Vokteren Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Stadig fler blir sykemeldt pga psykiske lidelser og det gjelder både unge og gamle: https://www.nrk.no/norge/stor-okning-i-sykmeldinger-for-psykiske-lidelser-1.16908135 De største samfunnsendringene siste tiår kan sammenfattes med mer skjermbruk, materialisme, sosiale medier, «vellykkethet» og overfladiskhet. Mekanismer som er stimulert av hele samfunnet. De som ikke har de nyeste «dingsene», den kuleste jobben, ikke er med i gjengen eller ikke har tusentalls følgere på instagram må føle seg totalt mislykket. Ingen lykkes med denne akselererende dansen rundt gullkalven til enhver tid og alle får sine motganger gjennom livet. Snart på tide å vise fingeren til til denne absurde utviklingen ?
Gjest 2b69b...9a6 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Ser de peker på at de unge fra 25 har høyt fravær på grunn av dette. Kan det henge sammen med at skolen de fleste har gått på de siste årene ikke setter noen store krav til dem? Så når de kommer ut i jobb og møter den virkelige hverdagen, så er de ikke klare for denne, slik de burte ha vært? Det er også en del unge i dag som ikke tåler kritikk eller dårlig tilbakemeldinger, selv når de er helt berettiget. Man skal tåle å høre at man gjør noe galt, slik at man ikke gjør det videre. Enkelt har ikke noe problem med et, men man merker kjapt hvem som ikke tåler å gå negative tilbakemeldinger. Som min gamle sjef sa, det er veldig lett å gi negative tilbakemeldinger, så husk også å si ifra til dem når de gjør noe bra. Noe vi prøver å følge i min bedrift. Etter det jeg kjenner til så er det ikke mye psykisk fravær vi har, selv om det er noe. Men mulig man tåler litt mer i en håndtverkbedrift, hvor de fleste er glade for å være i jobb i stedet for å være på skole fra man er 18. Anonymous poster hash: 2b69b...9a6
Griever Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Vokteren skrev (49 minutter siden): Stadig fler blir sykemeldt pga psykiske lidelser og det gjelder både unge og gamle: https://www.nrk.no/norge/stor-okning-i-sykmeldinger-for-psykiske-lidelser-1.16908135 De største samfunnsendringene siste tiår kan sammenfattes med mer skjermbruk, materialisme, sosiale medier, «vellykkethet» og overfladiskhet. Mekanismer som er stimulert av hele samfunnet. De som ikke har de nyeste «dingsene», den kuleste jobben, ikke er med i gjengen eller ikke har tusentalls følgere på instagram må føle seg totalt mislykket. Ingen lykkes med denne akselererende dansen rundt gullkalven til enhver tid og alle får sine motganger gjennom livet. Snart på tide å vise fingeren til til denne absurde utviklingen ? Tror det er eksepsjonelt få som er psykemeldt fordi de ikke har den nyeste dingsen og nok følgere. Det er et lite opplyst innlegg du har skrevet der. Psykiske lidelser er ikke normal motgang i livet. De varierer også fra milde til svært alvorlige. Psykiske lidelser kan selvsagt være en 100% legitim årsak for sykemeldinger. Endret 3 timer siden av Griever 4 1
Vokteren Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Gjest 2b69b...9a6 skrev (12 minutter siden): Ser de peker på at de unge fra 25 har høyt fravær på grunn av dette. Kan det henge sammen med at skolen de fleste har gått på de siste årene ikke setter noen store krav til dem? Så når de kommer ut i jobb og møter den virkelige hverdagen, så er de ikke klare for denne, slik de burte ha vært? Det er også en del unge i dag som ikke tåler kritikk eller dårlig tilbakemeldinger, selv når de er helt berettiget. Man skal tåle å høre at man gjør noe galt, slik at man ikke gjør det videre. Enkelt har ikke noe problem med et, men man merker kjapt hvem som ikke tåler å gå negative tilbakemeldinger. Som min gamle sjef sa, det er veldig lett å gi negative tilbakemeldinger, så husk også å si ifra til dem når de gjør noe bra. Noe vi prøver å følge i min bedrift. Etter det jeg kjenner til så er det ikke mye psykisk fravær vi har, selv om det er noe. Men mulig man tåler litt mer i en håndtverkbedrift, hvor de fleste er glade for å være i jobb i stedet for å være på skole fra man er 18. Anonymous poster hash: 2b69b...9a6 Det er sikkert en av årsakene. Men etter at sosiale medier har fått lov til å dominere, er det nå blitt helt legalt å skryte av det tilsynelatende perfekte og henge ut den grå massen som uinteressante uten krav på respekt og tilhørighet. Norges generøse trygdeordninger gjør at denne gruppen raskt blir større. Stormakter som USA, EU, Russland og Kina bidrar også ved å jobbe desperat for å opprettholde sin økonomiske vekst, dvs å gjødsle befolkningens «bruk og kast»-mentalitet
Vokteren Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Griever skrev (7 minutter siden): Tror det er eksepsjonelt få som er psykemeldt fordi de ikke har den nyeste dingsen og nok følgere. Det er et lite opplyst innlegg du har skrevet der. Psykiske lidelser er ikke normal motgang i livet. De varierer også fra milde til svært alvorlige. Psykiske lidelser kan selvsagt være en 100% legitim årsak for sykemeldinger. Min påstand er at dette umenneskelige presset gjør særlig unge mennesker mindre i stand til å takle «normal» motgang og derfor lettere blir syke.
Griever Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Vokteren skrev (2 minutter siden): Min påstand er at dette umenneskelige presset gjør særlig unge mennesker mindre i stand til å takle «normal» motgang og derfor lettere blir syke. Så den "absurde utviklingen" viser ikke til trådens tittel, men presset unge føler på?
BadCat Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Mennesker har ikke godt av å jobbe 5 dager i uka, 8 timer/dag med eneste hensikt å få penger. Før var det 16 timer og 6 dager. Henry Ford fant ut at arbeiderne var mer effektive ved 5/8. Han inførte formatet og gjorde det populært. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå