Gå til innhold

Mulig valgfusk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, Tussi said:

Det må jo isåfall være valgfunksjonærene... 

Trolig. Det er naturlig å anta at noen har stemplet masse stemmesedler og puttet i urna, uten at det er registrerte velgere bak. Hva om dette skjer systematisk i større kretser der avvikene ikke er like åpenbare?

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Tussi skrev (2 minutter siden):

Det må jo isåfall være valgfunksjonærene... 

Sin skyld ja, men noen kan jo ha tipset om at de feks ikke ser på stemmene eller noe slikt og lurt nedi to om gangen eller noe slikt? 

Noe svinn vill det alltid være. Derfor bør en har en mye bedre teknisk og miljøvennlig løsning på dette. La oss stemme digitalt. 

Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Sin skyld ja, men noen kan jo ha tipset om at de feks ikke ser på stemmene eller noe slikt og lurt nedi to om gangen eller noe slikt? 

Noe svinn vill det alltid være. Derfor bør en har en mye bedre teknisk og miljøvennlig løsning på dette. La oss stemme digitalt. 

Jo,.Men da vil jo den underste ikke bli stemplet....

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

Jo,.Men da vil jo den underste ikke bli stemplet....

men står det at de er stemplet? 😛  Det var jo bare ett eksempel, hva som faktisk har skjedd vill vi nok aldri få vite men at dagens system kan missbrukes er det ingen tvil om. Men ting som stempel gjør det lettere å oppdage såklart. Stempel kan også forfalskes og stjeles osv. 

Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

men står det at de er stemplet? 😛  Det var jo bare ett eksempel, hva som faktisk har skjedd vill vi nok aldri få vite men at dagens system kan missbrukes er det ingen tvil om. Men ting som stempel gjør det lettere å oppdage såklart. Stempel kan også forfalskes og stjeles osv. 

Ja, stemplet og godkjent...

Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

Ja, stemplet og godkjent...

Stempel er jo som nevnt ikke det værste å fikse. Men hva som ligger i godkjent er jeg usikker på, signatur? 

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Stempel er jo som nevnt ikke det værste å fikse. Men hva som ligger i godkjent er jeg usikker på, signatur? 

Det er vel at det ikke er noe merkelig med stemmen, bortsett da fra at det er flere enn det skal være. Trodde minst to måtte se på mens en stemme ble registrert...

Skrevet
6 minutes ago, Duriello said:

Sjekk om valgfunksjonærene har noe tilknyttning til ND, FoR eller Konservativt. 👍🥳

Da ville jeg heller tenkt den rødgrønne siden - som vel er en bastion i denne kretsen. Det er for øvrig lokalpolitikere som fungerer som funksjonærer ved valg. En ordning jeg alltid har vært skeptisk til. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Bra det ble oppdaget. Det bør jo aldri være flere stemmer enn stemmere.

Det hadde vært interessant å vite om det registreres at man har stemt noen plass.

Om man ikke har stemt, men er registrert som en som har stemt, så er det fare på ferde.

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, Tussi said:

Det er vel at det ikke er noe merkelig med stemmen, bortsett da fra at det er flere enn det skal være. Trodde minst to måtte se på mens en stemme ble registrert...

Normal rutine er at valgfunsjonær søker opp den stemmeberettige og registrerer vedkommende, før stemmeseddel stemples. Det er m.a.o. intet problem for en utro tjener å stemple en haug av sedler uten registrerte stemmegivere og putte i urna. Sjansen for at dette oppdages er større i en liten valgkrets enn en stor. Spesielt når avviket er såpass vesentlig. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Mercruiser skrev (4 minutter siden):

Da ville jeg heller tenkt den rødgrønne siden - som vel er en bastion i denne kretsen. Det er for øvrig lokalpolitikere som fungerer som funksjonærer ved valg. En ordning jeg alltid har vært skeptisk til. 

Mulig, men ND og co er ND og co.

Er forsåvidt enig i at det er en ordning som det bør ses på.

Endret av Duriello
Skrevet (endret)
5 minutes ago, gurka said:

Det hadde vært interessant å vite om det registreres at man har stemt noen plass.

Det er hele poenget med legitimasjon og registrering av at det er stemt, for hindre at det kan stemmes flere ganger i ulike kretser. Derimot er det lite som hindrer utro valgfunksjonærer å stemple stemmer uten registrerte stemmegivere. 

Endret av Mercruiser
  • Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (6 minutter siden):

Så ett stjelt stempel som "ingen har merket" evt en forfalskning kunne ha vært svaret. Samt at noen ikke følger med skikkelig på urnen såklart. 

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Så ett stjelt stempel som "ingen har merket" evt en forfalskning kunne ha vært svaret. Samt at noen ikke følger med skikkelig på urnen såklart. 

Ja, jeg tenker dette må etterforskes.... og hvis noen registrerer noen uten at de har stemt, ville jo det blitt oppdaget når de kom for å stemme

Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg tenker dette må etterforskes.... og hvis noen registrerer noen uten at de har stemt, ville jo det blitt oppdaget når de kom for å stemme

Tja, skal en bruke en masse penger på dette når det utgjør ingen forskjell og systemene en har fanget det opp? 

Jeg tenker nei nå vi vet hvor dyre slike ting kan bli i det offentlige. Tipper det vill ta mange år og ha ett drøss av konsulenter og rådgivere inne, utvalg og det som er. 

La oss heller ta tak når vi ser juksing i stor skala der det ville gitt utslag. 

For nå foreslår jeg bare å se på rutinene og vurdere om tiltakene er gode nok(som de virker å være da det ble oppdaget). 

Skrevet
Duriello skrev (6 minutter siden):

Mulig, men ND og co er ND og co.

Er forsåvidt enig i at det er en ordning som det bør ses på.

Siden de var så dumme at de ikke fjernet tilsvarende antall stemmer som de la inn, er det jo åpenbart at det må ha vært en sympatisør fra Rødt, SV, MDG eller Ap som stod bak.

• Liker 2
Skrevet
Mercruiser skrev (9 minutter siden):

Det er hele poenget med legitimasjon og registrering av at det er stemt, for hindre at det kan stemmes flere ganger i ulike kretser. Derimot er det lite som hindrer utro valgfunksjonærer å stemple stemmer uten registrerte stemmegivere. 

Da trykker man bare på neste navnet på lista. Enkelt å jukse vil jeg tro.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...