Gjest 5836e...24e Skrevet torsdag kl 10:10 Skrevet torsdag kl 10:10 Noen andre her som følger Dave Ramsey? Er det relevant i forhold til Norsk økonomi, sammenlignet med Amerikansk? Om ikke, Har vi noen bra alternativ i forhold til en "Norsk" Dave Ramsey? Context: Ville gjerne hatt en lignende figur å følge med tanke på Økonomisk styring og tips, som er mer relevant til vårt forhold med Penger, Økonomi, skatt o.l i Norge. Anonymous poster hash: 5836e...24e
Gavekort Skrevet torsdag kl 10:15 Skrevet torsdag kl 10:15 Ville tatt Dave Ramsey med et klype salt. Det er dessuten ingen mesterkunst å lære seg generell økonomi. Det som er mer spesifikt handler ofte om nasjonale ordninger og regelverk. Jeg kan anbefale Pengerådet på Dine Penger/E24.
wampster Skrevet torsdag kl 10:27 Skrevet torsdag kl 10:27 Aner ikke hvem den personen er eller hva han sier 5 tommelfiner regler 1, Prøv å tjen så mye som mulig (må ikke forveksles med å jobbe så mye som mulig) på den tiden du setter av til jobb 2, Bruk mindre enn du tjener (kan/må/burde justeres dersom punkt 1 forandrer seg) 3, Spar opp en buffer (etter min mening 150-250.000) før du begynner å tenke på å investere i fond/aksjer/eiendom 4, Historisk sett, og trygghetsmessig, har det vært veldig ålreit å eie sitt eget bosted som investering nummer 1 5, Når/hvis noen pitcher deg en investeringsmulighet er de som oftest ute etter pengene dine. Det gjelder også venner/bekjente
Gjest 5836e...24e Skrevet torsdag kl 11:08 Skrevet torsdag kl 11:08 51 minutes ago, Gavekort said: Ville tatt Dave Ramsey med et klype salt. Det er dessuten ingen mesterkunst å lære seg generell økonomi. Det som er mer spesifikt handler ofte om nasjonale ordninger og regelverk. Jeg kan anbefale Pengerådet på Dine Penger/E24. Akkurat noe slik jeg ser etter. Føler det ikke er logisk for oss i Norge å følge råd for Amerikansk økonomi, da vi har helt andre ordninger og regler når det kommer til Sparing, Fond, Pensjon o.l Anonymous poster hash: 5836e...24e
Xenophia Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Ramseys 7 råd oppsummert: 1. spar opp litt penger som buffer 2. betal ned kredittkort og dyre lån 3. spar opp buffer 3-6mnd lønn 4. invester i fond 5. spar opp til college for ungene(her i Norge bytte vi ut college sparing med hjelp til boligkjøp/serfikat) 6. betalø ekstra på boliglån 7. invester mer når boliglånet er nedbetalt. Altså dette er jo meget basis greier, ikke noe genialt han mr Ramsey kom opp med akkurat. Dette kan fint brukes i Norge og er vel noen lunde samme råd som gis her, eneste du kan vurdere er å kutte ut ekstra nedbetaling av lån og heller investere i et globalt indeks fond, historisk sett iallfall har det gitt bedre avkastning, uansett lurt å betale ned til en viss belåningsgrad, ofte 60%.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå