karekbo Skrevet i går, 14:40 Skrevet i går, 14:40 Etter to månaders fråvær kom eg heim i går kveld og starta datamaskinen(win 10) som fungerte normalt, også idag tidlig, med noen uskrifter. Etpar timar seinare fant eg svart skjerm og beskjed om at et operativsystem ikkje kunne finnast. Eg frykta at ei programoppdatering var årsak og såg for meg ein dag med gjenopprettingsforsøk. Eg er langt frå heimevant i BIOS, men etter fleire mislykka forsøk fant eg under "Boot option #1" Generic store device, og ein rulletekst der eit av valga var "windows boot manager". Det løyste problemet, og innstallering av oppdatering fortsatte av KB 5065429 og KB 5065957. Har andre opplevd liknande problem, eller lest om slike problem?
Svein M Skrevet i går, 16:45 Skrevet i går, 16:45 (endret) BIOS er et program som ligger på selve hovedkortet i maskinen. Når maskinen booter så vil det programmet ha lagret at det skal kjøre boot manager som ligger på en disk. I dette tilfelle en boot manager som booter Windows. Årsaken er ikke lett å si. Det kan være batteriet til bios som er dårlig, eller Windows kan ha rotet det til. Det kan være problemer med hardware. Så jeg ville vel bare sett om problemet kommer igjen. Endret i går, 17:01 av Svein M
toralfb Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Melding om manglende operativsystem kommer ofte av feil på lagrings medium. Det kan være lagringsmedium er på veg til å feile. Har opplevd maskina kan starte tilfeldig opp, eller feile like etterpå. Ta backup av data som er lagra på maskina, i tilfelle den ikkje startar neste gong. Med Windows 10 er det truleg 3,5 " SSD. Slike er enkelt å byte i ein ny. Installasjon av operativsystem kan kan i enkelte tilfeller kopieres over med medfølgende programvare. Eller Installere manuelt frå USB minnepinne. 1
karekbo Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden Takk for svar og forslag. Eg kan tilføye: datamaskina feirer nå 10-årsjubileum (eg sette ho saman sjøl), så ei fornying er på tide. For nokre månader skjedde noe anna: Maskina nekta å starte etter å vore avslått et døgn. Begrunning: prosessoren var for varm. Så noe er galt, og eg må vera forberedt på kollaps.
Thor. Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Du har sannsynligvis en minnepenn eller ekstern harddisk tilkoblet, og BIOS konfigurert til å starte fra eksterne lagringsmedium først. Ta ut minnepenner og andre eksterne lagringsmedium neste gang du slår på maskinen.
karekbo Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden Nei, så enkelt er det dessverre ikkje. Eg synest det må vera sikkert at windows-oppdateringa var årsak til problema. Då eg etter endring i BIOS fekk windows igang igjen, var det første bildet ein blå skjerm og installering av oppdatering. For ca 5 år sidan oppstod også ein full kollaps av windows under oppdatering
sedsberg Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Hvis maskinen er 10 år gammel ville jeg begynt med å bytte batteri.
karekbo Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden Takk sedsberg, et veldig godt forslag, som eg burde ha tenkt på sjøl. (eg går ut frå at du meiner batteriet i hovedkortet).
Rune_says Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Søk på youtube viser at Microsoft kan ha sluppet en oppdatering som kan knerte SSD eller få symptom som at den ikke finner boot-disk. Men de skal ha sluppet ny oppdatering som muligens fikser det https://www.youtube.com/watch?v=TbFIUu_7LIc 1
karekbo Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden Rune_says, nettopp, der har du det....Takk skal du ha. ...og det eg lurer på nå er kva som vil skje når eg slår av maskina igjen. Vil eg ha same problem med å starte opp igjen? Vil det la seg løyse like lett? Vil ei installering av ei ny oppdatering hindre dette?
Svein M Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden karekbo skrev (1 time siden): Rune_says, nettopp, der har du det....Takk skal du ha. ...og det eg lurer på nå er kva som vil skje når eg slår av maskina igjen. Vil eg ha same problem med å starte opp igjen? Vil det la seg løyse like lett? Vil ei installering av ei ny oppdatering hindre dette? Trolig vil den virke som den skal, men det kan også skje det samme igjen. Oppdatering av Windows kan hjelpe, men lite trolig. Det første en bør tenke på er å ta backup av data.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå