Gå til innhold

Høy forbruksgjeld. Ønsker hjelp eller innspill til hvordan jeg kan betale ned en stor sum forholdsvis raskt.

Gjest fde1b...c89

Anbefalte innlegg

Gjest fde1b...c89
Skrevet

Hei.

Jeg har havnet i en lei gjeldssituasjon og trenger råd.

Gjelden er refinansiert til så lav rente jeg tror kan få og jeg betjener og betaler ned på gjelden fint per i dag, men det vil etter mitt syn ta altfor lang tid å få betalt ned denne, så jeg ønsker å vurdere alle mulige alternativer for å få gjort dette vesentlig raskere. I verste fall må jeg betale ned etter oppsatt betalingsplan (nesten 5 år), men jeg håper inderlig at jeg skal kunne greie å få betale ned i hvert fall halvparten på kort sikt. På kort sikt mener jeg ikke dager, men setter det opp mot de 5 årene full nedbetaling vil ta. La oss si 6-12 måneder.

Setter man av en god del av lønnen månedlig er selvsagt det smart, men det tar fortsatt lang tid. Jeg tenker derfor at jeg heller må fokusere på å ta grep hvor jeg kan skaffe en stor sum forholdsvis raskt. Altså øke inntekten min. Penger inn. 100K er for eksempel en stor milepæl. Da kan jeg kanskje også få refinanisert på nytt til enda bedre vilkår. 

Noen umiddelbare tanker:

1. Godt betalt arbeid:

For eksempel å jobbe på sjøen. Jeg er ikke godt nok orientert her, men jeg vet at enkelte som jobber innen fiskeri kan tjene svært godt på en god tur eller to.

Om det finnes noen andre jobber hvor man kan tjene mye på kort sikt på lovlig vis er jeg villig til å vurdere det meste.

2. Jobb som gir bonus eller aksjeprogram. Har bonusprogram i dagens jobb, men utgjør ikke mye (typisk 20K etter skatt 1 gang i året).

3. Overtid i nåværende jobb. Per i dag er det ikke gode muligheter for å jobbe mye overtid, men har vært det tidligere. Kan endre seg raskt ved nye oppdrag.

4. Selge eiendeler. Har kanskje noen objekter jeg kunne solgt som kan generere 20-40K i inntekter. Ønsker helst å beholde disse, men er villig til å gjøre det om jeg må.

5. Bytte jobb for å få høyere grunnlønn. Da får jeg også utbetalt feriepenger fra nåværende arbeidsgiver som kan gå rett til nedbetaling av lån. Droppe ferie i 2026. Usikker på hvor mye høyere lønn jeg kan oppnå ved jobbytte, men 100-150K i høyere grunnlønn burde være mulig.

6. Jobb hvor man får sign-on bonus. Tror ikke dette er vanlig i min bransje, men kanskje jeg kan bytte bransje.

7. Jobb i tillegg til nåværende jobb. Har tidligere erfaring som håndverker, så et alternativ kunne være å jobbe på kveldstid eller i helger. Om jeg får jobbe overtid i nåværende jobb er kanskje det uansett det mest lønnsomme.

8. Forskudd på arv. Trolig ikke et alternativ og ikke noe jeg ønsker å spørre om. Legger det bare inn som et eksempel.

9. Flytte hjem til foreldre. Trolig ikke et alternativ, men kanskje kunne jeg funnet en rimeligere bolig.

Brainstormer bare litt her.

I tillegg gjør jeg selvsagt det jeg kan for å redusere forbruket per i dag til kun det høyst nødvendige og det hjelper, men jeg tror nøkkelen er å se hvordan jeg kan få økt penger inn

Om noen lurer på hvordan jeg havnet i denne situasjon vet jeg ikke om det er så relevant, men det er summen av noen dårlige valg i fjor, litt uflaks og helsemessige utfordringer både hos meg selv og nær familie. Men jeg er ved godt mot og ønsker å fokusere på det positive og hvordan jeg skal legge dette bak meg. 

Det positive er at jeg har en forholdsvis godt betalt jobb (850K) og en trygg jobb. Derfor greier jeg meg veldig fint. Det vil bare ta litt for lang tid å komme i null. Føler livet står litt på vent og jeg er litt låst frem til jeg får tatt et godt jafs av denne gjelden.

Håper på noen smarte innspill :) 

Anonymous poster hash: fde1b...c89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne situasjonen krever mange små skritt og ikke et kvantesprang. 

Hastverk er lastverk. En snarvei er en omvei.

I verste fall havner du i tykkere gjørme enn nå.

• Liker 1
Skrevet

Du tenker mye bra, så jeg tror du har det som trengs for å finne ut av dette.

Prioriter action-listen din og jobb systematisk etter det som gir den verdien du trenger.

Har jobbet omentrent dobbel jobb temmelig lenge selv, og dette er noe som tar på umerkelig helt til det smeller, så være realistisk og ikke ta på deg for mye. Pass spesielt på å ikke ødelegge for hovedjobben din.

Lykke til videre.

• Liker 1
Skrevet
Gjest fde1b...c89 skrev (11 timer siden):

Det positive er at jeg har en forholdsvis godt betalt jobb (850K) og en trygg jobb. Derfor greier jeg meg veldig fint. Det vil bare ta litt for lang tid å komme i null. Føler livet står litt på vent og jeg er litt låst frem til jeg får tatt et godt jafs av denne gjelden.

Du er allerede godt i gang. Hvis du betaler ekstra hver mnd. så går også rentene ned raskere.

• Liker 1
Skrevet

-Hvor mye har du i usikret gjeld? annen gjeld? 

-Hva eier du av verdier? 

-Mulig å låne med sikkerhet i noe, slik at du kan få ned mot boliglånsrente? 

-Se over utgifter, f.eks husleie. Kan du bo billigere en periode? Transport, hva har du av bil?

Du har jo en greit betalt jobb og tar grep om situasjonen, bør være mulig å forhandle til bedre vilkår. 

Lev som en student en periode, kutt alt til minimum og betal ned alt du klarer. 

Jobb fortrinnsvis overtid hos nåværende arbeidsgiver, eventuelt ta på deg en ekstrajobb. nattevakt på helg er godt betalt. 

Skrevet

Ja basert på all info gitt om din kompetanse (?) bør du si opp og bytte til for deg ukjent bransje med godt over 850k + signeringsbonus 🤪

Gjest fde1b...c89
Skrevet
vidor skrev (19 timer siden):

Du tenker mye bra, så jeg tror du har det som trengs for å finne ut av dette.

Prioriter action-listen din og jobb systematisk etter det som gir den verdien du trenger.

Har jobbet omentrent dobbel jobb temmelig lenge selv, og dette er noe som tar på umerkelig helt til det smeller, så være realistisk og ikke ta på deg for mye. Pass spesielt på å ikke ødelegge for hovedjobben din.

Lykke til videre.

Tusen takk!

Hvorfor jobber du dobbelt? 

Jeg har god erfaring med å jobbe mye. Har alt en solid smell under beltet for noen år siden nå. Det positive som kom ut av det er at jeg er god på å kjenne grensene mine. Så lenge jeg får sovet godt i helgene virker det som jeg har ganske god kapasitet.

Med det sagt, så er ambisjonen min å løse dette på smartest mulig vis og ikke nødvendigvis jobbe meg ihjel. For eksempel ved å bytte til en bedre betalt jobb. Det beste hadde vært om jeg fikk økt grunnlønnen, samt at det var en jobb hvor jeg kunne få prestasjonsbasert bonus.

ilpostino skrev (8 timer siden):

jeg sier som @vidor. mye bra. Du betaler jo ikke skatt på lønningen i juni og halv skatt så det er gode muligheter for å betale ekstra da, 

Takk. Stemmer. 

Jarmo skrev (8 timer siden):

Du er allerede godt i gang. Hvis du betaler ekstra hver mnd. så går også rentene ned raskere.

Yes. Prøver å betale litt ekstra hver måned.

kåre b skrev (8 timer siden):

-Hvor mye har du i usikret gjeld? annen gjeld? 

Har per i dag rundt 420K i usikret gjeld. Var like over 500K i januar, så har fått betalt ned en del i år.

Om jeg hadde kommet meg ned på 300K hadde jeg følt det var litt mer behagelig og håndterbart.

Har i tillegg studielån på rundt 400K som jeg betaler på. Har igjen noen betalingsutsettelser på dette, men ønsker å spare disse.

Sitat

-Hva eier du av verdier? 

Dessverre ikke veldig mye. Det er ikke som i Luksusfellen hvor jeg har kjøpt et haug av ting jeg kan selge, men det er mulig jeg kunne fått solgt unna ting til 40-50K om jeg er heldig, men ønsker i utgangspunktet å se om jeg slipper dette.

Sitat

-Mulig å låne med sikkerhet i noe, slik at du kan få ned mot boliglånsrente? 

Ikke uten å involvere foreldre, men det er et alternativ jeg kanskje bør vurdere. Jeg har samlet all gjelden til en nominell rente på 9 %. Kanskje jeg kan greie å redusere noe etter renten gikk ned. Tror det er vanskelig å få særlig mye lavere rente med usikret gjeld.

Sitat

-Se over utgifter, f.eks husleie. Kan du bo billigere en periode? Transport, hva har du av bil?

Bor forholdsvis rimelig. Ingen bil. Kunne vært villig til å flytte til en annen del av landet eller til og med utlandet om jeg fikk en god mulighet økonomisk, men vel mulig jeg er best tjent med å bli hvor jeg er per nå.

Sitat

Jobb fortrinnsvis overtid hos nåværende arbeidsgiver, eventuelt ta på deg en ekstrajobb. nattevakt på helg er godt betalt. 

Mulighetene for overtid er litt begrenset nå om dagen, men det kan fort endre seg. Må se på mulighetene for en ekstrajobb, skjønt jeg innbiller meg at det er bedre å fokusere på å få en bedre betalt jobb slik at jeg får mer igjen for de 40 timene jeg uansett jobber i løpet av en normal uke. 

Er ikke slik at jeg  ta grep i dag. Jeg greier meg jo. Men er i tenkeboksen om det er noen smarte grep jeg kunne tatt for å bli gjeldsfri raskere. Det store problemet med denne situasjonen er jo at jeg føler meg veldig låst og at livet står på vent til jeg i hvert fall har fått halvert gjelden. Har hatt noen tunge stunder mentalt tidligere i år, men har innfunnet meg med det og ser på det som et problem og en utfordring jeg må og kan løse :) 

Anonymous poster hash: fde1b...c89

Skrevet

Sett opp budsjett. Gå etter hver eneste krone du bruker, det er garantert penger å spare. Typisk er på forsikring, abonnementer og slike ting, internett, streaming, mobilabo, avbetaling dyr telefon koster mye. 80 tusen nedbetalt på 9 måneder virker ikke som veldig mye mer enn betalingsplanen? Du holder deg til planen som er bra, men ligger heller ikke veldig mye foran. Har du levd dyrt lenge vil det bli vanskelig å endre dette. Mange bruker enorme summer i året på ting som snus, energidrikk og fast-food. Det føles kanskje som bare 30-40 kroner der og da men når det er flere ganger om dagen hver eneste dag blir det jammen penger av det. 

Du må rett og slett prioritere hva du syns er viktig. Rask nedbetaling her og nå eller leve videre som du har pleid før. Dette kan bli en slags reset for deg der du kan starte på nytt med nye vaner. Men det krever disiplin og motivasjon. Det er mange som har vært i en hengemyr før deg men som har klart å grave seg ut, det kan du være sikker på. Du må bare stå på. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...