freedomseeker Skrevet i går, 10:03 Skrevet i går, 10:03 The Avatar skrev (På 11.9.2025 den 15.03): FrP sitt forslag har eit litt anna formål. Formålet til Norgespris er å sikre forutsigbarheit ved å låse straumprisen til ein fastpris som er lik gjennom heile året uavhengig av markedsprisen. Forslaget til FrP har til formål å gi folk billig straum ved å bruke skattepengar på å betale mellomlegget om straumprisen går over 50 øre. Om det er fornuftig å støtte folk gjennom å betale delar av straumrekninga eller ved å redusere skattetrekket slik at folk får meir pengar til å betale straumrekningane sine er eit reint politisk spørsmål om kven som skal få skattepengar og kven som skal betale. Ved å dekke delar av straumrekninga så får alle husholdningar like mykje i støtte uavhengig av kor mange som bur der, hadde støtten blitt gitt i form av reint skattelette så hadde gevinsten vært større for sambuarar som får skattelette på to inntekter enn det er for åleinebuande som berre får skattelette på ei inntekt. Det er ikke selve strømprisen som låses, men det beløpet forbrukeren skal betale. Hvis strømmen blir dyrere enn dette, må staten betale forskjellen. Derfor er mange bedrifter bekymret for at ordningen kan føre til at strømprisene blir høyere. 1
Salvesen. Skrevet i går, 10:16 Skrevet i går, 10:16 Morromann skrev (1 time siden): Hvorfor skal noe som kun koster 12 øre å produsere i Norge i det hele tatt koste skjorta? Norgespris er ågerpriser når det kommer til stykket. Strøm burde vært "gratis" i Norge; altså dekket av skatten for det som det koster å produsere og drive et vannkraftverk. Og ikke et øre til børsavskum. Ja, det er ransutbytte enkelt og greit. ALLE burde ha gratis strøm i Norge - både fordi det er grunnleggende for hele samfunnet vårt slik som vann er og nettopp av samme grunn som at vann er gratis. Vi har råd til det. At partier som "arbeider"-partiet har tatt til seg markedsideologi når det gjelder vår viktigste infrastruktur er uhyrlig. Jepp, det er private spekulanter som ikke en gang eier strømmen vår som grafser til seg og tjener seg styrtrike på vår bekostning. Og med "arbeider"-partiets velsignelse. Vann er ikke gratis…
obygda Skrevet i går, 10:23 Skrevet i går, 10:23 Gavekort skrev (På 31.8.2025 den 20.30): 50 øre er jo rookie numbers. Jeg kan love gratis strøm om dere stemmer på meg, betalt for av Sverige. Ja..et ekte gavekort der altså
Skeptikus Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden Ok, for å konkludere snart, forklar kort hvorfor i all verden Norgespris i sitt opplegg kan bli mer gunstig enn FrPs? Begge har 50 øre som makspris pt. kWt (inkl. moms), men under FrPs opplegg så vil man jo f.eks. bare betale 20 øre hvis prisen er det, men under Norgespris-opplegget altså det dobbelte som fastpris også under slike billigpris-peroder. Spent på å høre regnestykket som viser grunn til å ha tommelen opp for Norgespris i stedet (bortsett fra at det er den populære finansministeren som går for dette, forresten hytteeier). Helt vanvittig at fritdseiendommer skal få strømstøtte. Bønder, industrielle-matprodusenter, butikker (store prisdrivende strømutgifter til fryseri og kjølelager), og slik som bakerier, slike burde heller få tilskudd til helt nødvendig strømforbruk, i stedet for f.eks. luksuriøse hyttepalasser med oppvarmet oppkjøring til garasjen f.eks., og jacussi-basseng o.l.). "Unødvendig" sløseri. 2
Morromann Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Salvesen. skrev (22 timer siden): Vann er ikke gratis… Jeg tror du skjønner hva jeg mener. Skeptikus skrev (42 minutter siden): Ok, for å konkludere snart, forklar kort hvorfor i all verden Norgespris i sitt opplegg kan bli mer gunstig enn FrPs? Det er vel mer gunstig for de som vil tjene penger på strømmen som om den var deres egen. Støre var jo såpass bekymret for at private strømselskaper skulle gå konkurs om makspris ble innført LOL. Skeptikus skrev (43 minutter siden): Spent på å høre regnestykket som viser grunn til å ha tommelen opp for Norgespris i stedet (bortsett fra at det er den populære finansministeren som går for dette, forresten hytteeier). Populær for noen, men ikke for meg. Men jeg tør vedde på at om Jens hadde sagt at natt var dag og at gresset var blått ville det bli møtt med jubel og genierklæring fordi "Super-Jens" sa det. Vi er faktisk kommet dit desverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå