USA m.fl. flyttes løpende etter disse objektene. Objektene kommer gjerne tilbake til samme sted flere dager etter hverandre og senest på dag 2 er alt vi har av antidrone-teknologi på plass. Men ift de mest avanserte basene, som denne i Frankrike, er utstyret allerede på plass fordi dette er hjemmet til vår mest avanserte teknologi. Det var tilsvarende i USA i fjor. Alt de hadde ble flyttet etter dronene og det var massivt press fra politikere og befolkning om å få skutt en ned, men uten resultat. Det er mildt sagt oppsiktsvekkende. 1
Kahuna Skrevet i går, 11:52 Skrevet i går, 11:52 Orake1et skrev (7 minutter siden): De brukte blant annet anti-drone helikoptret sitt. Står ingenting om det i artikkelen, som er fra *før* den siste hendelsen. Orake1et skrev (8 minutter siden): Tilsvarende teknologi fra Tyskland, UK, USA m.fl. flyttes løpende etter disse objektene. Objektene kommer gjerne tilbake til samme sted flere dager etter hverandre og senest på dag 2 er alt vi har av antidrone-teknologi på plass. Står heller ikke noe om det i artikkelen. Orake1et skrev (8 minutter siden): Men ift de mest avanserte basene, som denne i Frankrike, er utstyret allerede på plass fordi dette er hjemmet til vår mest avanserte teknologi. Nei, helikopterne er 'på plass' fordi det er hjemmebasen deres.
Vokteren Skrevet i går, 13:12 Forfatter Skrevet i går, 13:12 Droneproblemet ble påpekt for flere år siden, men ble møtt med skuldertrekning og berøringsangst: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/professor-slo-alarm-for-tolv-ar-siden-vi-er-bakpa/18366538/ 1
Orake1et Skrevet i går, 13:15 Skrevet i går, 13:15 (endret) Kahuna skrev (1 time siden): Står ingenting om det i artikkelen Jeg kan gi deg hundre linker, men er du interessert i å vite mer eller er du mest interessert i å avspore? Hvis du har lyst til å tro at det ikke er anti-drone våpen og luftvern over basene som lagrer atomvåpen, eller at de forsvares med pil og bue, er mitt utgangspunkt at det skal du få lov til. Det er et fritt land osv. Jeg syns det er mest interessant å diskutere med de som bruker et minimum av tid på å sette seg inn i det som skjer og det er gammelt nytt at internasjonale anti-drone team følger dronene: https://www.politico.eu/article/britain-france-germany-anti-drone-defense-airports/ Hvis du ønsker å vite mer om bruken av det franske helikopteret i Frankrike er det mye på fransk TV, men lurer du - helt ærlig - på om Frankrike bruker anti-drone helikoptret sitt når antatt fiendtlige "droner" flyr over atomvåpnene deres? Du tror vel egentlig ikke det? Eller tror du - helt seriøst - at NATOs anti-drone team ikke har hatt disse objektene som absolutt høyeste prioritet i månedsvis? Det er brukt titalls milliarder på slike team og teknologi og dette er praktisk talt den eneste trusselen de møter. Hvis dette var russisk teknologi, og de fikk skutt ned en, ville vi fått tak i Russlands klart mest avanserte teknologi og en teknologi som vi åpenbart ikke har kontroll på. Verdien av det er ENORM og jeg tror alle her egentlig skjønner at det finnes en stående ordre på at minst ett av disse må skytes ned for videre undersøkelser. Det er en ordre av "nasjonal sikkerhet"- karakter. Endret i går, 13:18 av Orake1et
Kahuna Skrevet i går, 13:25 Skrevet i går, 13:25 Orake1et skrev (3 minutter siden): Jeg kan gi deg hundre linker, men er du interessert i å vite mer eller er du mest interessert i å avspore? Du gir meg linker som ikke inneholder det du sier de inneholder. Da er det *du* som avsporer. Orake1et skrev (4 minutter siden): Hvis dette var russisk teknologi, og de fikk skutt ned en, ville vi fått tak i Russlands klart mest avanserte teknologi og en teknologi som vi åpenbart ikke har kontroll på. Øksemøkk. Du har ikke peil på droneteknologi tenker jeg vi sier. Orake1et skrev (7 minutter siden): Eller tror du - helt seriøst - at NATOs anti-drone team ikke har hatt disse objektene som absolutt høyeste prioritet i månedsvis? Det er brukt titalls milliarder på slike team og teknologi og dette er praktisk talt den eneste trusselen de møter. Jepp, det tror jeg. Disse dronene er et irritasjonsmoment, de er ingen trussel. Derfor gir det ingen mening i å bruke millarder på dem. Mye enklere å sende penger til ukraina og høre om de på et tidspunkt kan sende oss noen jegerdroner.
Orake1et Skrevet i går, 13:26 Skrevet i går, 13:26 Vokteren skrev (8 minutter siden): Droneproblemet ble påpekt for flere år siden, men ble møtt med skuldertrekning og berøringsangst: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/professor-slo-alarm-for-tolv-ar-siden-vi-er-bakpa/18366538/ Som vanlig er illustrasjonsbildene av denne typen: Objektet jeg så over Oslo var som en buss eller større, og det er tilsvarende størrelse som rapporteres fra USA og andre byer i Europa. Det betyr ikke at slike smådroner ikke finnes. Det er ingen tvil om at de finnes og det er blir sikkert regelmessig arrestert en og annen kineser eller russer som flyr de. Men det er ikke disse objektene som stenger flyplasser og som vi ikke klarer å skyte ned, og det er på høy tid at debatten blir mer ærlig.
Orake1et Skrevet i går, 13:33 Skrevet i går, 13:33 Kahuna skrev (1 minutt siden): Jepp, det tror jeg. Disse dronene er et irritasjonsmoment, de er ingen trussel. Derfor gir det ingen mening i å bruke millarder på dem. Mye enklere å sende penger til ukraina og høre om de på et tidspunkt kan sende oss noen jegerdroner. Da nærmer vi oss kjernen. Det er utallige rapporter på at militæret har åpnet ild mot dronene og brukt jammere. Senest nå i Frankrike og jeg har linket til det. Din posisjon er altså er det er løgn. Da hjelper det fint lite med flere linker. Essensen i ditt syn er tydeligvis at du har full oversikt over hva dette er - fra godstolen - og ingen, verken aviser, etterretningstjenester eller debattanter, skal fortelle deg noe annet. Som sagt; det skal du få lov til. Fritt land osv. Men jeg kan ikke samtidig behandle deg som en seriøs debattant som ønsker å komme i kjernen av hva dette er. Realiteten er at du ikke er interessert i noe annet enn bekreftelse på det du ønsker å tro.
Orake1et Skrevet i går, 17:39 Skrevet i går, 17:39 The drones were clearly “spying,” the minister said, noting the “long time” one of them had spent over the airbase. Kleine-Brogel Air Base, in the municipality of Peer, hosts the largest unit of Belgian defense forces in the country and aims to “fundamentally contribute to NATO’s nuclear deterrence strategy,” according to its website. Local media reports have long rumoured the presence of US nuclear weapons at the site. .. The drones were of “a larger type and flying at higher altitude,” he said. He stressed that they were not just flying over Kleine-Brogel, but were clearly monitoring the airbase. “A drone jammer was used, but without success … A helicopter and police vehicles chased the drone, but lost it after several kilometers,” he said. https://edition.cnn.com/2025/11/02/europe/drones-spotted-belgian-airbase-spying-intl-latam
frohmage Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Orake1et skrev (6 timer siden): Objektet jeg så over Oslo var som en buss eller større, og det er tilsvarende størrelse som rapporteres fra USA og andre byer i Europa. Kan du vise til en sak der et objekt på størrelse med en buss har stengt en flyplass?
Orake1et Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden frohmage skrev (33 minutter siden): Kan du vise til en sak der et objekt på størrelse med en buss har stengt en flyplass? Hva med å holde oss i Oslo. Ta en kikk på begge videoene: Jeg filmet samme objekt i faser hvor det byttet fra grønne lys, til røde, og så til gule. Da ser man at lysene plutselig kommer fra et annet sted på objektet og man får bedre inntrykk av størrelsen. Tilsvarende videoer finnes fra alle steder de besøker og flere av de gir bedre inntrykk av størrelsen enn denne, men denne er fin fordi det snakkes norsk og det er Norwegian fly i bakgrunnen. Det er trolig enklere å forholde seg til for folk her inne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå